Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-03, 17:09
  #1
Medlem
UUUUUUs avatar
Hur fungerar det om man behöver gå från jobbet efter halva dagen pga sjuk unge som inte kan vara på dagis? Jag har flextid på jobbet och kommer och går när jag vill. Halvdagen kommer förmodligen innebära att jag får jobba igen det jag inte hann pga tidsbortfall idag så jag kommer ändå göra ungefär samma antal timmar som vilken månad som helst och jag kommer få samma lön som vanligt. Kan jag ändå vabba hos FK och få ersättningen för halvdagen som försvann eller gör jag fel då?
Citera
2017-10-03, 17:34
  #2
Medlem
talgtrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UUUUUU
Hur fungerar det om man behöver gå från jobbet efter halva dagen pga sjuk unge som inte kan vara på dagis? Jag har flextid på jobbet och kommer och går när jag vill. Halvdagen kommer förmodligen innebära att jag får jobba igen det jag inte hann pga tidsbortfall idag så jag kommer ändå göra ungefär samma antal timmar som vilken månad som helst och jag kommer få samma lön som vanligt. Kan jag ändå vabba hos FK och få ersättningen för halvdagen som försvann eller gör jag fel då?

Det FK kan döma dig till dödsstraff för är om du tar ut dubbla ersättningar.
Alltså, får du inget löneavdrag för att du vabbar så har du inte rätt till ersättning på annat vis.
Citera
2017-10-03, 18:00
  #3
Medlem
Vabba på. Du har ju fått lämna och utebliven inkomst. Sen om du väljer att jobba in dem förlorade timmarna är ju upp till dig och ska fk skita i.
Citera
2017-10-04, 08:17
  #4
Medlem
PaulPaljetts avatar
Om du jobbar halva dagen och vabbar halva (med ersättning) är det en grej. Att du sedan kommande dagar väljer att jobba "extra" för att ta igen den förlorade arbetstiden är en helt annan. Kör på.

Det enda som skulle bli bekymmer är om du vabbar halva dagen, och sedan ändå jobbar heltid samma dag (exempelvis genom att jobba hemma på kvällen när ungen somnat eller jobba under dagen om ungen sover/kollar på tv). Då får du inte ta både ersättning och lön.
Citera
2017-10-04, 10:37
  #5
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Om du jobbar halva dagen och vabbar halva (med ersättning) är det en grej. Att du sedan kommande dagar väljer att jobba "extra" för att ta igen den förlorade arbetstiden är en helt annan. Kör på.

Det enda som skulle bli bekymmer är om du vabbar halva dagen, och sedan ändå jobbar heltid samma dag (exempelvis genom att jobba hemma på kvällen när ungen somnat eller jobba under dagen om ungen sover/kollar på tv). Då får du inte ta både ersättning och lön.

Har man månads eller års arbetstid behöver det inte alls fungera som du beskriver.

Ts: kolla med fk.
Citera
2017-10-04, 12:43
  #6
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UUUUUU
Hur fungerar det om man behöver gå från jobbet efter halva dagen pga sjuk unge som inte kan vara på dagis? Jag har flextid på jobbet och kommer och går när jag vill. Halvdagen kommer förmodligen innebära att jag får jobba igen det jag inte hann pga tidsbortfall idag så jag kommer ändå göra ungefär samma antal timmar som vilken månad som helst och jag kommer få samma lön som vanligt. Kan jag ändå vabba hos FK och få ersättningen för halvdagen som försvann eller gör jag fel då?

Det beror lite på hur ditt flextidavtal ser ut. Normalt skall du jobba typ 8 timmar, men kan förlägga den tiden när du vill. Måste du minska den tiden pga VAB så får du ta ut VAB för den tiden, men FK kan kontrollera om du jobbat för många timmar den dagen och då får du problem. Dvs du kan inte börja kl 6.00 (inom flextidsramen) och jobba till kl 14.00 för att ta ut vab kl 14-18 (om flextidsramen är fram till kl 18). Om du märker att du måste gå hem för VAB kl 14 så får du bara ta ut max 1/8-dag som VAB.

Sen att många fuskar genom att ta VAB och lägga in överskjutande tid till flextidens tidbank är en annan femma. Hos oss registreras såväl flextidsbanken och VAB-ledigheter i separata system och det är inga problem för FK att få ur uppgifter därifrån.

Om du har ett flextidsavtal utan fastställd arbetstid per dag så är det en annan femma och då får du fråga FK vad som gäller exakt i ditt fall men normalt går FK efter att man har 8 timmars arbetsdag vilket inte gäller alla, t.ex. de som jobbar inom sjukvården eller transportsbranschen där man kanske har två 6-timmars arbetspass efter varandra med en timmes rast mellan. Det finns ensamstående sjuksköterskor som fått problem med ersättningen från FK eftersom de måste VABa ett dubbelpass men att FK inte ger full ersättning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback