Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-03, 10:51
  #1
Medlem
Bakgrund: Vill inte att någon ska komma åt mina likvider i mitt rörelsebolag via stämning. Därför vill jag skapa ett moderbolag ("holdingbolag") dit jag tömmer allt överskottskapital till via skattefria utdelningar. Tanken är sedan att investera över börsen i moderbolaget.

Moderbolaget kommer inte ha någon anställd eller ha omsättning. Endast förvalta kapital. Eventuellt investera i onoterade bolag i framtiden.

Fråga 1: Är det här bästa upplägget för att säkra kassan?

Fråga 2: Hur går steg-processen till för att skapa ett moderbolag?

Fråga 3: Måste jag skaffa fram 50 k för starten av moderbolag?

Fråga 4: Hur bokför jag en transaktion där moderbolaget "köper" dotterbolaget? Vad blir priset, 50k (som är aktiekapitalet)?

Fråga 5: Vilka papper behövs för att affären ska gå rätt till? Vill inte åka på beskattning.

Fråga 6: Ska det här deklareras på något sätt?

Tacksam för hjälp!
Citera
2017-10-03, 11:53
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eriksthlm84
Bakgrund: Vill inte att någon ska komma åt mina likvider i mitt rörelsebolag via stämning. Därför vill jag skapa ett moderbolag ("holdingbolag") dit jag tömmer allt överskottskapital till via skattefria utdelningar. Tanken är sedan att investera över börsen i moderbolaget.

Moderbolaget kommer inte ha någon anställd eller ha omsättning. Endast förvalta kapital. Eventuellt investera i onoterade bolag i framtiden.

Fråga 1: Är det här bästa upplägget för att säkra kassan?

Fråga 2: Hur går steg-processen till för att skapa ett moderbolag?

Fråga 3: Måste jag skaffa fram 50 k för starten av moderbolag?

Fråga 4: Hur bokför jag en transaktion där moderbolaget "köper" dotterbolaget? Vad blir priset, 50k (som är aktiekapitalet)?

Fråga 5: Vilka papper behövs för att affären ska gå rätt till? Vill inte åka på beskattning.

Fråga 6: Ska det här deklareras på något sätt?

Tacksam för hjälp!

Det låter som en bra lösning. Du startar ett AB och sedan gör du en tillåten underprisöverlåtelse av dina privatägda aktier till det. Du bör kunna använda aktierna som apportegendom för att slippa betala in de 50 000 kr, men det ska jag låta vara osvuret. Ska du använda aktierna som apportegendom bör du ändå kontakta en revisor för att få ett värderingsintyg - då kan de ställa praktiska frågor också. Ägarförhållandebytet påverkar ju din K10a.
Citera
2017-10-04, 17:20
  #3
Medlem
Torde väl nästan vara enklare skaffa ett dotterbolag till vilket du överlåter verksamheten. Kvar stannar kassan och din K10 påverkas ej?
Citera
2017-10-05, 11:47
  #4
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Torde väl nästan vara enklare skaffa ett dotterbolag till vilket du överlåter verksamheten. Kvar stannar kassan och din K10 påverkas ej?

Det är ju en lösning, men TS verkar vara rädd för att drabbas av stämningsansökningar/skadeståndsansvar. Det nuvarande ABt, och blivande holdingbolaget, är ju i så fall fortsatt utsatt för risken för skadestånd (eftersom de pågående arbetena, avtalen m.m är ingånga med det ABt. TS kan inte ensidigt flytta ansvar till en annan juridisk person).
Citera
2017-10-19, 13:58
  #5
Medlem
Som Stygotius säger så vill jag skapa holdingbolaget för att trygga pengarna.

Vad tror ni det kan kosta att be en revisor om värderingspapper vid apport och hjälp med att sätta upp ett bolag som köper?

Innebär det här någon specialare vid deklaration?

Antar att det här är inget man gör själv, alltså skapa holdingbolag som tar över nuvarande rörelse? Någon som gjort bokföringen/deklarationen och allt omkring själv? Är det svårt?
Citera
2017-10-20, 09:54
  #6
Medlem
Justitiemords avatar
Mycket bra redogörelse av Stygotius ovan.

Billigaste lösningen är naturligtvis att göra det själv och betala aktierna på sedvanligt sätt - med pengar. Dock tror jag att det kan vara idé att ta hjälp av en revisionsbyrå, vilket då innebär att du kan betala aktierna med apportegendom, eftersom värderingskostnaden för aktierna inte borde innebära någon större post i tjänstens totala kostnad för upplägget.

Om du ändå väljer att genomföra det själv utan hjälp från utomstående, vilket är fullt möjligt, skall du först starta ett nytt aktiebolag (utelämnar den processen här) men du behöver, av förklarliga skäl, inte registrera bolaget för F-skatt eller moms. Sedan skall du göra den - av Stygotius nämnda - tillåtna underprisöverlåtelsen, vilket enklast sker genom en vanlig avräkningsnota där du antingen säljer aktierna för aktiekapitalet, eller tillför dem som ovillkorat tillskott. Beroende på aktiernas substansvärde, blir det troligtvis någon form av mellanting för det fall bolaget betalar dig för aktierna.

Rent bokföringstekniskt är det enkelt, du bokför tillskottet - det vill säga substansvärdet - på 2093 (kredit) mot 1310 (debet). Eventuell goodwill skall bokföras direkt i dotterbolaget och påverkar därmed värdet.

Skattemässigt är det lite knivigare, men inte heller här rör det sig om någon raketforskning; själva poängen med tillåtna underprisöverlåtelser är ju att de inte skall få några direkta skattemässiga följder. Du avyttrar hela dotterbolaget för underpris, men kapitalförlusten måste återföras i och med att du förvärvat de nya andelarna för mellanskillnaden. Tänk även på att eventuellt sparat utdelningsutrymme är knutet till aktierna i bolaget som avyttras. Du får i kommande räkenskapsår sedan fylla i en ny K10-blankett för det nystartade holdingbolaget.
__________________
Senast redigerad av Justitiemord 2017-10-20 kl. 10:31. Anledning: stavning + tillägg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback