Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-10-04, 23:07
  #49
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsharin
Sjukdom är väl ändå ett undantag. Det handlar ju om att man har en lägstanivå till vardags.

Några rastpromenader per dag blir lätt 2h+ och är faktiskt inget ovanligt. Sen bör man ha fysisk och mental träning ~1h 3-4 dagar/vecka till en "normal" krävande hundras. Sällskapsraser behöver troligtvis inte mer än så.
Ja det är garanterat ett undantag och inte det enda kan jag lova. Skitsnack detta.
Citera
2017-10-04, 23:25
  #50
Medlem
Det är på tok för många som har hund utan att egentligen ha tiden för den. Vi har det dock bättre i Sverige än i USA, där mentaliteten kring hundar verkar vara att den ska vara någon sorts prydnad på bakgården som man kan leka med ibland. Många går inte ens ut på promenader med hundarna utan låter den bara vara fastkedjad. Sen finns det såklart också den där underbara lilla skaran med hundägare som gör allt med sina hundar och tar ut dem på minst ett äventyr om dagen.


Jag tycker att om du kan vänta med att skaffa hund,så gör det. Det är sjukt svårt att stå emot, men det är så jävla mycket bättre att skaffa hund när man verkligen har tid och utrymme för det.

Många hundar klarar galant att vara hemma hela dagen, men många mår också psykiskt dåligt utav det. Understimulerade hundar kan bete sig apatiskt,kan visa problemet genom att t.ex tugga sönder allt den hittar osv. Jag tror ärligt talat inte att någon hund mår 100% bra av att vara hemma 8 timmar,även om ägaren kommer hem på kvällen och aktiverar den. Som vanlig knegare har man inte mer än 6-8 timmar fritid efter jobbet, dessa 6-8 timmar ska räcka till att vila,laga/äta mat/,vara social med familj/barn/vänner, duscha, tvätta,städa osv osv. Plus så ska man då klämma in den dagliga motionen som en hund kräver? Det räcker inte med en promenad, i mina ögon behövs det minst en långpromenad, flera korta, en stunds psykisk aktivering (lägga ut godis som hund får spåra,sökövningar, lära hunden tricks) plus en stunds lek. Många tror att hundar blir aktiverade av att leka med en boll men det funkar inte riktigt så, aktivering är aktivering av hjärnan. En vanlig knegare har nog väldigt svårt att ge hunden den tid och motion den behöver.

Optimalt är ju om man jobbar deltid/jobbar hemifrån och verkligen älskar hunden och dagligen motionerar den. En hund förtjänar mer än att bara ligga inomhus 90% av tiden.

Hunddagis är svindyrt för ingenting. Många tror att hunddagis är toppen för hunden och superkul, men jag ser det mer som att man betalar för att låta hunden ligga inomhus någon annanstans.
Under en dag får de 2-3 promenader, resten av tiden får de ligga inomhus i små boxar och vänta tills matte/husse kommer och lämnar. Ingen som helst aktivering eller motion av hunden.
Hunddagiset där f.d min hund gick på skrev själva på hemsidan " Observera att vi inte aktiverar din hund, det är ditt ansvar som ägare att göra när du hämtat hunden för dagen ". Jag betalade 3800 kr för heltid mån-fre. Dessutom fick hunden inte vara på dagis när hon löpte och man fick inte heller pengarna tillbaka/rabatt för dessa dagar som hunden inte är på dagis.

Inte samma sak som dagis för barn, barn på dagis lär sig faktiskt saker.

Alla hundar är olika men jag tror alla hundar behöver en daglig dos av motion och aktivering, vissa mer vissa mindre. Jag hade en typiskt sällskapshund som hade små drag av vaktgener (hon skällde när någon ringde på dörren, bara.) men hon krävde ändå daglig motion i form av långpromenad + kissrundor, och en 30-40 minuters daglig psykisk aktivering, fick hon inte detta började hon bli gnällig,stressad (av understimulans) och hon tuggade sönder allt hon fick tag i.
Gav jag henne det hon behövde klarade hon sig galant ensam hemma i flera timmar, men sekunden man slarvade med aktivering/motion så började hon återigen uppvisa problembeteendet.
Citera
2017-10-05, 00:08
  #51
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cortada

Hunddagis är svindyrt för ingenting. Många tror att hunddagis är toppen för hunden och superkul, men jag ser det mer som att man betalar för att låta hunden ligga inomhus någon annanstans.
Under en dag får de 2-3 promenader, resten av tiden får de ligga inomhus i små boxar och vänta tills matte/husse kommer och lämnar. Ingen som helst aktivering eller motion av hunden.
Hunddagiset där f.d min hund gick på skrev själva på hemsidan " Observera att vi inte aktiverar din hund, det är ditt ansvar som ägare att göra när du hämtat hunden för dagen ". Jag betalade 3800 kr för heltid mån-fre. Dessutom fick hunden inte vara på dagis när hon löpte och man fick inte heller pengarna tillbaka/rabatt för dessa dagar som hunden inte är på dagis.

Det var då ett värdelöst dagis!

Här kostar hunddagis ca 2500kr/mån och då får hundarna 30minx2 promenad, aktivering i ett stort inhägnat skogsområde, samt får vara i träningshallen och aktiveras med diverse roliga agility-prylar eller aktivitetsbrädor.
Hundarna sitter dessutom inte i boxar utan stora rum med tillgång till flera bäddar, mattor och leksaker i alla olika varianter.

Dock stort minus är att dom tar in alldeles för många hundar. vårt största dagis har mellan 80-90 hundar vilket skapar en ganska stressig miljö.
Citera
2017-10-05, 21:55
  #52
Medlem
Så var det iaf på det dagiset vi anlitade, och då gjorde vi noga research för att hitta det bästa.

Det är nog olika för alla och kanske finns det inga toppen alternativ, men det var trist att betala stora summor pengar för något som egentligen inte gynnade min hund.

Kanske är en affärsidé då, mindre hunddagis med gott om aktivering och att hundarna sällan är ensamma utan alltid får vara med personalen/andra hundar!

Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Det var då ett värdelöst dagis!

Här kostar hunddagis ca 2500kr/mån och då får hundarna 30minx2 promenad, aktivering i ett stort inhägnat skogsområde, samt får vara i träningshallen och aktiveras med diverse roliga agility-prylar eller aktivitetsbrädor.
Hundarna sitter dessutom inte i boxar utan stora rum med tillgång till flera bäddar, mattor och leksaker i alla olika varianter.

Dock stort minus är att dom tar in alldeles för många hundar. vårt största dagis har mellan 80-90 hundar vilket skapar en ganska stressig miljö.
Citera
2017-10-06, 19:30
  #53
Medlem
Att skaffa valp/hund och lämna den ensam 8-9h om dagen kan du fetglömma. Det handlar om till kriminalitet gränsande dåligt omdöme. Eftersom du ställer frågan misstänker jag att du inte bör ha hund.

Du måste alltså ha en fungerande lösning med hundvakt/hunddagis innan du skaffar hund. Helst bör du också ha en plan B för omplacering av hunden om det skiter sig.
Citera
2017-11-01, 14:24
  #54
Medlem
Pinkiess avatar
Hunddagmamma alt.dagis ...en hund kan inte vara ensam heldag.
Två hundar...ca max 4-6 tim....det finns regler om man läser djurskyddslagen.
Sen ÄR man ju ganska trött eft en arb dag fysiskt,psykiskt el både och....
Och då ska ju hunden uppmärksammas ,gås ut med osv.
Skulle själv inte välja att arbeta heltid om inte ex.husse är hemma åtminstone halva tiden av dagen...
Det är alltså min åsikt...förstår dilemmat m.mindre lön och problem m.kortare arb tid.
Så det är ingen kritik...bara min åsikt
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback