Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-23, 16:01
  #205
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krungthep
Folk på FB har tydligen syn som jaktfalkar då de kan urskilja regnummer och landskod på bilar hundratals meter framför dem i 110-130 kilometers hastighet på en oupplyst motorväg...
Ha ha men det var inget svar på frågan Jag får ta och googla upp svaret.
Citera
2017-11-28, 21:43
  #206
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Det är ren självbevarelsedrift att inte stanna om det står ziggisar vid vägen. Jag hade inte heller gjort det, gasen i botten är det som gäller. Skyll er själva erat jävla tjyvarpack.
Citera
2018-02-10, 12:16
  #207
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noblehorse
Varför smet alla förare? Smitning är ju ett allvarligt brott.
Kan det bero på att folk inte vågar stanna på motorväg/landsvägar längre pga alla guldförsäljare och andra aggressiva aktiviteter zigenarna sysslar med på våra vägar? Ganska ironiskt i så fall.

http://www.expressen.se/kvallsposten...fter-olycka-1/

Min gissning är att personen fick panik när han insåg att han kört på en person.

Han blev nu livrädd att han skulle kunna åka fast för vållande till annans skada eller död beroende på hur det gick för mannen.

Det var självklart fel att smita men knappast olagligt.

I svensk lag är smitning olaglig men den lagen har ogiltigförklarats ifall du själv är misdtänkt för brott.

EU domstolen har kommit fram till att en stat har inte rätt att tvinga sin medborgare att själva ange sig för brott. Vilket du i princip gör om du stannar och du kan ha gjort något brottsligt samma sak om du t.ex saknade körkort eller var alkohol påverkad också vidare.

Detta har flera svenska domstolar också dömt efter senaste året och frikänt flertalet personer med hänvisning till EU domstolens klargörande.

Om du däremot inte riskerar att misstänkas för något brott alltså en ” helt vanlig olycka” då är smitning ett brott.
Citera
2018-02-10, 14:18
  #208
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Min gissning är att personen fick panik när han insåg att han kört på en person.

Han blev nu livrädd att han skulle kunna åka fast för vållande till annans skada eller död beroende på hur det gick för mannen.

Det var självklart fel att smita men knappast olagligt.

I svensk lag är smitning olaglig men den lagen har ogiltigförklarats ifall du själv är misdtänkt för brott.

EU domstolen har kommit fram till att en stat har inte rätt att tvinga sin medborgare att själva ange sig för brott. Vilket du i princip gör om du stannar och du kan ha gjort något brottsligt samma sak om du t.ex saknade körkort eller var alkohol påverkad också vidare.

Detta har flera svenska domstolar också dömt efter senaste året och frikänt flertalet personer med hänvisning till EU domstolens klargörande.

Om du däremot inte riskerar att misstänkas för något brott alltså en ” helt vanlig olycka” då är smitning ett brott.
Så kanske det är men det är inte relevant att man bara tror sig kunna åka fast för något brott utan man ska också ha goda skäl att tro det. Annars kan ju all form av smitning bortförklaras med det. I detta fall, att köra på en person som i mörker uppehåller sig på en motorväg skulle normalt inte ses som vållande till annans död så den påkörande bilisten hade inte goda skäl att tro sig ha gjort något brottsligt om han/hon nu trodde det. Alltså utgör det smitning i alla fall, men det krävs ju att man inser att man har kört på någon.
Citera
2018-02-11, 10:20
  #209
Medlem
Man SKA ge faen i att stanna vid olycka på typ motorväg. Då har man hög risk att bli ihjälkörd , samt om man är död kan man ju inte lagöras för trafikbrott= obra.
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Så kanske det är men det är inte relevant att man bara tror sig kunna åka fast för något brott utan man ska också ha goda skäl att tro det. Annars kan ju all form av smitning bortförklaras med det. I detta fall, att köra på en person som i mörker uppehåller sig på en motorväg skulle normalt inte ses som vållande till annans död så den påkörande bilisten hade inte goda skäl att tro sig ha gjort något brottsligt om han/hon nu trodde det. Alltså utgör det smitning i alla fall, men det krävs ju att man inser att man har kört på någon.
Citera
2022-06-05, 12:15
  #210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Ämnet:
Det är jävligt farligt att uppehålla sig på vägen numera.
Alla med ett sinne för säkerhet lämnar fordonet, och flyttar sig uppströms trafikflödet - på andra sidan räcket, eller långt från vägbanan. Därifrån larmar man ut assistans.
Man börjar helt enkelt inte fippla själv på svenska motorvägar längre, vare sig det är dag eller natt. Folk håller på med allt annat än att köra bil nu för tiden.

Förstår man inte detta, har man inte säkerhetskulturen i sinnet, har man inte assistansförsäkring - ja, då är man easy meat.
Vi kan väl lugnt konstatera att det är betydligt MINDRE farligt att uppehålla sig på vägarna numera.
Med tanke på hur extremt få det är som dör/körda km så har det aldrig varit så säkert att vistas på svenska vägar. Förr dog ju folk som flugor trots att antalet fordon och antalet körda km var väldigt mycket mindre.
Så nej - det har inte blivit osäkrare. Tvärt om.
Men det har ALDRIG varit speciellt trafiksäkert att mitt i natten springa runt på en (motor)väg och flaxa med armarna som en skadskjuten kråka. Det har sedan bilens födelse nästan alltid lett till en ofelbar död.
Citera
2022-06-05, 12:34
  #211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Vi kan väl lugnt konstatera att det är betydligt MINDRE farligt att uppehålla sig på vägarna numera.
Med tanke på hur extremt få det är som dör/körda km så har det aldrig varit så säkert att vistas på svenska vägar. Förr dog ju folk som flugor trots att antalet fordon och antalet körda km var väldigt mycket mindre.
Så nej - det har inte blivit osäkrare. Tvärt om.
Men det har ALDRIG varit speciellt trafiksäkert att mitt i natten springa runt på en (motor)väg och flaxa med armarna som en skadskjuten kråka. Det har sedan bilens födelse nästan alltid lett till en ofelbar död.

Okay, uppehålla sig på vägen, eller vid sidan av vägen utanför sin bil.



Jag trodde det framgick av sammanhanget, men det var dumt av mig.
Citera
2022-06-05, 13:29
  #212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Okay, uppehålla sig på vägen, eller vid sidan av vägen utanför sin bil.



Jag trodde det framgick av sammanhanget, men det var dumt av mig.
Det finns en "korscitering" mellan olika trådar...
därav lite rörigt och taget ur sitt sammanhang.
Citera
2022-06-27, 07:51
  #213
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Från mitt inlägg i en annan tråd: jag såg en bulgarier bli förvandlad till bulgarfett på samma väg i höjd med Helsingborg.
Det var lätt skymming och regn. Bulgaren bytade vänster backdäck. Bilen i väggrenen och bulgaren hängde ut halva röven i vägbanan. Ingen triangel men väl varningsblinkers. Hans kvinna stod och rökte bakom bilen och lutade sig mot högre bakljuset varpå den blinkersen inte syntes. Från lite håll såg det ut som ett fordon som blinkade vänster för att göra en omkörning. När jag precis påbörjade en omkörning av en lastbil så såg jag denna köra på bulgaren och omvandla honom till bulgarfett. i backspeglen hann jag ana en fladdrande kropp och att hans kärring började veva med armarna. Lastbilen märkte ingenting och körde vidare. Jag trodde att jag såg ett plagg från bulgarerna fladdra förbi när jag såg det hela. Det var inte förrän någon timme senare när jag läste på nätet att en bulgar blivit ihjälkörd på E6 utanför Helsingborg som jag började inse vad jag faktiskt sett. Jag ringde polisen och lämnade en redogörelse men tror aldrig dom hittade lastbilschaffisen och tror inte han vet vad han gjorde heller. Och oavsett så fanns det absolut inget för honom att göra för att undvika detta, man såg inte bulgaren halvt i vägbanan förrän man var 20m från honom. Detta i regn på en motorväg med bilar och lastbilar brevid, bakom och framför en.
Citera
2022-06-27, 07:58
  #214
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Så för att svara på vissa frågor, finns inte en chans att lastbilschaffören märkte att han körde på någon. Den havererade bilen med varningsljus som idiotkärringen dolde det högra bakre gjorde att det även på kort håll såg ut som en bil som blinkar vänster pga omkörning längre fram i den täta trafiken och dåliga sikten.

Men om en bakomvarande personbil kört på kroppen borde dom ha vetat vad som hänt. När jag kom hem så tänkte jag som sagt bara att jag sett en idiot till man röra sig utanför väggrenen och med ben/rumpa i vägbanan med en idiot till fru som döljer halva varningsblinkersen samt ingen triangel. Och att en lastbils fartvind yrde upp en jacka eller nått som fladdrade till och fick kvinnan att röra sig och inse faran.

Och i efterhand så var det ju sannolikt ingen jacka jag såg utan en bulgarian.

Men enligt vad jag såg så finns det bara två som möjligtvis kan lastas för detta. Ett är helt klart bulgaristen som slarvade runt halvt på vägbanan i horribel sikt och hans kärring som gjorde varningsblinkersen meningslös. Två är om någon bil bakom den först påkörande lastbilen träffade kroppen utan att försöka stanna eller ringa polisen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback