Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-02, 19:27
  #1
Medlem
Seirs avatar
Tja! Träffade polarn idag i stan, drack lite, rökte lite, drog amfetamin.

Redan när vi började dricka märkte jag att han försvann o pratade om helt obegripliga grejer.

Tänkte att det skulle lägga sig men på bussen tillbaka hem började han tjafsa med folk o bete sig skumt. Nu sitter han bara o stirrar genom fönstret med en cigg i hand och går inte att få tag på.

Har Nozinan och Zyprexa. Borde jag ge han 5mg Zyprexa?

Vet inte vad jag ska göra får inte kontakt med honom psykiskt. Vill inte ringa psyk. Inte än iaf.

Edit: Han får gråtattacker nu... ska försöka få kontakt annars blire psyk.
Citera
2017-10-02, 19:38
  #2
Medlem
Ge han 10 mg zyprexa om det inte hjälper så ge han 10 mg till. Det är oftast dom mediciner man får utav psyk när man har psykos. Lycka till!
Citera
2017-10-02, 19:41
  #3
Medlem
Seirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruggetugge
Ge han 10 mg zyprexa om det inte hjälper så ge han 10 mg till. Det är oftast dom mediciner man får utav psyk när man har psykos. Lycka till!

Han har druckit o tagit amfetamin. Är det säkert att ge honom det då?

Edit: Fick i han 5mg Zyprexa, får se hur han mår sen.
__________________
Senast redigerad av Seir 2017-10-02 kl. 19:46.
Citera
2017-10-02, 19:59
  #4
Avstängd
DEPRESSIVs avatar
Ge honom 5 mg Nozinan också, alternativt 5 mg Zyprexa till vid behov. Benso är att rekommendera då han nog fortfarande kommer må skit (om än inte psykotisk). Vet att han druckit mycket så det kan vänta några timmar till.
Citera
2017-10-02, 20:06
  #5
Medlem
Seirs avatar
Nu insisterar han på en lina till..
Citera
2017-10-02, 20:17
  #6
Avstängd
DEPRESSIVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seir
Nu insisterar han på en lina till..
Jag vet inte vilken av Nozinan och Zyprexa som påverkar dopamin och noradadrenalin mest, men har du fått i honom Zyprexa och den har börjat verka? För effekten av amfetaminet kommer att minska kraftigt eller inte ens ge effekt alls. Kanske inte tillräckligt effekt av Zyprexa/Nozinan 5 mg vid psykos dock, ge 5 mg Zyprexa eller Nozinan till.

Annars kan du släcka honom helt genom att krossa, säg 20-25 mg Nozinan i en öl.
__________________
Senast redigerad av DEPRESSIV 2017-10-02 kl. 20:20.
Citera
2017-10-02, 20:21
  #7
Avstängd
DisSids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Ge honom 5 mg Nozinan också, alternativt 5 mg Zyprexa till vid behov. Benso är att rekommendera då han nog fortfarande kommer må skit (om än inte psykotisk). Vet att han druckit mycket så det kan vänta några timmar till.

Väldigt viktigt att ge benso samtidigt som neuroleptika då man i ett psykotiskt tillstånd oftast får en kraftigt ökad ångest av dopaminantagonister som Zyprexa, Haldol eller Seroquel.
Kan funka med vin också om man medicinerar utanför psykvården. De har ju oftast intresset att man ska må sämre och förvärra psykosen. Lite därför de sökt jobbet.
Citera
2017-10-02, 20:26
  #8
Avstängd
eminent-dietists avatar
Kontakta psyk, tala om fördelarna för honom med just detta i det här sammanhanget. Eftersom att ni har tagit amfetamin så rekommenderar jag något med sederande t ex benzo eller alkohol.
Citera
2017-10-02, 20:54
  #9
Medlem
Seirs avatar
Tack somfan för alla svar.

Vart smått kaos där han dragit till sig grannarnas uppmärksamhet ute på vift, inga mer detaljer på hur men hoppas inte snuten kommer hit.

Lyckats få honom att vila på soffan till lite lugn musik.

Edit: Äntligen verkar det ha lugnat sig. Tack tack TACK till er som svarat. Sjukt påfrestande att känna sig ensam o hjälplös när en vän mår såhär.
__________________
Senast redigerad av Seir 2017-10-02 kl. 21:02.
Citera
2017-10-02, 21:10
  #10
Avstängd
DEPRESSIVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seir
Tack somfan för alla svar.

Vart smått kaos där han dragit till sig grannarnas uppmärksamhet ute på vift, inga mer detaljer på hur men hoppas inte snuten kommer hit.

Lyckats få honom att vila på soffan till lite lugn musik.

Edit: Äntligen verkar det ha lugnat sig. Tack tack TACK till er som svarat. Sjukt påfrestande att känna sig ensam o hjälplös när en vän mår såhär.
Vad gav du honom så att han lugnade sig?
Citera
2017-10-02, 23:26
  #11
Medlem
Seirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Vad gav du honom så att han lugnade sig?

5mg Zyprexa och en starkcider o skölja ner med. Vart en liten paus i humörsvängningarna osv. Sen skulle han bestämt ha ett streck till. Försökte få honom o tänka annorlunda på flera olika sätt o gånger, han lyssnade och förstod vad jag menade men ändå skulle han igång o festa. Till slut så insåg jag att det är hans liv, dra ett streck då..

Sen var han party, drack mer alkohol och vinglade in i grejer. Gick ut på en promenad med honom för att få honom o friskna till lite, han hamnar i samtal med nån jävel som verkar driva med honom. Gått över halva kommun för att hitta nån som tydligen sålde röka, det "skulle hjälpt honom".

Lessnade, drog hem och bad han fixa sitt skit själv.

Skulle gett han monsterdos Nozinan + Zyprexa så han inte hamnat i det här halvstadiet. Är så jävla lack på honom just nu men ändå orolig att han ska bli robbad o cuttad eller liknande. Aja, sånt e pundarlivet..

Edit: Nu har han rökt och tokdäckat.

Började med ett bärssug med en god vän, slutade med att jag sitter barnvakt. Hur hamna jag här?
__________________
Senast redigerad av Seir 2017-10-03 kl. 00:06.
Citera
2017-10-03, 00:36
  #12
Avstängd
Ratsogss avatar
Viktigt att inte kontaka psyk oavsett vad.

1. Människor som drabbas av psykotiska tillstånd diagnoticeras med scizofreni och sätts på neuroleptika/anti-psykotiskt.

2. Nämnda mediciner sänker mängden dopamin i hjärnan vilket med tiden får den att bilda fler receptorer för att kompensera.

3. När den drabbade slutar att inta neuroleptika, återkommer psykos eller liknande dissoativa syndrom då hjärnan blivit allt för känslig för denna neurotransmitor(Dopamin).

4. Detta tolkas av läkaren som att personen är permanent schizofren och behöver neuroleptika under obestämd tid.
Det innebär med tiden hjärnskador, vilket leder till att fler symptom uppstår.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback