Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-04, 13:34
  #13
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Det har han förklarat längre upp i tråden. Lättläst och välfomulerat.

ex. restider för att anskaffa delar, restid för att ta sig till och från din arbetsplats, Kasta skräp på tippen (och resa dit). Administrativt arbete. Inom el kan det handla om dimensionering apparat och kabelval, beställa delar/material, Lasta stegar och maskiner mm mm

Åker jag ex. till Ahlsell så tar det MINST 30 minuter att plocka ihop/vänta på att de plockar ihop min beställning..ligger Ahlsell 15 min i restid från ditt hus så har vi 1 timme där direkt..
__________________
Senast redigerad av flaskborste 2017-10-04 kl. 13:37.
Citera
2017-10-04, 13:36
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Jo att ha halvdagar som minsta tid kan hjälpa om det inte är allt för långt mellan företag och kund och reservdelar/material. Men det är också lätt att "räkna bort sig" och få en förlust. Speciellt om det är gamla hus. Kan ju finnas rostiga ledningar, odokumenterade elkablar/säkringar egna hemma lösningar mm som ställer till det för både rörläggare och elektriker/snickare.

Ibland så avtalade jag även att kunden skulle frakta bort ev skräp på egen hand då man som företagare får betala för att lämna skrot på tippen.
Jag har satt 5mil som gräns för halvdag---Över 5 mil debiteras hel--Sedan spelar det ingen roll hur jag spenderar tiden så länge kundens beställning utförs. Jag förklarar att det här arbetet kommer jag att behöva tex 1dag att utföra eller 2 eller en 1/2 dag. Materialkostnader plus tilläggstjänster och milersättning debiteras separat!
__________________
Senast redigerad av Monday1 2017-10-04 kl. 14:00.
Citera
2017-10-04, 15:51
  #15
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Åka ut titta på arbetet. Vilket material behövs medmera vilken åtgärd är mest lämplig, diskutera detta med kunden. 1,5 h

Åka handla materialet. 1,5 h

Köra fram och tillbaka till kunden för att utföra arbetet 0,5 h

Utföra arbetet 3 h

Åka till soptipp fram och tillbaka och slänga allt skräp 1,5 h.

Göra faktura 0,5 h

Totalt 8,5 h.

Även om det bara hade blivit 7 h så måste hantverkaren ändå debitera dig för 8 h eftersom att han har inget annat jobb han hinner utföra sista timmen.
Är det alltid arbeten som ligger ca 40 minuter från närmsta sortergård och 30 min från närmsta bygghandel? Och 30 min för att fakturera tre timmars jobb? Då är det dags att se över hur man arbetar. Det betyder ju att en hantverkare kan sitta ett par heldagar i månaden och bara skriva fakturor, det är inte rimligt nånstans.

Jag ser fram emot att få en faktura från en hantverkare som var här som bor ett par kilometer bort. Hans arbete tog 3h inklusive frukost och inköp av material. Om han fakturerar mig en heldag med ursäkten "det tar tid att fakturera" samt "jag kunde inte boka in något annat den dagen" så kommer jag inte att betala för mer än 4h.

Den mesta av sådana här skitdiskussioner går att undvika genom att hantverkaren vid första kontakten skickar över en bra prislista där det tydligt framgår vad kringmoment kostar. Nu är det fan mer regel än undantag att man får dra ur hantverkare både timpriser, villkor och avtal. Jag är fanemej nöjd om jag kan få en hantverkare att säga om priset är inkl moms eller ej, för även där fulas det en hel del.
Citera
2017-10-04, 16:11
  #16
Medlem
swebarbs avatar
Dom flesta tar sig an större jobb så dom slipper åka ut till såna småjobb, det är rätt hopplöst om man skulle behöva nåt akut känns det som. Men sen är den branschen så jävla rutten också dom vill bara gardera sig för typ hela månaden jobba på nån stor industrifirma så dom kan fakturera fina timmar jobb med bilresor hit o dit och komma undan med sitt fiffel, så det är inte så konstigt dom skiter i småjobb hos svenssons....
Citera
2017-10-04, 16:21
  #17
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Åka ut titta på arbetet. Vilket material behövs medmera vilken åtgärd är mest lämplig, diskutera detta med kunden. 1,5 h

Åka handla materialet. 1,5 h

Köra fram och tillbaka till kunden för att utföra arbetet 0,5 h

Utföra arbetet 3 h

Åka till soptipp fram och tillbaka och slänga allt skräp 1,5 h.

Göra faktura 0,5 h

Totalt 8,5 h.

Även om det bara hade blivit 7 h så måste hantverkaren ändå debitera dig för 8 h eftersom att han har inget annat jobb han hinner utföra sista timmen.

Varför planerar ni inte in så att ni hälsar på hos X kunder, kikar vad dom vill ha hjälp med, planerar jobbet, skriver ner vad som ska handlas, lånar en nyckel och sen kan ni handla allt för alla dessa X kunder på en gång? Sen har ni jobb för en vecka framöver.

Det verkar vid en först anblick helt orimligt. Vore kul att höra en bagare säga att "jaha, vill du ha en tårta? Ja, men då måste jag åka och handla på ICA. Det kostar 200 pix. Råvarorna kostar 300 pix. Sen ska jag baka kakan också. Där har vi 500 pix till. Sen ska jag skapa en faktura också, 100 pix". Så kommer nästa kund in strax efter. "jaha, du vill ha tio kanelbullar? Då måste jag åka till ICA. Det kostar 200 pix. Sen ska jag baka bullarna också. 400 pix tar vi för det. Sen kvittot, tio kanelbullar är meckigt det. Tar nog 200 pix för den fakturan". Det blir ju löjligt.

Det måste finnas hur mycket pengar som helst att effektivisera inom hantverksbranschen.
Citera
2017-10-04, 17:39
  #18
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Varför planerar ni inte in så att ni hälsar på hos X kunder, kikar vad dom vill ha hjälp med, planerar jobbet, skriver ner vad som ska handlas, lånar en nyckel och sen kan ni handla allt för alla dessa X kunder på en gång? Sen har ni jobb för en vecka framöver.

Det verkar vid en först anblick helt orimligt. Vore kul att höra en bagare säga att "jaha, vill du ha en tårta? Ja, men då måste jag åka och handla på ICA. Det kostar 200 pix. Råvarorna kostar 300 pix. Sen ska jag baka kakan också. Där har vi 500 pix till. Sen ska jag skapa en faktura också, 100 pix". Så kommer nästa kund in strax efter. "jaha, du vill ha tio kanelbullar? Då måste jag åka till ICA. Det kostar 200 pix. Sen ska jag baka bullarna också. 400 pix tar vi för det. Sen kvittot, tio kanelbullar är meckigt det. Tar nog 200 pix för den fakturan". Det blir ju löjligt.

Det måste finnas hur mycket pengar som helst att effektivisera inom hantverksbranschen.

Jag kan bara tala för el, inte annat, men när man har börjat gräva i en gammal anläggning finns alltid något smått som inte stämmer överens med det man sett på ytan. Man ser till att ha lite smågrejor i bilen, skruvar, pluggar, klammer och sådant plus ett par uttag, strömställare och det man vet går åt. Men har kunden något udda installerat som Berker och inte Elko/Schneider så är det bara att beställa. Inte ens grossisterna har det hemma.

På de flesta jobben har man faktiskt beställt allt man ska ha och låter grejorna komma med turbilen så det är klart på lagret på morgonen. Oftast är det dessutom rätt grejor!

Bagaren har inte 82 sorters mjöl och 12 olika formar som alla kräver olika margarin för att fästa.
Citera
2017-10-04, 18:14
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Är det alltid arbeten som ligger ca 40 minuter från närmsta sortergård och 30 min från närmsta bygghandel? Och 30 min för att fakturera tre timmars jobb? Då är det dags att se över hur man arbetar. Det betyder ju att en hantverkare kan sitta ett par heldagar i månaden och bara skriva fakturor, det är inte rimligt nånstans.

Jag ser fram emot att få en faktura från en hantverkare som var här som bor ett par kilometer bort. Hans arbete tog 3h inklusive frukost och inköp av material. Om han fakturerar mig en heldag med ursäkten "det tar tid att fakturera" samt "jag kunde inte boka in något annat den dagen" så kommer jag inte att betala för mer än 4h.

Den mesta av sådana här skitdiskussioner går att undvika genom att hantverkaren vid första kontakten skickar över en bra prislista där det tydligt framgår vad kringmoment kostar. Nu är det fan mer regel än undantag att man får dra ur hantverkare både timpriser, villkor och avtal. Jag är fanemej nöjd om jag kan få en hantverkare att säga om priset är inkl moms eller ej, för även där fulas det en hel del.


och där har du svaret på hela tråden!
och vem ska fakturera om inte företagaren, om någon anlitas för det så får du iaf betala för det,

så om du åker till ditt jobb, och den dagen så har du bara att göra fram tills kl 12, vill du ändå bara ha betalt för en halvdag,

säg att detta händer 4-5 ggr den månaden och nästkommande lön är 25% lägre än vad du behöver för dina fasta utgifter,


nej priset bör höjas för hantverkare, småjobb = under en dag bör faktureras 1500-2500kr /h
Citera
2017-10-04, 19:51
  #20
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
och där har du svaret på hela tråden!
och vem ska fakturera om inte företagaren, om någon anlitas för det så får du iaf betala för det,

så om du åker till ditt jobb, och den dagen så har du bara att göra fram tills kl 12, vill du ändå bara ha betalt för en halvdag,

säg att detta händer 4-5 ggr den månaden och nästkommande lön är 25% lägre än vad du behöver för dina fasta utgifter,


nej priset bör höjas för hantverkare, småjobb = under en dag bör faktureras 1500-2500kr /h
Varför skall jag behöva betala för att hantverkaren har dålig planeringsförmåga? Om hantverkaren i fråga jobbar hos mig till lunchtid och sen inte har att göra resten av dagen skall väl inte jag drabbas? Och OM hantverkaren nu vill fakturera mig en heldag, så får han se till att kläcka ur sig det, så kan jag nog hitta nåt annat åt honom att fixa om jag nu ska betala för tiden lik förbannat.
Citera
2017-10-04, 20:03
  #21
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monday1
Har löst detta problem med att göra fast pris--Eller debitera kund hel eller halvdag inte per timme! Alltså enklare för kunden att förstå " fungerar bättre"

Hur ska man som kund väcka intresset för den typen av småjobb? Jag har samma upplevelse som trådstartaren, att det är svårt att ens få något intresse om man ber om offerter. Jag skulle exempelvis behöva byta ut all bänkbelysning i köket och få något ytterligare mindre jobb utfört. Det är verkligen inget storjobb, själv har jag tummen mitt i handen så jag skulle inte vilja göra det själv ens om jag fick. Om jag då vill försöka få hit en elektriker som fixar grejerna åt mig, hur gör jag? Känner inga elektriker utom en snubbe som gjorde en del jobb åt oss i förra lägenheten, men honom anlitar jag inte igen eftersom jag inte alls var nöjd med arbetena, så det finns inga såna möjligheter utan jag måste försöka få kontakt med någon jag inte har koll på sen tidigare.
Citera
2017-10-04, 20:07
  #22
Medlem
Tutlurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Varför planerar ni inte in så att ni hälsar på hos X kunder, kikar vad dom vill ha hjälp med, planerar jobbet, skriver ner vad som ska handlas, lånar en nyckel och sen kan ni handla allt för alla dessa X kunder på en gång? Sen har ni jobb för en vecka framöver.

Det verkar vid en först anblick helt orimligt. Vore kul att höra en bagare säga att "jaha, vill du ha en tårta? Ja, men då måste jag åka och handla på ICA. Det kostar 200 pix. Råvarorna kostar 300 pix. Sen ska jag baka kakan också. Där har vi 500 pix till. Sen ska jag skapa en faktura också, 100 pix". Så kommer nästa kund in strax efter. "jaha, du vill ha tio kanelbullar? Då måste jag åka till ICA. Det kostar 200 pix. Sen ska jag baka bullarna också. 400 pix tar vi för det. Sen kvittot, tio kanelbullar är meckigt det. Tar nog 200 pix för den fakturan". Det blir ju löjligt.

Det måste finnas hur mycket pengar som helst att effektivisera inom hantverksbranschen.
Därför att majoriteten är hjärndöda faktureringsrobotar som vill ta den enkla vägen ut.

Inte mycket högskolepoäng här.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback