Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-03, 22:59
  #1
Medlem
Variabels avatar
Jag tänkte kolla vad ni här anser är det mest användbara programmeringsspråket? Om man skall lära sig ett programmeringsspråk, vilket skall man då lära sig?

Jag förstår att det finns många svar på denna fråga beroende på vad man vill åstadkomma och i vilken miljö man vill utveckla. Men jag frågar på detta sätt för att jag är intresserad av era tankar kring framtidens programmeringsspråk när det kommer till vardagsprogrammering. Kanske programmera sitt smarta hem med Z-wave produkter, bygga enkla program för att utföra enkla uppgifter i desktop-mobil miljö, hemsidor, appar, analysverktyg, beräkning etc etc. Kanske är det rent av en kombination av två språk man behöver ex. php/CSS

Några önskemål:

Det bör finnas fullständig dokumentation på svenska.
Bör ha fler användningsområden.
Inte vara beroende av att man behärskar något annat språk innan (låg tröskel).
Vara ett troligt bra grundspråk även i framtiden.

Om ovanstående blir svårt att besvara så ge gärna tips på ett bra grundspråk som "alla bör behärska"

Kul om ni utvecklar svaren lite ang användningsområde, exempel etc. och inte bara svarar "C++" eller liknande.

Tack på förhand! =)
Citera
2017-10-03, 23:07
  #2
Medlem
darknecessitiess avatar
Fördelen med programmeringsspråk är att de är ganska lika, kan man behärska ett av språken så kan man lära sig de andra relativt enkelt. Själv började jag med JavaScript i form av webbutveckling och nu håller jag på att lär mig C# för att sedan gå över till C++.
Personligen tror jag de hade varit bättre i mitt fall om jag lärde mig C# innan jag började med JavaScript då det kändes lite som om jag blev "kastad" in i det.

De är svårt att säga vilket språk som är bäst för dig att lära dig först. Men om man till exempel är intresserad av webbutveckling så skulle jag väl satsa på att lära mig html/css allra först (HTML är ju dock ett märkspråk) jQuery för att sedan lära sig JavaScript och sedan PHP.
Citera
2017-10-03, 23:26
  #3
Medlem
Engelska. Börja där så kommer du längre än att ha som krav på svensk doc. Att kunna googla saker lätt kommer hjälpa dig längre än att dokumentationen är svensk.
Citera
2017-10-03, 23:55
  #4
Medlem
Variabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darknecessities
Fördelen med programmeringsspråk är att de är ganska lika, kan man behärska ett av språken så kan man lära sig de andra relativt enkelt. Själv började jag med JavaScript i form av webbutveckling och nu håller jag på att lär mig C# för att sedan gå över till C++.
Personligen tror jag de hade varit bättre i mitt fall om jag lärde mig C# innan jag började med JavaScript då det kändes lite som om jag blev "kastad" in i det.

De är svårt att säga vilket språk som är bäst för dig att lära dig först. Men om man till exempel är intresserad av webbutveckling så skulle jag väl satsa på att lära mig html/css allra först (HTML är ju dock ett märkspråk) jQuery för att sedan lära sig JavaScript och sedan PHP.

Tack, är inte primärt webbutvekling jag är ute efter, kanske mer appar, styrning och integration. För er som kan så låter detta säkert helknäppt. Men jag antar att det är något av ett "general purpose-språk" jag är ute efter

Citat:
Ursprungligen postat av uffe98
Engelska. Börja där så kommer du längre än att ha som krav på svensk doc. Att kunna googla saker lätt kommer hjälpa dig längre än att dokumentationen är svensk.

Behärskar engelska bra och absolut håller jag med dig om att det finns mycket mer info att tillgå på engelska. Men vill först kunna läsa in mig på svenska för att sedan fördjupa på engelska om det kommer dit.. =)
Citera
2017-10-04, 00:23
  #5
Moderator
Neksnors avatar
Valfritt imperativt språk som är lite objektorienterat räcker väl ganska långt? Då bör du lätt kunna lära dig nya språk.
Citera
2017-10-04, 07:27
  #6
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Variabel
Jag tänkte kolla vad ni här anser är det mest användbara programmeringsspråket? Om man skall lära sig ett programmeringsspråk, vilket skall man då lära sig?

Kul om ni utvecklar svaren lite ang användningsområde, exempel etc. och inte bara svarar "C++" eller liknande.

Tack på förhand! =)

Ska du lära dej ett programmeringsspråk eller ska du lära dej att programmera?
För om du inte kan programmera ännu så behöver du lära dej programmerings-tänket och det gör du inte genom att lära dej vilket språk som helst.

Jag rekommenderar dej Python.
Python ger dej grunderna i programmering på ett roligt och utvecklande sätt. När du kan programmera i Python och du har tänket kan du fortsätta med något annat språk. Eller fortsätta med Python. Det finns massor med jobb för Python-programmerare.
Citera
2017-10-04, 08:34
  #7
Medlem
kodsnickrarns avatar
+1 för Python

Roligaste språket på länge

/K
Citera
2017-10-04, 08:38
  #8
Moderator
vhes avatar
Frågan är irrelevant. Det du har nytta av är att kunna programmera. Exakt vilket/vilka programmeringsspråk du råkar vara bra på den här veckan spelar ingen roll. Det fungerar alltså inte så att man lär sig ett programmeringsspråk, och sedan inte begriper ett skvatt av de andra. Det svåra i sammanhanget är programmeringen, inte med vilket språk. Lite på samma sätt som det inte finns ett körkort för Volvo, ett för Mercedes, ett för Toyota o.s.v. Inte heller behöver du gå i en körskola för att lära dig köra till ICA, en annan för att lära dig köra till mamma, och en tredje för att lära dig köra till flygplatsen när du skall åka på solsemester.

Nuförtiden poppar det upp ett nytt språk i veckan, och när du lärt dig programmera kan du utan större problem hinna med att lära dig vart och ett av dem, i den takt de dyker upp. Språket är verkligen inte det du bör bekymra dig om.

Med det sagt, så håller jag med om att Python är ett alldeles utmärkt introduktionsspråk, för den som försöker lära sig att programmera.
Citera
2017-10-04, 17:52
  #9
Medlem
Variabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Frågan är irrelevant. Det du har nytta av är att kunna programmera. Exakt vilket/vilka programmeringsspråk du råkar vara bra på den här veckan spelar ingen roll. Det fungerar alltså inte så att man lär sig ett programmeringsspråk, och sedan inte begriper ett skvatt av de andra. Det svåra i sammanhanget är programmeringen, inte med vilket språk. Lite på samma sätt som det inte finns ett körkort för Volvo, ett för Mercedes, ett för Toyota o.s.v. Inte heller behöver du gå i en körskola för att lära dig köra till ICA, en annan för att lära dig köra till mamma, och en tredje för att lära dig köra till flygplatsen när du skall åka på solsemester.

Nuförtiden poppar det upp ett nytt språk i veckan, och när du lärt dig programmera kan du utan större problem hinna med att lära dig vart och ett av dem, i den takt de dyker upp. Språket är verkligen inte det du bör bekymra dig om.

Med det sagt, så håller jag med om att Python är ett alldeles utmärkt introduktionsspråk, för den som försöker lära sig att programmera.

Tack för din input, mycket värdefullt för mig att få en sådan infallsvinkel. Jag vill inte lära mig för att få ett jobb eller liknande utan bara för att jag har en kunskapstörst och programmering är något jag alltid kännt att jag saknat. Byggt mycket hemsidor etc, så visst har jag varit i kontakt med viss kodning. Men jag begränsas alltid av min brist på kunskap inom programmering.

Med det sagt och med en annan infallsvinkel. Vart börjar jag för att lära mig programmering? Antar att det finns Programming for Dummies någonstans? =)
Citera
2017-10-04, 18:27
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Variabel
Med det sagt och med en annan infallsvinkel. Vart börjar jag för att lära mig programmering? Antar att det finns Programming for Dummies någonstans? =)

Alla språk som du komer att stöta på, översätts i slutändan till assembler och styr en processor. Att förstå hur en sådan fungerar - med cache, instruktionsuppsättning, minne, register, timing osv - är ovärdeligt.

Som tur är, är alla processorer ungefär likadana, så du behöver inte läsa detaljerad smörja, bara hitta en bra sammanfattande bok. Jag kan tyvärr inte rekommendera någon, jag har lärt mig assembler på ett femtal olika processorer och dragit egna slutsatser.

Men googla "best assembly books".
Citera
2017-10-04, 19:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSizeMe
Alla språk som du komer att stöta på, översätts i slutändan till assembler och styr en processor. Att förstå hur en sådan fungerar - med cache, instruktionsuppsättning, minne, register, timing osv - är ovärdeligt.

Som tur är, är alla processorer ungefär likadana, så du behöver inte läsa detaljerad smörja, bara hitta en bra sammanfattande bok. Jag kan tyvärr inte rekommendera någon, jag har lärt mig assembler på ett femtal olika processorer och dragit egna slutsatser.

Men googla "best assembly books".

Nja det där är nog att börja i fel ände.

TS
Kolla runt vilka programmeringsspråk som finns och välj något som lockar du dig, sen börjar du skriva kod. Efter en stund kommer du förstå vad du behöver veta mer om.
Citera
2017-10-04, 21:49
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Nja det där är nog att börja i fel ände.

TS
Kolla runt vilka programmeringsspråk som finns och välj något som lockar du dig, sen börjar du skriva kod. Efter en stund kommer du förstå vad du behöver veta mer om.

Man kan gå den vägen också, men är man nyfiken på programmering i sig är det bättre att börja med assembler på en gång, som inte på något sätt är tråkigt. Visst, det ger knappast snabba och stora resultat, utan man får skriva allt från grunden, och man har ingen guide till hur man ska bygga större program, eller ens välstrukturerade. Det lär man sig i högnivåspråk, så du har väl en poäng

Jag ska försöka jämföra det med tekniklego - Man kan börja med en oändlig uppsättning av alla de minsta bitarna som finns, och börja bygga saker på måfå. Eller börja med färdiga byggsatser, undersöka dem och plocka isär dem. Nåja, du har nog faktiskt rätt ändå. Fast en generell bok i programmering kan lära dig samma saker som ett högnivåspråk, men hur kul är det?

Hur som helst är, som nämnts, alla de stora högnivåspråken i princip likadana och kan man ett kan man nästan de andra. Detsamma gäller för processorer, så en assemblerbok och en bok för valfritt språk är det som gäller. Alla högnivåspråk har sina fördelar, och med det menar jag nog hur mycket språket sköter automatiskt åt programmeraren, och vad man anser ska skötas automatiskt.

För att ett högnivåspråk ska ersätta alla andra i framtiden, tror jag inte att det räcker med pengar eller popularitet, utan det måste det vara det språk som lättast att bygga in i olika system, vilket Ecmascript/JavaScript är särskilt designat för. Det är även Lua, men det är värre än BASIC och bör utrotas. Då är Tcl ett mycket bättre språk, också designat för inbyggnad, men tyvärr med fokus på enkel syntax istället för JavaScripts underbara fokus på objektorientering.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback