Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-02, 23:03
  #1
Medlem
4yoonlys avatar
Ibland kikar man lite på youtube angående MRE's, får lite dilla mellan varven. Funderar på själv att köpa ett par "ebay" sålda ibland för att ta med mig ut på tältcamping osv.

Kikade precis på en svensk (som verkade helt OK) och en fransk som var till och med snäppet bättre.

Kollade på en ukrainsk, som verkligen inte såg ut att vara något jag vill ha med mig alls... för lite energi och alldeles för äcklig mat...

Hur som helst den franska såg bra ut, tog liten plats och hade allt man kunde tänka sig för en hel dag. Något av det bästa jag sett (allt föll mig i smaken av den som testades...)

Den svenska såg helt OK ut även den, men saknade lite tyckte jag...

Har kikat på fler som jag inte kommer ihåg just nu, men självklart även de amerikanska varianterna ser ju OK ut.

Men hur som helst den franska var helt klart i topklass... troligen deras erfarenheter i alla områden och deras matkultur...

---edit

Ja frågan jag har sitter ju i titeln.. men om ni glömt...

Den godaste MRE'n ni testat, eller kollat på (YT exempelvis) och den sämsta ni sett osv... länka gärna.
Citera
2017-10-02, 23:18
  #2
Medlem
Bertil85s avatar
Finns tråd (FB) MRE (Meals Ready to Eat) bara att scrolla ner på Färdigmat och halvfabrikat.
Citera
2017-10-02, 23:26
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Finns tråd (FB) MRE (Meals Ready to Eat) bara att scrolla ner på Färdigmat och halvfabrikat.

Jodå jag kikat på den, men det är ingen direkt lista på dem som verkar bäst, sämst eller ätbara :-)

Dvs inte riktigt det jag är ute efter...

De finns många på Ebay, och hade varit kul om egna erfarenheter (eller någon som kan länka youtube klipp på) MRE's som är bra, dåliga, bättre, sämre osv osv...
Citera
2017-10-02, 23:32
  #4
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Jodå jag kikat på den, men det är ingen direkt lista på dem som verkar bäst, sämst eller ätbara :-)

Dvs inte riktigt det jag är ute efter...

De finns många på Ebay, och hade varit kul om egna erfarenheter (eller någon som kan länka youtube klipp på) MRE's som är bra, dåliga, bättre, sämre osv osv...


Tror det är få som har fått chansen att smaka de olika ländernas och tillverkare här.

En lågoddsare är de amerikanska. De brukar vara duktiga på sådant.

Är själv lite intresserad av MRE och har smakat svensk MRE och tyckte dem funkade bra även om det var några som inte var så goda.

Svindyra att köpa däremot bra när de behövs.
Citera
2017-10-02, 23:46
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Tror det är få som har fått chansen att smaka de olika ländernas och tillverkare här.

En lågoddsare är de amerikanska. De brukar vara duktiga på sådant.

Är själv lite intresserad av MRE och har smakat svensk MRE och tyckte dem funkade bra även om det var några som inte var så goda.

Svindyra att köpa däremot bra när de behövs.

Ja, egna erfarenheter inom detta område är nog svårt att hitta... men tänkte att det finns ett par som kollat youtube osv och kanske kan tipsa/länka så kan man bilda sin egna uppfattning...

Jag tror också definitivt de amerikanska är helt OK... även om dom själva brukar ge dessa MRE's öknamn osv... men ni skall kika den franska... Den svenska verkade helt OK... men den franska tog mig med storm... tänkt på det mesta, och det fanns inget jag inte tyckte om där...
Så skall jag köpa ett par (ja vet dom är inte gratis) så hittills är det franska MRE's.

Ja som sagt, den svenska var inte alls dum... helt klart 2'a på listan efter den franska tycker jag...
Finns det någonstans (förutom "snodda" antar jag) på Ebay's man kan köpa svenska MRE's?
Saken är den att den är ju inte fullständigt ihop satt av svenska produkter som det verkar (inte den jag såg i alla fall)...

Blåbands torrmat går ju att köpa (svindyr) på friluft sidor osv, men jag gillar kitet... Även om det franska kitet var mycket bättre... mycket mer survival i det kitet än det svenska som ex...
Citera
2017-10-02, 23:50
  #6
Medlem
Bertil85s avatar
Har du någon fakta om de franska MRE vilket de obviously inte heter på franska så skriv gärna.
Citera
2017-10-03, 00:23
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Har du någon fakta om de franska MRE vilket de obviously inte heter på franska så skriv gärna.

Inte mer än detta:
https://www.youtube.com/watch?v=g_1zZuc7IaU

Jag vet att han är en idiot (denna YT snubbe)...
Men detta är något av det bästa jag sett (har absolut som sagt inte sett alla, jag efterfrågar länkar/erfarenheter till bättre/sämre).

Såg den svenska, tyckte verkade helt klart super... men den franska slår den svenska... både survival och "god" mat osv.
Citera
2017-10-03, 00:32
  #8
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Inte mer än detta:
https://www.youtube.com/watch?v=g_1zZuc7IaU

Jag vet att han är en idiot (denna YT snubbe)...
Men detta är något av det bästa jag sett (har absolut som sagt inte sett alla, jag efterfrågar länkar/erfarenheter till bättre/sämre).

Såg den svenska, tyckte verkade helt klart super... men den franska slår den svenska... både survival och "god" mat osv.


Kan förstå att fransmännen är bra på att laga mat. Så varför inte applicera det på MRE.
Såg lite ifrån videon och tyckte väll att det såg bra ut. En ryss som provade maten också.

Grönpåse funkade det med.
Citera
2017-10-03, 00:39
  #9
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Kan förstå att fransmännen är bra på att laga mat. Så varför inte applicera det på MRE.
Såg lite ifrån videon och tyckte väll att det såg bra ut. En ryss som provade maten också.

Grönpåse funkade det med.

Hade också en liten förutsägande mening om den givetvis (fransmän, matlagning... typ). Men den var faktiskt bättre än så, den var smart... Den var lite mer "all weather", all environments än faktiskt många jag sett. Samt att den verkade, såg riktigt god ut. Allt som var med hade jag lätt ätit och tyckt om (ja i teorin...) och visserligen samma med den svenska om det bara gällde smak men det saknades faktiskt saker i den svenska jämfört med den franska... den franska var smartare... speciellt med 3 vattenreningstabletter, uppvärmning osv...

Så återigen, den franska enligt vad jag sett verkar vara den helt klart smartaste och (smakligt enlig vad jag sett) den godaste...

Då undrar jag om någon sett en bättre, smartare (med mer survival grejor osv) och godare (tycke och smak givetvis)...
Citera
2017-10-14, 02:25
  #10
Avstängd
DEPRESSIVs avatar
Har aldrig testat någon MRE, men jag såg precis som du på Youtube. Det var ett svenskt MRE combat pack (runt 3600 kcal totalt). Hade gärna velat testa. Den ukrainska såg superbudget ut, som en 15-20 år gammal svensk MRE (som även då var gammal) haha.
Citera
2017-10-14, 16:46
  #11
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Har aldrig testat någon MRE, men jag såg precis som du på Youtube. Det var ett svenskt MRE combat pack (runt 3600 kcal totalt). Hade gärna velat testa. Den ukrainska såg superbudget ut, som en 15-20 år gammal svensk MRE (som även då var gammal) haha.

Ok! kan tänka mig att den är helt ok matmässigt faktiskt men hur var den rent överlevnadsmässigt?
Behöver sällan vattenreningstabletter här i Sverige iofs men skulle man kunna ta med den till andra områden?

Ääähh har för många frågor märker jag, får kika på den på youtube :-)
Citera
2017-10-17, 01:09
  #12
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Har aldrig testat någon MRE, men jag såg precis som du på Youtube. Det var ett svenskt MRE combat pack (runt 3600 kcal totalt). Hade gärna velat testa. Den ukrainska såg superbudget ut, som en 15-20 år gammal svensk MRE (som även då var gammal) haha.

Redan svarat, men minnet svek mig... jag kollade ju på den Svenska MRE'n...
Den var ju matmässigt helt ok... men överlevnads mässigt så sög den lite... Den fungerar här, men inte så mycket någon annanstans... och det är fungerar visserligen bra som neutralt land, men vi hade sugit stort ex. där vattnet inte är så bra osv osv...
Men det är ju fin linje.... är man flera så hade man löst den biten också (säkerligen med hjälpt av dessa MRE's trots att man inte har exakta hjälpmedel)... men man kan lätt se den ex. Franska är bra mycket mer "universal" och kan ge's till dem i öknen, djungel, vinter osv...

I ett smak/survival läge hade jag nog faktiskt föredragit den franska...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback