Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-03, 23:37
  #1
Medlem
Haid-D-Salaamis avatar
Jag funderar på att köpa en fastighet i USA. Är det något viktigt jag ska tänka på när jag gör detta? Hur gör jag det? Måste jag åka dit för att skriva under papperna?
Citera
2017-10-03, 23:49
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haid-D-Salaami
Jag funderar på att köpa en fastighet i USA. Är det något viktigt jag ska tänka på när jag gör detta? Hur gör jag det? Måste jag åka dit för att skriva under papperna?

En sak att tänka på är fastighetsskatten. (Property tax). Beror på delstat, county och town/city. Alla dessa får/har rätt att "hitta på" egna skatter. Diffar väldigt i USA. Ofta dyrare än i Sverige:

Most local governments in the United States impose a property tax as a principal source of revenue.[1] This tax may be imposed on real estate or personal property. The tax is nearly always computed as the fair market value of the property times an assessment ratio times a tax rate, and is generally an obligation of the owner of the property. Values are determined by local officials, and may be disputed by property owners. For the taxing authority, one advantage of the property tax over the sales tax or income tax is that the revenue always equals the tax levy, unlike the other taxes.
https://en.wikipedia.org/wiki/Proper..._United_States
Citera
2017-10-04, 05:36
  #3
Medlem
covfefe...s avatar
Nej normalt ska din jurist kunna skriva på papprena om denne har fullmakt.

En sak som många svenskar blir chockade över är att behöva betala ungefär 10 procent av försäljningspriset i mäklararvoden och andra kostnader (dock är det mesta av detta inbakat i priset du betalar, så du märker det först när du gör dig av med lägenheten).

Varför vill du köpa i USA förresten? I många delar av landet ser vi idag en jättestor bubbla. Kolla några grafer på hur priserna rört sig under senaste 20 åren och du ser att nu är det definitivt snart dags för marknaderna att krascha.
Citera
2017-10-04, 12:43
  #4
Medlem
Haid-D-Salaamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Nej normalt ska din jurist kunna skriva på papprena om denne har fullmakt.

En sak som många svenskar blir chockade över är att behöva betala ungefär 10 procent av försäljningspriset i mäklararvoden och andra kostnader (dock är det mesta av detta inbakat i priset du betalar, så du märker det först när du gör dig av med lägenheten).

Varför vill du köpa i USA förresten? I många delar av landet ser vi idag en jättestor bubbla. Kolla några grafer på hur priserna rört sig under senaste 20 åren och du ser att nu är det definitivt snart dags för marknaderna att krascha.
USA är najs. Det spelar ingen roll om värdet går ner. Måste jag ha en jurist i USA som kan göra det åt mig? Finns det inte något sätt jag kan skriva på i Sverige och skicka till mekklaren?
Citera
2017-10-04, 13:01
  #5
Medlem
Haid-D-Salaamis avatar
Om det står "Seller has agreed to pay the - transfer fee and one year of dues." Vad innebär det?
__________________
Senast redigerad av Haid-D-Salaami 2017-10-04 kl. 13:08.
Citera
2017-10-04, 18:49
  #6
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haid-D-Salaami
USA är najs. Det spelar ingen roll om värdet går ner. Måste jag ha en jurist i USA som kan göra det åt mig? Finns det inte något sätt jag kan skriva på i Sverige och skicka till mekklaren?
Det är väl inte mäklaren som du skickar till? Ska du inte ha en title lawyer som grejar det praktiska?

Citat:
Ursprungligen postat av Haid-D-Salaami
Om det står "Seller has agreed to pay the - transfer fee and one year of dues." Vad innebär det?
Vet inte. När jag köpte var det enbart försäkringen jag betalade ett år i förväg. Men jag köpte hus, inte bostadsrätt.
Citera
2017-10-04, 20:45
  #7
Medlem
covfefe...s avatar
Men jag antar att du köper bostadsrätt och att dues refererar till "HOA dues", dvs avgift till bostadsrättsföreningen. I så fall har säljaren alltså kryddat priset med att du slipper betala avgift under första året.

Transfer fee är möjligen samma sak som transfer tax, dvs den skatt du betalar till myndigheterna för att de ska registrera dig som ägare m.m. Detta brukar vara mycket pengar så bra att du inte behöver tänka på det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback