Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-04, 10:12
  #1
Avstängd
Jag har hört att boxning prioriteras då det utgör ett sådant viktigt fundament i sparring.

Vad har varit era erfarenheter som tränat diverse kickboxningsstilar?
Citera
2017-10-04, 17:27
  #2
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Jag har hört att boxning prioriteras då det utgör ett sådant viktigt fundament i sparring.

Vad har varit era erfarenheter som tränat diverse kickboxningsstilar?

Intressant fråga, ofta är det ju kombinationer; slag, slag, avslut med spark. Skulle jag gissa är det mer träning på slag än spark, men än mer rörelse och försvar. Jag var rätt duktig på sparkar och använde dem mycket för att styra matchen dit jag ville så för min del var det mer sparkar än slag men en kompis hade en annan stil och han jobbade mer med slagen. Det blir ju individuellt men det kommer ju lite senare när du hittat din stil.
Citera
2017-10-04, 18:22
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Intressant fråga, ofta är det ju kombinationer; slag, slag, avslut med spark. Skulle jag gissa är det mer träning på slag än spark, men än mer rörelse och försvar. Jag var rätt duktig på sparkar och använde dem mycket för att styra matchen dit jag ville så för min del var det mer sparkar än slag men en kompis hade en annan stil och han jobbade mer med slagen. Det blir ju individuellt men det kommer ju lite senare när du hittat din stil.

Vad tränade du för något? En anledning till att jag frågar är att kickboxare på forum tenderar att kvida över uthålligheten när det gäller att sparka en utsträckt period, vilket jag aldrig hör från TaeKwondoutövare. Så kanske kickboxare har mindre benövningar mellan teknikträningar?
Citera
2017-10-04, 19:10
  #4
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Vad tränade du för något? En anledning till att jag frågar är att kickboxare på forum tenderar att kvida över uthålligheten när det gäller att sparka en utsträckt period, vilket jag aldrig hör från TaeKwondoutövare. Så kanske kickboxare har mindre benövningar mellan teknikträningar?

Kickboxning, dock utan Low kicks.
Citera
2017-10-04, 19:55
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Kickboxning, dock utan Low kicks.

Okej. Hade du kunnat sparra en okej boxare med din kickboxning och överleva boxningen på nära håll, tror du?
Citera
2017-10-04, 21:08
  #6
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Okej. Hade du kunnat sparra en okej boxare med din kickboxning och överleva boxningen på nära håll, tror du?

Jag hade haft större chans om jag fått använda lowkicks
Kul tankeexperiment. Jag var faktiskt duktig med mina sparkar, stilmässigt likt Wonderboy om du vet vem det är inom MMA, fast många klasser sämre såklart. Jag tror att boxaren hade fått svårt att komma nära mig men när han väl kom in hade jag sannolikt fått ordentligt mycket stryk. Mitt ego ser att jag skickar ut honom med en question mark kick eller en spinning heel kick, men det kan lika väl vara så att jag hade sparkat luft och blivit sönderkontrad och KO:ad

Boxaren har ju fördelen att denne är sjukt duktig på just boxning medan jag hade förlitat mig mycket på sparkarna. Ser man till MMA så är det många med bra sparkar som fått stryk ståendes, misstänker att det har att göra med energin, tar mer energi att konstant hålla bort motståndaren än att bara förflytta sig eller blocka.
Citera
2017-10-04, 21:13
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Jag hade haft större chans om jag fått använda lowkicks
Kul tankeexperiment. Jag var faktiskt duktig med mina sparkar, stilmässigt likt Wonderboy om du vet vem det är inom MMA, fast många klasser sämre såklart. Jag tror att boxaren hade fått svårt att komma nära mig men när han väl kom in hade jag sannolikt fått ordentligt mycket stryk. Mitt ego ser att jag skickar ut honom med en question mark kick eller en spinning heel kick, men det kan lika väl vara så att jag hade sparkat luft och blivit sönderkontrad och KO:ad

Boxaren har ju fördelen att denne är sjukt duktig på just boxning medan jag hade förlitat mig mycket på sparkarna. Ser man till MMA så är det många med bra sparkar som fått stryk ståendes, misstänker att det har att göra med energin, tar mer energi att konstant hålla bort motståndaren än att bara förflytta sig eller blocka.

Jag formulerade mig klumpigt. Menade sett till träningen, hade en med din bakgrund kunnat mäta sig överhuvudtaget på boxningsfronten mot en boxare. Det var inte riktat till dig personligen.
Citera
2017-10-04, 21:22
  #8
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Jag formulerade mig klumpigt. Menade sett till träningen, hade en med din bakgrund kunnat mäta sig överhuvudtaget på boxningsfronten mot en boxare. Det var inte riktat till dig personligen.

Aha. Nej, jag mötte boxare i boxning på klubben emellanåt och det såg ut som McGregor vs Mayweather.
Citera
2017-10-04, 22:52
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Aha. Nej, jag mötte boxare i boxning på klubben emellanåt och det såg ut som McGregor vs Mayweather.

Aha okej. Men ni har grundläggande boxningsdefensiv och huvudarbete, eller ni lär er inte ens det? För olika sporter?
Citera
2017-10-06, 20:03
  #10
Medlem
Beror lite på var man tränar, men generellt sett är det mycket mer fokus på sparkar i thaiboxning.
Mer händer och huvudrörelse/överkroppsrörelse i kickboxning. Thaiboxning har tyvärr väldigt lite rörelse i jämförelse. Personligen föredrar jag kickboxning, tänk holländsk stil, och anser det effektivare på många sätt.
Förutom thaiclinchen som jag gillar starkt.
Citera
2017-10-07, 18:33
  #11
Avstängd
Men vad jag inte begriper är hur det kan finnas boxningsmästare som exempelvis, George Foreman, Shannon Briggs, som inte har något fotarbete eller huvudrörelser värdigt namnet, men som likväl har en formell boxningsutbildning.

Har de ignorerat sina tränares instruktioner eller är det väldigt fritt hur man väljer att skräddarsy sin boxning?
Citera
2017-11-01, 19:09
  #12
Medlem
Det beror på vilken klubb du tränar på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback