Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-10-26, 19:32
  #61
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet211
Kan du räkna eller? Jag ligger nästan utanför referens.

Nej det gör du inte. Du hade 3.9 vilket är ett "normalt" värde. Hur långt sträcker sig den här gränsen som du hakat upp dig på?
Citera
2017-10-26, 20:57
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av internet211
Kan du räkna eller? Jag ligger nästan utanför referens.

Sist jag gjorde en provtagning så låg jag på 6,1 på fastesocker, p-glukos tror jag det heter.
Övre gränsen låg på 6,0 och det var ingen läkare som brydde sig.

Så att du ligger lågt, men inom referensvärdet kommer inte betyda smack shit.
Citera
2017-10-27, 00:22
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av internet211
Jag ligger ju på gränsen.

Du ligger inte ens nära gränsen. Ditt värde är fullt normalt. Det gäller bara för dig att acceptera det.
Citera
2017-10-27, 08:30
  #64
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Hypokondri-konferens

Nja, TS är förmodligen väldigt fet och försöker hitta förklaringar till varför. Rådet till TS att äta mindre, nyttigare och motionera kommer förmodligen inte att fungera. Kanske ett långsiktigt program med personlig coach eller nåt liknande.

Testa Biggest Loser?
Citera
2017-10-27, 12:13
  #65
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet211
Nu har jag fått svar. Det är följande :

P--Trijodtyronin (T3), fritt. Resultat 3,9 pmol/L
Referens 3,1-6,8

Vad innebär detta? Min läkare är inte tillbaka förrän om två veckor. Vill höra era svar.

Okej, men återigen: togs det inte nya prover på TSH och fritt T4 denna gång? Det går inte att bara ta ett värde och säga något om det utan att ha de andra också. Då är vi ju tillbaka i samma läge som innan..

Prata med läkare sedan, två veckor går fort, så får du ta upp din oro med denne. Det känns inte som om vi kan ge dig lugnande svar här.
Citera
2017-10-28, 07:26
  #66
Medlem
Om du vill ha hjälp får du prata ur skägget. Om du är lika otydlig mot din läkare som du är här så förstår jag att det är svårt för dig att få hjälp. I vissa inlägg skriver du att du har anlag för extrem fetma, för att i ett annat inlägg skriva att du väger 54kg.

Du fokuserar hela tiden på hur du ska kunna tolka dina värden till att få diagnosen hypotyreos, men du skriver inget om vilka symptom du har. Vad är dina symptom? Varför vill du så gärna ha denna diagnos och vad är det du tror ska bli bättre? Om det handlar om övervikt så är det bättre att du är ärlig mot dig själv och söker för det. Det finns antagligen väldigt mycket hjälp för dig om du fokuserar på att beskriva vilka symptom du har istället för att hänga upp dig på att du måste ha medicin för att du inte ligger i mitten av mitten av alla referensintervall.
Citera
2017-10-28, 18:03
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Om du vill ha hjälp får du prata ur skägget. Om du är lika otydlig mot din läkare som du är här så förstår jag att det är svårt för dig att få hjälp. I vissa inlägg skriver du att du har anlag för extrem fetma, för att i ett annat inlägg skriva att du väger 54kg.

Du fokuserar hela tiden på hur du ska kunna tolka dina värden till att få diagnosen hypotyreos, men du skriver inget om vilka symptom du har. Vad är dina symptom? Varför vill du så gärna ha denna diagnos och vad är det du tror ska bli bättre? Om det handlar om övervikt så är det bättre att du är ärlig mot dig själv och söker för det. Det finns antagligen väldigt mycket hjälp för dig om du fokuserar på att beskriva vilka symptom du har istället för att hänga upp dig på att du måste ha medicin för att du inte ligger i mitten av mitten av alla referensintervall.

Så du tror inte att man kan ha anlag för fetma och samtidigt väga 54 kg? Alltså intelligensnivån är verkligen hög här....*not*
Citera
2017-10-28, 19:31
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av internet211
Så du tror inte att man kan ha anlag för fetma och samtidigt väga 54 kg? Alltså intelligensnivån är verkligen hög här....*not*

Du kommer aldrig få relevanta svar om du inte tänker förklara vad du har för symptom och varför det är så viktigt för dig att få denna diagnos. Du ska vara glad att folk gör sig besväret att skriva något ö.h.t med tanke på hur du beter dig.
Citera
2017-10-29, 03:35
  #69
Medlem
piffpuff87s avatar
Asså jag jobbar som biomedicinsk analytiker, dvs jag analyserar dessa prover.
Referensvärdena är satta utifrån studier på tusentals människor under flertalet år. Referensvärderna tolkas så att o du har ett värde inom dom är du "normal". Om du har exempelvis 7,3 där referensen ligger mellan 3,0-7,0 så kan ändå läkaren tolka detta som normalt, beroende på provanalys och framförallt för att det finns så ofantligt många saker som kan påverka ett provsvar.
Men snälla lilla du, ligger värderna inom referensvärderna så är det normalt, för att en läkare ska höja på ögonbrynet så krävs det att du ligger utanför eller om du har "tur" så bryr sog läkaren när du ligger på 3,1 med referensen 3,0-7,0 men troligtvis beställer han bara en ny provtagning till att börja med då.
Annars är det psykvården man vänder sig till om man lider av hypokondri.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback