Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-02, 21:27
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Ibland när jag vaknar upp, men är fortfarande halvvägs in i drömmarnas land igen, så hör jag röster.
Nu pratar jag inte om sömnparalys, för jag kan röra mig.

Man är sådär dåsig och försöker somna om men man ligger och tänker, och helt plötsligt börjar folk prata i rummet eller ännu värre, viska i ens öra
Brukar vara farsan, eller ännu värre min mor som varit död i 6 år.

Jag i alla fall ligger och darrar av rädsla för jag är bergsäker just då på att om jag vänder mig, ja då kommer jag se äckliga saker. Givetvis är det inte så men just i stundens hetta känns det verkligen som att ett spöke eller ett monster kommer stå och glo på en

Detta hände mig senast nu inatt. Vaknade upp runt halv fem-fem och ville somna om men kunde inte, då helt plötsligt säger farsan, precis som om han vore i rummet, "Men Nihenna, ska du inte jobba?".
Det var ju först en trevlig röst eftersom att han bodde hos mig för ett tag sen när han var hemma, tills jag kom på "Men...farsan är ju hemma i Spanien nu... ".

Är det bara jag som har dessa problem?
Jag är ju knappast schizofren, för jag hör ALDRIG röster annars. Det är bara när jag vaknat upp och fortfarande halvt är kvar i drömmarnas land och är jättedåsig och huvudet känns som att man tagit något knark.

Edit: Tror inte jag någonsin har hört skrik är det är alltid på sin höjd vanlig talnivå, ibland viskar rösterna i örat.
__________________
Senast redigerad av Nihenna 2017-10-02 kl. 21:37.
Citera
2017-10-02, 21:32
  #2
Medlem
La-Habanas avatar
var försiktig det brukar vara demoner när man är rädd + att du vill inte vända dig (ibland kan man inte ens göra det. tyder på något annat

ps. hur lever du ditt liv nu förtiden använder du alkohol eller hasch, eller mycket sex, eller runkning?

ps.2 hör du skrik ibland?
Citera
2017-10-02, 21:36
  #3
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av La-Habana
var försiktig det brukar vara demoner när man är rädd

ps. hur lever du ditt liv nu förtiden använder du alkohol eller hasch, eller mycket sex, eller runkning?

Öh...va?

Alkohol använder jag typ en gång varannan helg, fast inte så att jag blir kalaspackad utan lite smålullig.

Sex o runk är väl varken mer eller mindre än någon annan i genomsnittet. Jag ligger nog lite under på runk, nån gång varannan vecka kanske.

Däremot är väl måendet inte det bästa just nu, mycket jobbigt som hänt i livet senaste halvåret. Har väl inte regelrätt ångest eller depression men något som tar upp mycket av tankarna nästan varje dag.
Citera
2017-10-02, 21:38
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Exakt när man är mitt emellan dröm/sömn och uppvaknande har hjärnan inte startat ordentligt än.
"CPU:n i skallen har inte bootat färdigt", om vi snackar datorer. Man kan alltså inte lita på vad "skallen säger" i det tillståndet, när "halva skallen fortfarande sover". Och ja, du är inte ensam. Jag upplever samma sak när jag vaknar i en-två sekunder. Absolut inget onormalt alls, och bli inte rädd, det är helt normalt att man är lite "lullig" exakt när man vaknar.

(Speciellt första natten när jag sover på hotell, och vaknar för att gå på dass exempelvis, så tar det några ögonblick att fatta att man inte är hemma.. Har därför alltid lampan på "dygnet runt" på hotelldass, hemma behövs det givetvis inte. Ljus får skallen att "boota".)

Oroa dig inte, du är varken onormal eller sjuk!
Citera
2017-10-02, 21:38
  #5
Medlem
TwoThousands avatar
Ja, det är det.
Citera
2017-10-02, 22:18
  #6
Medlem
La-Habanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Öh...va?

Alkohol använder jag typ en gång varannan helg, fast inte så att jag blir kalaspackad utan lite smålullig.

Sex o runk är väl varken mer eller mindre än någon annan i genomsnittet. Jag ligger nog lite under på runk, nån gång varannan vecka kanske.

Däremot är väl måendet inte det bästa just nu, mycket jobbigt som hänt i livet senaste halvåret. Har väl inte regelrätt ångest eller depression men något som tar upp mycket av tankarna nästan varje dag.

då verkar det inte vara demoner, gör så här nästa fredag fasta och drick eller ät ej hela dagen tänd en rökelse och meditera på dessa röster alltså tänkt relaxad på dem och se vad händer under helgen då, försökt inte vara rädd då en annan sak är personer som inte ens kan röra huvudet då är det demoner eller berömda 3 skuggorna
Citera
2017-10-04, 23:48
  #7
Avstängd
Det har hänt mig 1 gång för 5 år sen. Det var dock helt sjukt för rösterna fortsatte i 20 sekunder efter att jag rest mig upp ur sängen för att öppna fönstret och ta reda på om dom kom utifrån, men det var röster som talade direkt till mig i mitt huvud. Lätt sjukaste jag någonsin upplevt, aldrig upplevt någonting liknande i hela mitt liv, har aldrig ens haft hallucinationer när jag varit i sömnparalys.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback