Svenskhataren och expoveteranen David Baas, som enligt allmän kännedom ibland kan ses med matkassar på Hornsgatan i höjd med Mariatorget på Södermalm, tycks vara i färd med att byta strategi för sin verksamhet på Expressen.
I en intervju med tidningen Resumé, i vilken för övrigt framgår att han tänder på att framkalla ångest hos folk han hänger ut, berättar han att han numera även skriver för Expressen Kultur.
https://www.resume.se/nyheter/artikl...-trots-hoten2/
Baas har bl.a. skrivit en recension av Richard Wagners Nibelungens Ring vilken följer hans vanliga tendentiösa mönster ("De antisemitiska schablonerna är äckligt tydliga" "Det går inte att spela Wagner utan ett betydande mått obehag").
Varför detta byte av fokus från hembesök och åsiktsregistrering (även om han fortfarande sysslar med detta)?
Min teori är att David Baas genom sin lilla ompositionering vill motverka de delar av den svenska nationalismen som arbetar metapolitiskt och bekämpar vänstern genom att utmana dess kulturella hegemoni. Jag tänker här framförallt på kretsen kring Motpol och andra som anammat denna metod.
Så, vad har den subversive extremisten Baas i kikaren?
- Är Baas nya skriverier ett försök att motverka nationalistisk metapolitik? Om så är fallet, vilka motåtgärder, om några, bör vidtas?
- Är Baas i själva verket en operaälskare som nu äntligen av familjen Bonnier fått möjligheten att sitta och mysa till Turandot och Barberaren i Sevilla? Är alla som tror att David Baas är något annat än en ärlig och konsekvensneutral stöttepelare i det svenska samhället foliebepansrade och lågpannade skinnskallar?
- Är Baas betydelselös som politisk aktör i Sverige?
I en intervju med tidningen Resumé, i vilken för övrigt framgår att han tänder på att framkalla ångest hos folk han hänger ut, berättar han att han numera även skriver för Expressen Kultur.
https://www.resume.se/nyheter/artikl...-trots-hoten2/
Baas har bl.a. skrivit en recension av Richard Wagners Nibelungens Ring vilken följer hans vanliga tendentiösa mönster ("De antisemitiska schablonerna är äckligt tydliga" "Det går inte att spela Wagner utan ett betydande mått obehag").
Varför detta byte av fokus från hembesök och åsiktsregistrering (även om han fortfarande sysslar med detta)?
Min teori är att David Baas genom sin lilla ompositionering vill motverka de delar av den svenska nationalismen som arbetar metapolitiskt och bekämpar vänstern genom att utmana dess kulturella hegemoni. Jag tänker här framförallt på kretsen kring Motpol och andra som anammat denna metod.
Så, vad har den subversive extremisten Baas i kikaren?
- Är Baas nya skriverier ett försök att motverka nationalistisk metapolitik? Om så är fallet, vilka motåtgärder, om några, bör vidtas?
- Är Baas i själva verket en operaälskare som nu äntligen av familjen Bonnier fått möjligheten att sitta och mysa till Turandot och Barberaren i Sevilla? Är alla som tror att David Baas är något annat än en ärlig och konsekvensneutral stöttepelare i det svenska samhället foliebepansrade och lågpannade skinnskallar?
- Är Baas betydelselös som politisk aktör i Sverige?