Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-03, 14:25
  #1
Medlem
Jag hjälper min sambo med enklare bokföring, skriver offerter och annat administrativt för hans enskilda firma. Lägger ner ca 20 timmar i månaden på detta. Då firman går med bra vinst så vill han betala mig för detta (jag har ett heltidsjobb som anställd). Vad är bäst:

- Jag startar en egen enskild firma och fakturerar honom för 20 timmar i månaden (marknadsmässig lön). Avdragsgillt för honom, jag skattar på den inkomsten.

- Han fördelar en del av vinsten till mig och jag tar upp den i min deklaration.

Vad "tjänar" man mest på?
Citera
2017-10-03, 14:55
  #2
Medlem
Har ni barn tillsammans? Det är endast då ni kan fördela vinsten om ni är sambo.

Ett tredje alternativ är att han tar ut all vinst och sen ger dig pengarna som en gåva eller att det sätts in på ett gemensamt konto och du flyttar bort en viss summa till ditt privata konto.

Att starta en enskild firma har en del kostnader och administration även om det inte är jättemycket, men det ska bokföras och rapporteras moms etc. till Skatteverket.

Fördelen med att du skattar för pengarna är att det betalas sociala avgifter för dig.

Kolla på vem som tjänar mest på det skattemässigt, dvs. brytpunkter för statlig skatt och värnskatt.

Hur man än gör så bör det bli samma egenavgifter.
__________________
Senast redigerad av e7andy 2017-10-03 kl. 14:57.
Citera
2017-10-03, 22:41
  #3
Medlem
Nej inga barn tillsammans. Ska kika lite på vem som tjänar mest på det; han betalar statlig skatt.
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Har ni barn tillsammans? Det är endast då ni kan fördela vinsten om ni är sambo.

Ett tredje alternativ är att han tar ut all vinst och sen ger dig pengarna som en gåva eller att det sätts in på ett gemensamt konto och du flyttar bort en viss summa till ditt privata konto.

Att starta en enskild firma har en del kostnader och administration även om det inte är jättemycket, men det ska bokföras och rapporteras moms etc. till Skatteverket.

Fördelen med att du skattar för pengarna är att det betalas sociala avgifter för dig.

Kolla på vem som tjänar mest på det skattemässigt, dvs. brytpunkter för statlig skatt och värnskatt.

Hur man än gör så bör det bli samma egenavgifter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback