Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-10-06, 13:32
  #37
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du missar de viktigaste delområdena, för talang kan bara ta dig så långt. Utbildning, systematiskt arbete med att utveckla sin matlagning, att resa runt och pröva på ny mat och inhämta nya idéer, osv. Du kan ha hur mycket talang du vill men du kommer alltid bli omkörd av en person som håller sig till det senare.

Så nej du har uppenbart ett feltänk om yrket.

Om du är helt talanglös kan du hålla på och "utveckla din matlagning" hur mycket du vill, du kommer ändå blir omsprungen av den som har talang och utvecklar sig.

Så jo, talang behövs.
Dessutom är drivet att ständigt utveckla sig en talang i sig.
Citera
2017-10-06, 13:55
  #38
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Om du är helt talanglös kan du hålla på och "utveckla din matlagning" hur mycket du vill, du kommer ändå blir omsprungen av den som har talang och utvecklar sig.

Så jo, talang behövs.
Dessutom är drivet att ständigt utveckla sig en talang i sig.
Du har helt fel.
Utbildning och träning är lika avgörande inom detta område som inom något annat.

Vet bra många som ansetts som jättetalanger inom sina områden som yngre men blivit omsprungna och lämnade långt efter av folk som varit helt anonyma som yngre. Såg folk i min egen ungdom som av vuxna ansågs som jättetalanger av vilka alla blev just ingenting. Den som lyckades bäst blev en anonym fotbollsspelare i allsvenskan som förutspåddes en stor proffskarriär i utlandet men de facto mest fick spela alls för han hade kontakter...

En som just ansågs som en jättetalang som ung inom matyrket/konditori kanske främst, såg jag jobba på både en korvmoj och en pizzeria innan han öppnade eget, en lunchrestaurang...

Talang hjälper dig få en lättare start än dina kamrater men dess betydelse klingar med tiden av och du kommer finna dig omsprungen så det visslar om det av folk som utbildar sig och systematiskt jobbar på att förbättra sig inom vilket yrke du än väljer om du själv slackar efter med detta.
Citera
2017-10-06, 16:05
  #39
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du har helt fel.

Nej det har jag inte, det handlar snarast om att du och jag har olika definitioner på talang.

Synonymer till talang är bland annat fallenhet och färdighet. Talang är utmärkt färdighet inom någon skön konst.
http://runeberg.org/synonym/0248.html

Du kan träna upp din talang (din färdighet). Genom att träna kan du bli mer talangfull. Genom att provsmaka många maträtter blir kan du bli mer talangfull inom matlagning. Genom att steka 10000 pannkakor blir du mer talangfull på att steka pannkakor.
Citera
2017-10-06, 19:05
  #40
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej det har jag inte, det handlar snarast om att du och jag har olika definitioner på talang.

Synonymer till talang är bland annat fallenhet och färdighet. Talang är utmärkt färdighet inom någon skön konst.
http://runeberg.org/synonym/0248.html

Du kan träna upp din talang (din färdighet). Genom att träna kan du bli mer talangfull. Genom att provsmaka många maträtter blir kan du bli mer talangfull inom matlagning. Genom att steka 10000 pannkakor blir du mer talangfull på att steka pannkakor.
Så förenklade argument.

Titta på oändligt många olika färger på ballonger. Titta riktigt noga. Undersök.
Sen.
Om du blåser upp 10.000 ballonger så har du talang för ballonguppblåsning. Nej.
Du tränar upp dig.
Det håller inte... slipa argumenten så att de är något man kan stå bakom.

´
Citera
2017-10-06, 23:00
  #41
Medlem
klybans avatar
Vet inte vart jag ska ställa mig här, men en som behöver 10000ggr för uppnå perfektion.
Behöver en annan 5000ggr för uppnå, detta kan man kalla talang om man vill.
Men sen är det inte så enkelt alltid, då hårt arbeta och intresse kan få den "utan talang" bli en mcyket bättre kock.
Så vad som är rätt och fel, vem fan vet.
Men ett ex, klarade inte ens av koka tevatten, för när hon väl kom dit så fanns inget vatten kvar ibland.
Inget skämt, skedde för ofta faktiskt.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback