Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-02, 18:58
  #1
Medlem
R.Bloodworths avatar
Så i denna förortstråd bortser vi ifrån allt stök som existerar eller allt skitfolk, och fokuserar mer på arkitekturen kring Sveriges förorter. Vilken tycker ni ser bäst/coolast/snyggast ut?

Saker som kan spela roll är t.ex hur vissa byggnader är radade i kombination med hur broarna går, vart t-banan passerar, schysta parker osv.
Det kan också handla om en speciell vinkel där man kan få en riktigt schyst vy på hela orten/stället.

Jag har då bara koll på Stockholm och kan tycka Täby/näsby områdena är ganska schyst uppsatta i kombination med parkerna och butikerna. Röda linjen har även lite schysta ställen rent utseendemässigt.

Vad tycker ni?
Citera
2017-12-26, 20:05
  #2
Medlem
Vad är definitionen på förort här?

Runt Göteborg så är ju både Kungsbacka och Kungälv väldigt fina, på sina sätt. Om de skall räknas som förorter kan man ju dock diskutera.
Citera
2017-12-27, 11:16
  #3
Medlem
Denna trådstart fick mig snarare att bli uppmärksam på hur ofantligt lite jag över huvud taget har reflekterat över olika förorter när jag har besökt dem. Och vad är egentligen relevant att räkna in? Vaxholms trevlighet är väl liksom att det saknar de flesta attribut som en förort brukar tillskrivas. Men de som sticker ut är väl där det pågår någon form av kvartersliv eller annan aktivitet som är oberoende av city.

Gustavsberg med sin hamn och sitt gamla fabriksområde där vid vattnet är ju lite speciellt. Jag kan dock räkna på ena handens fingrar de gånger jag faktiskt har varit där. Och nu var det dessutom längesedan.

Sundbyberg är ju mer en "förort" av den typen som finns i Danmark och längre söderut på kontinenten. Med mer av gammal kvartersstad.

Lyngby utanför Köpenhamn vill jag minnas att gillade skarpt när jag var där(är även det ganska många år sedan nu). Inte svensk så klart, men den får ändå vara benchmark här.
__________________
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2017-12-27 kl. 11:24.
Citera
2017-12-27, 11:21
  #4
Medlem
Lunkan99s avatar
Ja vad är definitionen på förort? En annan har rört på sig ordentligt och kan uppskatta gammaldags industriområdens arkitektur från slutet av 1800 och början av 1900 då den kan vara estetiskt tilltalande.

Typ 10.000 gånger mer än miljonbyggen.
Citera
2017-12-27, 22:14
  #5
Medlem
EnGodForlorares avatar
Blåkulla i Solna. Inte Sveriges vackraste förort precis, men det är definitivt ett ställe som man kommer ihåg. Den mysigaste Stockholmsförorten tycker jag är Ålsten.
Citera
2017-12-28, 16:13
  #6
Medlem
Jag skulle precis som tidigare talare vilja röra mig mot Bromma i västra Stockholm. Förstås inte alla delar...
Citera
2017-12-28, 17:21
  #7
Medlem
Bagdadkingens avatar
Falsterbo utanför Malmö, alternativt Lomma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback