Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-04, 01:49
  #1
Medlem
Hej, får snart körkortet och tänkte köpa bil. Har kollat runt lite på Blocket och har valt ut de följande tre märken och modeller

Volvo S40 2001-2004 2.0T
Saab 9-3 2003-2006 1.8T-2.0T
Mazda 6 2003-2006 2.0-2.3

Ca 15 000 Mil eller mindre

I övrigt kommer jag ha bilen till att pendla till jobbet ett par dagar i veckan bland annat. Jag letar först och främst efter något som inte kostar mycket i service och reparationer, är relativt snål i bensin men ändå känns lite pigg i motorn.

Har inte hört för mycket om Volvon förutom att det är en Mitsubishi Charisma, jag antar att den är billig att äga och borde vara tekniskt säker

Har hört både bra och dåligt om Saab, en sak som får mig att se upp är rykten att saker i bilen går lätt sönder

Mazdan verkar säker förutom det dåliga rostskyddet

Vad tycker ni?

Tack
Citera
2017-10-04, 02:34
  #2
Medlem
l150s avatar
Inte direkt 25-30k.
Men inhandlade en v40-02 2.0t till en tjejkompis för nåt halvår sen.
bes+skatt, sommar och vintersulor, 18k mil.
6500 kronor.
Det enda negativa var att framskärmarna var rostiga som fan.
Hon har halvåret senare inte lagt ner en krona på bilen.

Hör ofta folk som säger att v/s40 är så jävla dåliga osv.
Men jag tycker det är ett klockrent köp om man inte har stor budget.

Har ingen erfarenhet av 9-3or men har haft två 9-5or från runt 04 som jag var jävligt nöjd med.
Man kan få dom riktigt billigt.
Citera
2017-10-11, 10:32
  #3
Medlem
Haft en S40 -01 (FasII), och kört många mil med den, sålde den vid 38k mil.

Tar lite bränsle, är pigg och inga större fel motormässigt.

Det som är minus är då såklart rosten, nu är ju rostskyddet uppdaterat iom FasII, men
man ska hålla koll på nederkanter dörrar, nedersidan huv.
Citera
2017-10-11, 11:43
  #4
Medlem
Provocative2.0s avatar
Volvon o Saaben har ett t i sin beteckning. Det där lilla t:et är något som försäkringsbolagen i kombination av nytaget körkort, inte tycker om.
Bilarna i sig är bra bilar. Men kolla upp försäkringskostnaden innan du köper.
Just V40 är något jag har stor erfarenhet av då jag hunnit med att äga fyra st. Den första som den huvudsakliga bilen o de övriga som extrabil. Alla har varit fasI o bortsätt från rost i plåtarna på två av dem så har jag inget att klaga på. Den rosten är bara kosmetisk.
Men nu är det några år sedan den senaste o det du kan titta efter är en fasII. Exakt vilket år den kom har jag inte längre i huvudet.
Men tydligen så är rostskyddet bättre på dem o jag personligen anser att den är trevligare att sitta i än fasI.
Några allvarliga fel på mina V40 har jag aldrig haft.

Jag har även ägt en Saab. Det var en 9-5 -08. Lyssnar jag till vad andra säger så är det en bra bil.
Själv ägde jag min i ett år o på besiktningen så var jag med under samt pratade med besiktningskillen. Bilen gick igenom med blankt papper. Men vi kom gemensamt fram till att nästa besiktning skulle bli dyr. Den bilen hade inte ens nått upp till 20 000mil. Men jag fick bra betalt för en nybessad bil😄.

Mazda är i dag en riktigt bra bil efter vad jag förstått. Hade inte tanten haft något att säga till om så hade vi kunnat äga en Mazda6 i dag. Men hon gillade inte försäljaren.
Däremot så var det en riktig skitbil o frågan är om den generationen du tittar på inte tillhör skitbilsgenerationen. Detta bör du kolla upp innan du köper en.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback