Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-02, 17:26
  #1
Medlem
LulzSecs avatar
Hej alla flashbackare!

Jag tänkte vi gör en samlingstråd där alla skriver dem billigaste resan dem har gjort (där man skriver hur mycket en resa kostade totallt alltså flyg , hotell och mat)

skulle vara kul och se hur billigt ni kom undan!
Citera
2017-11-05, 11:37
  #2
Medlem
Jag har hittat ett par luckor, varje år där det är rätt billigt att resa till Malaga i Spanien.

En lucka i Januari och en i Maj där jag betalar i stort sett samma pris för resorna dit.

Det ligger på:
386 kr för flyget ToR Stockholm -Malaga, och då är jag borta i en vecka.
Boendet brukar jag betala runt 1100kr för, ett enkelrum på något hotell i staden jag väljer att åka till.
Nerja är ett bra tips att välja att bo i, billiga boenden som satan kan man hitta, och med många mindre orter man kan besöka, runt omkring, min största favorit bland dessa är en vacker stad i bergen som heter Frigiliana.

Maten handlar jag ibland på någon affär och fixar själv där jag bor, så den brukar bli ganska så billig den med.
Förra resan käkade jag ett kilo jordgubbar per dag minns jag då det var så löjligt billigt som 2,44 Euro per kilo.
De dagar jag inte orkar laga mat så äter jag ute på restaurang.

Den här resetypen brukar ligga på att kosta max 2500 för allt, en hel vecka.
Flyg, boende, mat, bussresor på platsen och även bussresor hemma, till och från flyget.

Så jag kan lovorda Spanien som resmål, det är härligt att åka dit och jag ska göra det igen, så snart vi dansat ut julen så piper jag iväg.
Citera
2017-11-20, 16:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pewi1982
Jag har hittat ett par luckor, varje år där det är rätt billigt att resa till Malaga i Spanien.

En lucka i Januari och en i Maj där jag betalar i stort sett samma pris för resorna dit.

Det ligger på:
386 kr för flyget ToR Stockholm -Malaga, och då är jag borta i en vecka.
Boendet brukar jag betala runt 1100kr för, ett enkelrum på något hotell i staden jag väljer att åka till.
Nerja är ett bra tips att välja att bo i, billiga boenden som satan kan man hitta, och med många mindre orter man kan besöka, runt omkring, min största favorit bland dessa är en vacker stad i bergen som heter Frigiliana.

Maten handlar jag ibland på någon affär och fixar själv där jag bor, så den brukar bli ganska så billig den med.
Förra resan käkade jag ett kilo jordgubbar per dag minns jag då det var så löjligt billigt som 2,44 Euro per kilo.
De dagar jag inte orkar laga mat så äter jag ute på restaurang.

Den här resetypen brukar ligga på att kosta max 2500 för allt, en hel vecka.
Flyg, boende, mat, bussresor på platsen och även bussresor hemma, till och från flyget.

Så jag kan lovorda Spanien som resmål, det är härligt att åka dit och jag ska göra det igen, så snart vi dansat ut julen så piper jag iväg.


Det är skjukt att resa till flygplatsen ibland kan kosta lika mycket som en resa från flygplatsen till Spanien. Varför dessa sjuka priser på buss/tåg till flygplatser framförallt i Sverige?
Citera
2017-11-22, 22:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briklin
Det är skjukt att resa till flygplatsen ibland kan kosta lika mycket som en resa från flygplatsen till Spanien. Varför dessa sjuka priser på buss/tåg till flygplatser framförallt i Sverige?

Jag vet, och det är ännu ett sätt av hela den här kapitalistiska businessapparaten att ta ut så många avgifter som möjligt, så mycket som möjligt, och närhelst det är möjligt.

Allt kostar tyvärr pengar numera, men jag vägrar att köpa in till allt det där så själv försöker jag hitta vägar och kringelkrokar runt det hela tiden i samhället (inte bara ang. flygtransfers).
Exempelvis åka med lokalbussen till flygplatsen för 48 spänn istället för att ta det första bästa alternativet (som oftast är flygbussarna eller taxi) för en massa hundralappar.

Dessa hundralappar kan användas till något mycket trevligare och roligare på resmålet istället, exempelvis inträde till någon häftig sevärdhet som "Nerja Cuevas", en kul dagsutflykt, eller en extra middag ute på restaurang.

Betaltoaletter, betalning för inloggningar på dagstidningar (fördjupande nyheter), köpesnus till astronomiska priser, mat ur den lilla kvartersbutiken till ännu högre priser, och liknande, är inget för mig.

Jag resonerar som så att om man hittar andra vägar till att få det man behöver till mycket lägre priser (främst på hemmaplan då kanske), eller ännu bättre inga priser alls, så kanske man skulle kunna resa en extra gång nästa år istället för kanske bara en gång.

Ska man resa från Arlanda så tar man pendeln till Märsta och sedan lokalbussen därifrån till Arlanda, då betalar man ingen avgift för att kliva av på Arlanda (vilket man gör om man kommer via pendeln), ska man till Skavsta kan man åka pendeln till Gnesta och därifrån med sörmlandstrafiken till Nyköping/Skavsta.

Skavsta blir det jag flyger från nästan alltid ändå, då Ryanair med sina låga biljettpriser, ju har sin bas där.
Citera
2017-11-22, 22:39
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Det beror också om var man sätter ribban på kvalitet och service. Själv vill jag ha hög klass på mina resor, så några bottenpriser kan jag nog inte visa, men för en riktigt bra resa:

Göteborg-Prag, cirka 10 år sedan: SAS lågprisbiljett till Kastrup, därifrån BA (BC) till och från Prag. Biljetterna kostade totalt 2500 TOR. Fick tag på BC-biljetter snorbilligt, hade poäng jag kunde utnyttja. Hade hittat ett utmärkt ****-hotell (hotels.com) mitt i centrala Prag för under 200SEK/natten.

Krogmaten i Prag var/är löjligt billigt, man får en tre-rätters middag med öl för samma som "dagens lunch" kostar i Göteborg. Levde som en prins där i en vecka, kostnaden totalt (inkl. shopping) var cirka 10.000 för en vecka i Prag. Prisvärt, och BA:s BC är så långt ifrån Ryan man kan komma..
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2878161

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback