Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-05, 05:37
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
... för att driva mobilmasterna som garanterar wifi-täckning ...
Den som argumenterar med så flagranta faktafel, får det väldigt svårt att förtjäna något förtroende...
Citera
2017-10-05, 09:38
  #14
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Den som argumenterar med så flagranta faktafel, får det väldigt svårt att förtjäna något förtroende...

Vad driver mobilmasterna då? Nallebjörnar? Vad byggs de av?
Citera
2017-10-05, 17:36
  #15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Ta då i hänsyn den miljömässiga påverkan som krävs för att skapa digitala produkters olika komponenter, coltan, kisel, koppar, guld, prometium, skandium, tulium med flera andra metaller som krävs för att leverera den digitala informationen.

Det är en bred fråga men fakta på bordet är att mycket av vår skog är rena plantager som finns enbart för timmer och papper, sen vad som driver pappersbruken är en egen fråga men ta i åtanke vad som krävs (energimässigt) för att driva mobilmasterna som garanterar wifi-täckning för att inte tala om materialen för att bygga nämnda master.

Det är ingen lätt fråga och jag kan mycket väl ha fel, men pappersbruk som har svenska skogar (som återplanteras konstant) som resurs och drivs av vattenkraft känns mycket bättre än medium som kräver utländska jordartsmetaller för att fungera. Sen är det också den "självklara" faktorn, det kostar ingenting ekonomiskt per konsument att publicera material över nätet, därför tror jag att hela "miljövänligt" grejen bara är en skärm för "det är billigast så, iaf för oss". Foliehatt? Kanske, det är bara min åsikt.

Edit:
Skulle väldigt gärna vilja se en utredning som fastslår hur mycket det kostar energimässigt att driva en mobilmast på ett dygn och jämföra det med hur mycket pappersprodukter samma energiåtgång hade gett.
Ditt första inlägg i denna tråd började med ett påstående, ett föregivande av att komma med fakta. Det löd: "Nä det är det inte, det är lögn [...]" Nu ser jag att du egentligen inte vet utan bara spekulerar kring visa kvalitativa och inte kvantitativa aspekter. Det duger ju inte om man ska fastslå en sådan här fråga.

Jag har inte svaret och därför avhåller jag mig från att komma med tvärsäkra påståenden. Jag har för länge sedan läst om beräkningar av detta, jag kan snoka lite men hinner inte det idag. En viktig sak är gränsdragningen, vad är relevant att ta med för att belasta respektive informationsbärare? Tillverkning av mobiltelefonen vete katten om den ska belasta den digitala busstidtabellen. Telefonen ska man väl ändå ha och den slits knappast ut och får kortare livslängd för att man tittar på tidtabellen. Däremot drift av servrar och mobilnät torde ha en viss proportionalitet mot informationsmängd/flöde.

Du förenklar också pappersmassaprocessen om du tror att man stoppar in träd som inte ska vara till något annat, lite ström och får ut färdigt papper, så enkelt är det inte på låååååååååånga vägar.

Det är en rätt intressant fråga som jag gärna fördjupar mig i lite senare, nu är jag hungrig.

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Vad driver mobilmasterna då? Nallebjörnar? Vad byggs de av?
De drivs av el men Wi-Fi kommer inte via mobilnätet. Eller tja, det kan det göra vi vissa fall (t ex om man använder sin telefon som "hotspot" för andra enheter) men oftast inte.
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2017-10-05 kl. 17:42.
Citera
2017-10-05, 18:05
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ditt första inlägg i denna tråd började med ett påstående, ett föregivande av att komma med fakta. Det löd: "Nä det är det inte, det är lögn [...]" Nu ser jag att du egentligen inte vet utan bara spekulerar kring visa kvalitativa och inte kvantitativa aspekter. Det duger ju inte om man ska fastslå en sådan här fråga.

Jag har inte svaret och därför avhåller jag mig från att komma med tvärsäkra påståenden. Jag har för länge sedan läst om beräkningar av detta, jag kan snoka lite men hinner inte det idag. En viktig sak är gränsdragningen, vad är relevant att ta med för att belasta respektive informationsbärare? Tillverkning av mobiltelefonen vete katten om den ska belasta den digitala busstidtabellen. Telefonen ska man väl ändå ha och den slits knappast ut och får kortare livslängd för att man tittar på tidtabellen. Däremot drift av servrar och mobilnät torde ha en viss proportionalitet mot informationsmängd/flöde.

Du förenklar också pappersmassaprocessen om du tror att man stoppar in träd som inte ska vara till något annat, lite ström och får ut färdigt papper, så enkelt är det inte på låååååååååånga vägar.

Det är en rätt intressant fråga som jag gärna fördjupar mig i lite senare, nu är jag hungrig.

De drivs av el men Wi-Fi kommer inte via mobilnätet. Eller tja, det kan det göra vi vissa fall (t ex om man använder sin telefon som "hotspot" för andra enheter) men oftast inte.


Ska vi vara sådana så har säkerligen bussbolaget redan hemsidor som finns på servrar. Att lägga till en tjänst i en service som redan finns kräver nog inte särskilt stor uppgradering. Allting finns redan för digital tabell, men det finns INTE redan för en fysisk tabell. Således lär det vara bättre oavsett än att distribuera tabeller.
Citera
2017-10-05, 20:42
  #17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Ska vi vara sådana så har säkerligen bussbolaget redan hemsidor som finns på servrar. Att lägga till en tjänst i en service som redan finns kräver nog inte särskilt stor uppgradering. Allting finns redan för digital tabell, men det finns INTE redan för en fysisk tabell. Således lär det vara bättre oavsett än att distribuera tabeller.
Ja om tidtabellen ändå ligger på server så är det väl bara den extra energin för att titta på den vid varje tillfälle med mobilen som ska läggas mobiltittandet till last. Eller om mobiltittandet ska dela miljöbelastningen för serverdriften med dem som kollar via dator. En basstation torde dra mer energi när den översänder data än när den inte gör det men hur mycket det kan röra sig om vet jag inte.
Citera
2017-10-05, 23:18
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Ta då i hänsyn den miljömässiga påverkan som krävs för att skapa digitala produkters olika komponenter, coltan, kisel, koppar, guld, prometium, skandium, tulium med flera andra metaller som krävs för att leverera den digitala informationen.
Hur många mobiltelefoner extra produceras just för att en tidtabell blir digital? Menar du att tidtabellen är en sådan "killer app" att den ensam motiverar folk att bryta sitt normala mönster och plötsligt gå ut och köpa en smartphone?

Citat:
Det är en bred fråga men fakta på bordet är att mycket av vår skog är rena plantager som finns enbart för timmer och papper, sen vad som driver pappersbruken är en egen fråga men ta i åtanke vad som krävs (energimässigt) för att driva mobilmasterna som garanterar wifi-täckning för att inte tala om materialen för att bygga nämnda master.
Och hur mycket av elströmmen till dessa master går åt för att distribuera tidtabellen och appen till användarnas smartphone? Eller menar du att en digital tidtabell motiverar utsättning av fler basstationer?

Citat:
Det är ingen lätt fråga och jag kan mycket väl ha fel, men pappersbruk som har svenska skogar (som återplanteras konstant) som resurs och drivs av vattenkraft känns mycket bättre än medium som kräver utländska jordartsmetaller för att fungera. Sen är det också den "självklara" faktorn, det kostar ingenting ekonomiskt per konsument att publicera material över nätet, därför tror jag att hela "miljövänligt" grejen bara är en skärm för "det är billigast så, iaf för oss". Foliehatt? Kanske, det är bara min åsikt.

Edit:
Skulle väldigt gärna vilja se en utredning som fastslår hur mycket det kostar energimässigt att driva en mobilmast på ett dygn och jämföra det med hur mycket pappersprodukter samma energiåtgång hade gett.

Notera att alla beräkningar av kostnaden att driva basstationerna mm måste då ta hänsyn till de tjänster som inte kan så lätt överföras mellan papper och digitalt. T ex behovet av att alla regelbundet har radion igång för att höra nyheter och väder - och att många då använder icke laddningsbara batterier till sin radio.

En signifikant aspekt på digital tidtabell är ju att inte någon dieseldriven skördare plockar träden. Och ingen dieseldriven lastbil kör träden. Och ingen pappersmassa att skapa. Och inga papper att köra till tryckeriet. Och inga häften att köra ut till bussbolaget för vidare distribution till kunderna.

En väldigt stor del av kostnaderna i mobilnäten är relaterade till telefonsamtal, eller till streaming av ljud och video. En tidtabell blir en marginal-funktion som försvinner helt i bruset.
Citera
2017-11-11, 12:54
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är en rätt intressant fråga som jag gärna fördjupar mig i lite senare, nu är jag hungrig.
haha, Pierre de Fermat har redan dragit den där ursäkten
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Ska vi vara sådana så har säkerligen bussbolaget redan hemsidor som finns på servrar. Att lägga till en tjänst i en service som redan finns kräver nog inte särskilt stor uppgradering. Allting finns redan för digital tabell, men det finns INTE redan för en fysisk tabell. Således lär det vara bättre oavsett än att distribuera tabeller.
men personlig hårdvara måste i stortsett uppgraderas var 2-3 år, hur de ser ut i server miljö har jag ingen anning om -men jag kan tänka mig mer hårdvaru uppgraderingar eftersom det ibland kommer ut gränssnitt som inte är bakåtkompatibla samt att hårddiskar och andra minnes kretsar tyvärr är förbrukningsvaror som ev inte märks i personliga datorer pga jämförelsevis 'få' skrivelser/läsningar??

Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
1) Hur många mobiltelefoner extra produceras just för att en tidtabell blir digital? Menar du att tidtabellen är en sådan "killer app" att den ensam motiverar folk att bryta sitt normala mönster och plötsligt gå ut och köpa en smartphone?

2)Och hur mycket av elströmmen till dessa master går åt för att distribuera tidtabellen och appen till användarnas smartphone? Eller menar du att en digital tidtabell motiverar utsättning av fler basstationer?

Notera att alla beräkningar av kostnaden att driva basstationerna mm måste då ta hänsyn till de tjänster som inte kan så lätt överföras mellan papper och digitalt. T ex behovet av att alla regelbundet har radion igång för att höra nyheter och väder - och att många då använder icke laddningsbara batterier till sin radio.

3) En signifikant aspekt på digital tidtabell är ju att inte någon dieseldriven skördare plockar träden. Och ingen dieseldriven lastbil kör träden. Och ingen pappersmassa att skapa. Och inga papper att köra till tryckeriet. Och inga häften att köra ut till bussbolaget för vidare distribution till kunderna.

En väldigt stor del av kostnaderna i mobilnäten är relaterade till telefonsamtal, eller till streaming av ljud och video. En tidtabell blir en marginal-funktion som försvinner helt i bruset.
1) Nej appen/digitala tabellen är inte speciellt åtråvärd om du frågar mig, men den är likt förbannat ett måste nu när det inte finns papperstabeller - så frågan kan faktiskt besvaras med 'alla enheter som produceras & därav säljs inom det lokala området' dvs +110 tusen digitala enheter, fast dessa enheter används ju som sagt till mkt annat så alla dess olika funktioner måste väl antagligen beräknas var försig och sedan subtraheras ifrån helheten
(vilket i sin tur får de olika digitala tjänsternas servrar miljöprofil att försämras, då alla 110 tusen enheter inte använder samma tjänster/servrar, men tjänsterna/servrarna är ändå där 24/7)

2) frågan är väl hur pass energi effektiva 'standby' funktionen hos servrarna är, vilket är svårt att veta eftersom det inte verkar finnas något som reglerar hur mkt standby-funktioner ska dra i el?
ex så är det förhoppningsvis allmän kännedom att tv-apparater faktiskt drar jävligt mkt ström även om de är i standby, kanske var detta ett tidigare 'barn'-problem hos flatscreens, eller så existerar den fortfarande hos många tillverkare - who knows?

3) Detta är sant, men dessa diselfordon är opererar ju fortfarande, med att bryta metaller till komponent tillverkning, en process som troligtvis drar oerhört mkt energi i nedsmältnings processen, troligtvis så kostar 1 kg kisel mer energi och koldioxid än 1 kg papper? (även om det skulle vara nyproducerat papper och inte returfiber)
__________________
Senast redigerad av Fittsill 2017-11-11 kl. 13:14.
Citera
2017-11-11, 13:21
  #20
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
3) Detta är sant, men dessa diselfordon är opererar ju fortfarande, med att bryta metaller till komponent tillverkning, en process som troligtvis drar oerhört mkt energi i nedsmältnings processen, troligtvis så kostar 1 kg kisel mer energi och koldioxid än 1 kg papper? (även om det skulle vara nyproducerat papper och inte returfiber)
Å andra sidan behöver en mobil en bråkdels kvadratcentimeter kisel för att leva i sina 2-4 år, så just den jämförelsen är inte så relevant.
Citera
2017-11-11, 13:48
  #21
Medlem
Mulla Krekars avatar
Tänkte mest på att det förekommer en massa Arsenik i halvledare, kadmium i batterier (de är väl dock på väg att försvinna), o det alla möjliga lustiga grundämnen i de elektriska komponenterna typ hela lantanoidserien o sånt? En del är ganska miljöfarliga.
Citera
2017-11-11, 14:14
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Å andra sidan behöver en mobil en bråkdels kvadratcentimeter kisel för att leva i sina 2-4 år, så just den jämförelsen är inte så relevant.
jo men den jämförelsen är relevant, alla komponenter är relevanta dels pga det Mulla säger...
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Tänkte mest på att det förekommer en massa Arsenik i halvledare, kadmium i batterier (de är väl dock på väg att försvinna), o det alla möjliga lustiga grundämnen i de elektriska komponenterna typ hela lantanoidserien o sånt? En del är ganska miljöfarliga.

kisel var bara ett exempel av alla komponenter - allt ska såklart vara inräknat för att få ut sanningen
ang papper vs digital tidtabell..
1 kg kisel kanske räcker till 100 000 enheter/år medan 1kg papper räcker till 1000 enheter/år..
och kollar man på det såklart(?) att papper kan vara det mest miljö O-vänliga..

men beräknas vi hur mkt det kostar ur miljösynpunkt för att skapa det ena eller andra?
eller förnyelsen av dessa olika produkter?
procentenhet av tekniska metall-komponenter som återanvänds kontra skadar miljön vs hur hög procentenhet skog som kan bli återanvänt.. & hur dessa olika produktions processer påverkar miljön.. osv osv

allt är relevant, inget är försumbart.

jag hitta detta.
https://www.nyteknik.se/digitaliseri...atorer-6424078
"En ny svensk forskarrapport visar att enbart mobiltelefoner och datorer släpper ut drygt 150 kilo koldioxid per pryl varje år. Då är både tillverkning och användning inräknad."

en digital enhet = 150kg co2 per digital enhet,
vad servrarna kostar har jag ingen aning om.. men det står
"I genomsnitt svarar själva användningen för dubbelt så stor energiförbrukning som tillverkningen."

hur många tidtabeller kan produceras för 150kg co2?
det lär vara mer än en tidtabell iaf..?


dvs digitalisering är inte miljövänligt någonstans..
men frågan var.. vad är mest miljövänligt..

ps. mer läsning relaterat till nyteknik artikeln,.
http://cornucopia.cornubot.se/2010/1...forbrukar.html
__________________
Senast redigerad av Fittsill 2017-11-11 kl. 15:00.
Citera
2017-11-11, 15:34
  #23
Medlem
Det finns ofta en korrelation mellan priset för en vara och miljökostnaden. Betalar vi för en tidtabell så går pengarna till skatt, löner och material, varav materialet antas vara en miljöbelastning. Lönerna i sin tur går till skatt, löner och material. Även skatten går till skatt, löner och material.

Om en elektronisk katalog är billigare än en katalog gjord av papper så är den sannolikt också miljövänligare. Det behöver inte vara så, men har vi ingen annan fakta så är priset den bästa parametern vi har för att uppskatta miljökostnaden. Och skulle det inte stämma så beror det på snedvridna skatter och konkurrensfördelar.
Citera
2017-11-11, 17:42
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
men personlig hårdvara måste i stortsett uppgraderas var 2-3 år, hur de ser ut i server miljö har jag ingen anning om -men jag kan tänka mig mer hårdvaru uppgraderingar eftersom det ibland kommer ut gränssnitt som inte är bakåtkompatibla samt att hårddiskar och andra minnes kretsar tyvärr är förbrukningsvaror som ev inte märks i personliga datorer pga jämförelsevis 'få' skrivelser/läsningar??


Det är tyvärr helt irrelevant. Uppgradering kommer att hända ändå. Det är extremt få som inte kan få upp en tidtabell online idag. Du snackar dessutom blajj då jag kan gå in på t.ex. sl.se eller ul.se med min gamla 3g, fast den är långt utdaterad. Det blir inte särskilt utdaterat av att ladda en hemsida.

Så, du har fel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback