Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-03, 11:30
  #1
Medlem
Hej

Jag får ofta frågor från rekryterare varför jag inte sökte mig mot det område jag önskar arbeta inom direkt efter studierna.
Jag har haft stora problem med synen efter universitet. Det har sakta blivit bättre och stabiliserats, inte helt perfekt dock. Kan det vara positivt att vara öppen med det på intervju eller bör jag fortsätta hålla tyst om det?

Jag sökte jobb inom det önskade område direkt efter studierna men fick inget, men sökte inte så aktivt då, jag var rädd att jag inte skulle klara ett avancerat jobb med synfelet. Därför har jag arbetat med enklare jobb men som ändå är någorlunda relevanta för det jag pluggade. Det är svårt att förklara för rekryterarna orsaken utan att framstå som att man inte är intresserad av det arbetsområdet jag vill arbeta inom när jag inte nämner synfelet.

Orsaken till synfelet har inte kunnat konstateras, det har dock blivit betydligt bättre. Ska jag vara öppen med det eller ska jag fortsätta skylla på nåt annat att jag ville pröva på lite andra vägar och testa mer grundläggande arbetsuppgifter?
Citera
2017-10-03, 17:11
  #2
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klasse12
Orsaken till synfelet har inte kunnat konstateras, det har dock blivit betydligt bättre. Ska jag vara öppen med det eller ska jag fortsätta skylla på nåt annat att jag ville pröva på lite andra vägar och testa mer grundläggande arbetsuppgifter?
Beroende på hur desperat du är efter jobb så skulle jag råda till att vara öppen med synfelet. Är du superdesperat och svälter ihjäl kan du tiga om det, men om det är ett jobb du vill ha, så vill du också att din arbetsgivare ska vara medveten och villig att satsa på dig. Även om det innebär anpassningar osv.

Jag har en kronisk och stundom allvarlig sjukdom. Denna sjukdom ses inte med blida ögon av omvärlden, faktum är att den är nästan tabu. Jag kan inte tänka mig att jobba för en AG som inte är med på noterna kring detta, därför är jag öppen med detta. Inte i ansökning, men på intervju.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback