Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-03, 20:12
  #1
Medlem
feemaxxxs avatar
Har tränat mycket från och till, vikten jojar mellan 80-88 kg. Som ung hade jag mycket problem med axelsmärtor osv. Har doch varit hysfat det sista åren.

Lagt märke till att när jag går ner i vikt börjar axlar och nu öven armbågar börja smärta. Just nu är det ena armbågen. Är på gymmet 3 ggr i veckan och kör väldigt lätt och strikt.

Någon som har liknande erfarenhet med att leder/muskler blir "känsligare" när man blir smalare? Kan det bero på att fett lagras lite överallt och fungerar som polster/smörjning? Eller blir kroppen känsligare när man ligger på minuskalorier?
Citera
2017-10-03, 20:37
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Det är ju inte omöjligt att du, pga kaloriunderskottet, återhämtar dig sämre från träningen, därav smärtan. Vila ett par dagar om du vill, testa minska volym per pass. Man får sköta träningen och återhämtningen bättre, vid ett kaloriunderskott eftersom det inte är "optimala" förhållanden.

Hur/vad äter du? Vet du mängden du äter?
Citera
2017-10-03, 20:39
  #3
Avstängd
DEPRESSIVs avatar
Det är vanligt för mig både vid nedgång och uppgång i vikt, känns som att lederna inte riktigt hänger med. Gör ont i benen och ryggen mest. Att pendla 8 kg i vikt är mycket, speciellt om det det går fort. Det är när jag pendlat snabbt upp eller ner i vikt som jag fått problem.
Citera
2017-10-03, 23:30
  #4
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är ju inte omöjligt att du, pga kaloriunderskottet, återhämtar dig sämre från träningen, därav smärtan. Vila ett par dagar om du vill, testa minska volym per pass. Man får sköta träningen och återhämtningen bättre, vid ett kaloriunderskott eftersom det inte är "optimala" förhållanden.

Hur/vad äter du? Vet du mängden du äter?

Vet inte mängden, drar ner på kolhydrater och ökar proteinintaget. Nedgången är måttlig, 0,5 kg i veckan.
Citera
2017-10-04, 00:09
  #5
Medlem
MuscleSharks avatar
Kaloriunderskott är en form av stress.
Stress ökar på inflammation i kroppen och kan påverka hormonnivåerna i kroppen negativt.
Vissa är extra känsliga för detta. Dock många olika faktorer som kan spela in.
Sömn, kost, träning, stress osv.
Nu är det svårt att svara på om detta är ngt som stämmer in på dig. Man skulle behöva se hur dina hormoner ligger för att vara säker.
Men det kan ju vara så enkelt som att du bara behöver fixa till kosten, träningen eller sömnen.
Citera
2017-10-04, 10:09
  #6
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Vet inte mängden, drar ner på kolhydrater och ökar proteinintaget. Nedgången är måttlig, 0,5 kg i veckan.

Okej. Jag rekommenderar att du undviker övningar som gör ont ett tag och ser om smärtan försvinner, alternativ kan du ju testa byta ut övningarna mot andra (som tränar samma muskelgrupper). Jag själv kan uppleva obehag vid armbågen när det gäller vissa tricepsövningar, t.ex skullcrusher med hantlar, då kör jag med rep/rak stång i kabelmaskinen istället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback