• 10 926 online
  • 1 129 265 medlemmar
  • 58 584 020 inlägg
2017-10-03, 21:36
Medlem
Jag minns den gången som TV programmet Robinson hade premiär för första gången. En man blev utröstad och slängde sig framför ett tåg. Jag minns hur orättvist jag tyckte själva idén var, att man ska rösta om vem som ska lämna gruppen.

Sedan dess så har många andra liknande utröstningsprogram skapats. Big Brother, Lets Dance, Bachelor och Idol. Finns säkert fler.

Att förmå människor att ständigt se på varandra i termer av konkurrens är destruktivt för sociala relationer. Genom att ständigt visa människor som först bygger upp känsloband med varandra för att sedan gå bakom ryggen på varandra och stöta bort varandra från gemenskapen kan inte vara annat än destruktivt för hur människor ser på relationer, deras tillit till varandra och lojaliteter.

Frågan är om dessa program i själva verket är påverkansoperationer, så kallade psyops-operationer för att försvaga befolkningen i alla länder som dessa program visas i?

Finns det fler exempel på TV program som kan möjligtvis vara påverkansoperationer?
Senast redigerad av Heliarchos 2017-10-03 kl. 22:02.
Citera
2017-10-03, 22:02
Medlem
321js avatar
Om du kontaktar Robinsonskaparens nuvarande bolag med en liknande idé och får finansiering så kanske du får bevis för din teori.

http://www.charlieparsons.co.uk/what-we-do/
Citera