Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-03, 16:21
  #1
Medlem
Svampskogens avatar
Tjena!

Köpte en begagnad moped från blocket förra veckan och till ens överraskning startar eländet såklart inte. Den fungerade fint när han visade mig den och han körde den till och med hem till mig. Men så fort köpet var klart så lade den av.. Det är av märket pgo, en gnista hörs och varje gång jag försöker starta den så lyser bensinlampan. Detta är typ sista utvägen, kan ingenting om detta och lär skrota skiten snart då det endast gör mig extremt frustrerad varje gång jag ser den.
__________________
Senast redigerad av Svampskogen 2017-10-03 kl. 16:25.
Citera
2017-10-03, 16:34
  #2
Medlem
Ducken11s avatar
Tvekar på att du hör tändstiftet...

Du kickar runt generatorn bara som genererar ström till lampan. De du hörde var antagligen cylindern som slog ett varv, inte en explosion från avgasröret?

Första jag skulle göra är att ta av förgasaren o göra rent den o se så den inte är igenkloggad, sen samma sak med luftfiltret.

Fungerade tändstiftet häromdagen så lär inte den slutat funka efter så kort tid, men även den kan vara värd att byta ut, den går även enkelt att kontrollera genom att bara ta loss och kicka så ska du se en gnista.(ej höra)

edit: har du testat fylla på med bensin?
Citera
2017-10-03, 17:07
  #3
Medlem
Svampskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Tvekar på att du hör tändstiftet...

Du kickar runt generatorn bara som genererar ström till lampan. De du hörde var antagligen cylindern som slog ett varv, inte en explosion från avgasröret?

Första jag skulle göra är att ta av förgasaren o göra rent den o se så den inte är igenkloggad, sen samma sak med luftfiltret.

Fungerade tändstiftet häromdagen så lär inte den slutat funka efter så kort tid, men även den kan vara värd att byta ut, den går även enkelt att kontrollera genom att bara ta loss och kicka så ska du se en gnista.(ej höra)

edit: har du testat fylla på med bensin?

Tack för svar, bensin är påfyllt så det är inte det. Ska kolla youtube och se hur man gör de sakerna du föreslog, hoppas det funkar
Citera
2017-10-03, 17:28
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Steg 1, lossa tändstiftet och kolla hur det ser ut, är det fullt av bôs så kanske det kan vara orsaken till att motorn inte vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Fungerade tändstiftet häromdagen så lär inte den slutat funka efter så kort tid, men även den kan vara värd att byta ut, den går även enkelt att kontrollera genom att bara ta loss och kicka så ska du se en gnista.(ej höra)
Ett dåligt tändstift kan mycket väl fungera bra när motorn är varm men strejka när motorn är kall, att se gnista är bra men det är bara en indikation på att grejerna funkar, det krävs mycket mer kraft att få gnista under kompressionsfasen och det kan räcka för att släcka en svag gnista.
Citera
2017-10-03, 18:52
  #5
Medlem
Prov att fälla upp sido stödet så kanske den startar.. Ett tips
Citera
2017-10-03, 18:53
  #6
Medlem
kodsnickrarns avatar
Ingen sån dum grej att förre ägaren var nitisk och stängde soppakranen (om det nu finns) när han kört hem till dig?

/K
Citera
2017-10-04, 23:29
  #7
Medlem
LembitARTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampskogen
Tjena!

Köpte en begagnad moped från blocket förra veckan och till ens överraskning startar eländet såklart inte. Den fungerade fint när han visade mig den och han körde den till och med hem till mig. Men så fort köpet var klart så lade den av.. Det är av märket pgo, en gnista hörs och varje gång jag försöker starta den så lyser bensinlampan. Detta är typ sista utvägen, kan ingenting om detta och lär skrota skiten snart då det endast gör mig extremt frustrerad varje gång jag ser den.

Om du orkar så lossa bensinslangen från förgasaren och se om det kommer något bränsle, det är nummer ett inom felsökning, det andra är att se om bensinen kommer igenom och det ser du när du efter många försök när motorn inte har startat kollar på tändstiftet, är det torrt så rengör förgasaren och är det vått så byt tändstift.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback