Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-11-10, 20:04
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Precis så är det, det är DU som till sist bestämmer om det låter bra.. inte någon frekvenskurva eller värde.
Vad gäller mätvärden så är vi lite inne på vad som skämtsamt brukar kallas Psykoakustik (Finns på riktigt men inte samma betydelse).. t.ex folk som påstår att en nätkabel till slutsteget med guldpläterade silverledare låter bättre än en "vanlig" koppar nätkabel. Man försvarar gärna att man lagt ut 8.000:- på den sladden och tycker därför att det låter bättre
Det enda man kan säga om nätkablar är väl att de blir "tystare" med bättre skärmning. Nätström har en bestämd frekvens (50 hz), så det finns ingen anledning att titta på frekvensomfång. Olika material låter olika, men när det gäller strömkabel duger koppar lika bra som aluminum eller silver. Det finns andra fördelar med olika material.

Men det finns människor som säger att de inte kan höra skillnad mellan rätt inställd tidskomp och utan. De hör alltså inte skillnad på klangfärgen (timbre). Men då ska man samtidigt komma ihåg att inte alla sjunger bra eller kan spela eller stämma ett akustiskt instrument. Så man ska inte förakta människor som faktiskt kan höra eller göra skillnad.
Citera
2017-11-11, 01:44
  #26
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det enda man kan säga om nätkablar är väl att de blir "tystare" med bättre skärmning. Nätström har en bestämd frekvens (50 hz), så det finns ingen anledning att titta på frekvensomfång. Olika material låter olika, men när det gäller strömkabel duger koppar lika bra som aluminum eller silver. Det finns andra fördelar med olika material.

Men det finns människor som säger att de inte kan höra skillnad mellan rätt inställd tidskomp och utan. De hör alltså inte skillnad på klangfärgen (timbre). Men då ska man samtidigt komma ihåg att inte alla sjunger bra eller kan spela eller stämma ett akustiskt instrument. Så man ska inte förakta människor som faktiskt kan höra eller göra skillnad.

Äh, det finns inget "tystare" vad gäller matningsspänning.. det är en skitig 230V/50Hz som skall filtreras ned/formas till musik. Det skit detsamma vad det är för sladd. Det viktiga är att det finns lite vettigt efter nätagget som kan skapa lite sköna toner.
Citera
2017-11-11, 05:20
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Äh, det finns inget "tystare" vad gäller matningsspänning.. det är en skitig 230V/50Hz som skall filtreras ned/formas till musik. Det skit detsamma vad det är för sladd. Det viktiga är att det finns lite vettigt efter nätagget som kan skapa lite sköna toner.
Apparater ger ifrån sig "skit" som kan filtreras bort. Det jag menade var skärmning från RF och annat utifrån. Vissa skärmar elektronik med aluminium eller dylikt för att minska störningar utifrån, så varför inte göra samma sak med kablar?
Citera
2017-11-11, 18:51
  #28
Medlem
valiumvaliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Apparater ger ifrån sig "skit" som kan filtreras bort. Det jag menade var skärmning från RF och annat utifrån. Vissa skärmar elektronik med aluminium eller dylikt för att minska störningar utifrån, så varför inte göra samma sak med kablar?
När jag läste aviation minns jag att man inom industrin talade om störkkänsliga och ikke störkänsliga kablar.

Vidare vill jag säga att det där med psychoackustik är ett reelt problem inom audiovärlden. Men givetvis tjänar pengar stålar.

Precis som att jag kan sälja vattenfiltreringstabletter och hävda att de rensar bort östrogenet från västvärldens alla p-piller och bli miljonär på kuppen. Eller en vattenvirvlare i silver för 99.99$
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback