Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-04, 12:53
  #1
Medlem
SvaMp_s avatar
Hej

Var och tittade på en bostadsrättslokal igår, inred som en lägenhet, ett tidigare garage de hade gjort om. Mäklaren sa då uttalat att det inte fanns något bygglov för ingången (som tidigare var garage infart) och att det skulle kunna hända att stadsdelsförvaltningen kom förbi och den var tvungen att rivas.
Detta var inget som stod i annonsen, tänker om någon hade gått och köpt denna lokal utan den informationen.
Hur står det till med sådant här? Känns närmast oseriöst. Om jag hade köpt lokalen utan den infon, hade jag då haft rätt att kräva skadestånd av säljaren?

Mvh
Citera
2017-10-04, 13:19
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Hej

Var och tittade på en bostadsrättslokal igår, inred som en lägenhet, ett tidigare garage de hade gjort om. Mäklaren sa då uttalat att det inte fanns något bygglov för ingången (som tidigare var garage infart) och att det skulle kunna hända att stadsdelsförvaltningen kom förbi och den var tvungen att rivas.
Detta var inget som stod i annonsen, tänker om någon hade gått och köpt denna lokal utan den informationen.
Hur står det till med sådant här? Känns närmast oseriöst. Om jag hade köpt lokalen utan den infon, hade jag då haft rätt att kräva skadestånd av säljaren?

Mvh

Du fick info vid visningen. Sen är det du som köpare som har en långtgående undersökningsplikt, så du hade lätt kunnat kolla upp om det är svartbygge.
Om mäklaren inte informerat dig vid visningen hade det varit att underhålla information som är viktig för dig och då hade mäklaren gjort fel.
Men du köpte du inte, så det finns ju inte mer att orda om.
Citera
2017-10-04, 13:31
  #3
Medlem
missak47s avatar
Men om svartbygget är gjort för mer än 10år sen så kan myndigheter inte göra något åt det men om du sen vill söka bygglov för något annat då måste du först söka för det så kallade svartbygget först.
Citera
2017-10-04, 13:32
  #4
Medlem
PTHJs avatar
Vad var lokalen utannonserad som, bostad eller något annat?
Citera
2017-10-04, 22:32
  #5
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PTHJ
Vad var lokalen utannonserad som, bostad eller något annat?

bostadsrättslokal
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback