Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-02, 16:30
  #1
Medlem
Silentminds avatar
Hejsan. Jag vill ändra mina levnadsvanor och jag vill börja må bättre. Jag önskar lite tips på recept och rätter till "enkel" vardagsmat för min nuvarande diet består av makaroner, falukorv, spagetti osv. När det gäller matlagning är jag helt oinsatt och vill därför ha lite hjälp och inspiration, mitt mål med det här är att minska fettintaget och helt enkelt minska intaget av dålig mat, problemet är att jag inte riktigt vet vad som är bra mat!

Jag är smal men har en väldigt odefinierad mage med tildens till lite små fett och det vore väldigt skönt om jag kunde bli lite mer slimmad och piggare. Kalla mig fåfäng men jag vill äta bättre och se lite mer i form ut för jag ska också börja springa.


Tack på förhand!
Citera
2017-10-02, 16:33
  #2
Medlem
DU kan ju börja googla olika slags vegetariska recept.

Jag brukar göra broccoligratäng med grädde och ost, kanske inte det nyttigaste men oerhört gott.
Citera
2017-10-02, 16:47
  #3
Medlem
Silentminds avatar
Tack! Tro mig, jag har googlat och googlat men det är en hel djungel av recept och artiklar. Flashback har tidigare hjälpt mig att sålla ut det oväsentliga så jag tänkte fråga här. Jag har börjat äta fullkornspasta och även bytt köttfärsen mot soyafärs men en spagetti med soyafärs är nog inte mycket nyttigare än en vanlig.

Ska kolla in lite gratänger!
Citera
2017-10-02, 16:59
  #4
Medlem
Testa ris istället för pasta
Citera
2017-10-02, 17:01
  #5
Medlem
Kalle-Swartss avatar
Matvete, spelt eller något bra ris. <- Koka upp enl förpackning.

Röd eller gullök, rivna morötter, finhackad vitlök <- Fräs i olivolja

Frusen spenat <- koka enligt förpackning

Kasta i lite linfrö, sesamfrö och solrosfrö.

Blanda ihop allt och du har nyttig och billig mat.

Klart.

Vill du ha mer protein, så kan du alltid koka upp gula ärtor eller kikärtor (köp torkade för att hålla priset nere) Lyxa till det med en laxbit på söndagar.

Till frukost: Havre.
Citera
2017-10-02, 17:07
  #6
Medlem
psflaxs avatar
Ett par kokta ägg, en burk makrill i tomatsås och en frukt.

Tips från en novis...
Citera
2017-10-02, 17:15
  #7
Medlem
Rauno1s avatar
Bönor, Ris, Havregryn, Ägg, Vitkål. Bönor och Ris kombinerat ger högklassigt protein och massa nyttiga mineraler medmera.
Citera
2017-10-02, 17:17
  #8
Medlem
Silentminds avatar
Fan tusen tack allesammans! Det här ska testas!
Citera
2017-10-05, 20:48
  #9
Medlem
Skippa bröd och pasta och ALLT färdig lagat.

Riktig mat , måste tilllagas!

Välj 3 kött. Exempel Ägg/kyckling och Fisk. Betydligt lättare med kött, du behöver dock inte äta överdrivet eller i alla måltider. Bättre för miljön/djuren om det är ditt mål.

Ris/potatis till alla rätter.
Frukost = Gröt lr pannkakor på t.ex ägg/banan , i med lite protein pulver för god smak och höja näringsvärdet.
Exempel, 2 ägg, 1 banan, 1 skopa protein pulver i valfri smak, bananasplit? Vanilj? Mixa i liten mixer, stek pannkakor.

Koka upp ris i större portioner, så behöver du bara göra kycklingen/fisken , alltså en enda rätt o göra.

Kasta ut mjök/smör, onödiga kalorier bara. Vatten är din bästa vän, inga andra sötade drycker får existera i ditt liv.

Väg maten du äter.

Nu har du löst dina problem. Recept finns det massor av på allt, bara du kommer ihåg grundreglerna, laga maten själv! Bröd/Pasta får inte finnas hemma, ris och potatis är din bästa vän!
Citera
2017-10-06, 11:34
  #10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silentmind
Hejsan. Jag vill ändra mina levnadsvanor och jag vill börja må bättre. Jag önskar lite tips på recept och rätter till "enkel" vardagsmat för min nuvarande diet består av makaroner, falukorv, spagetti osv. När det gäller matlagning är jag helt oinsatt och vill därför ha lite hjälp och inspiration, mitt mål med det här är att minska fettintaget och helt enkelt minska intaget av dålig mat, problemet är att jag inte riktigt vet vad som är bra mat!

Jag är smal men har en väldigt odefinierad mage med tildens till lite små fett och det vore väldigt skönt om jag kunde bli lite mer slimmad och piggare. Kalla mig fåfäng men jag vill äta bättre och se lite mer i form ut för jag ska också börja springa.


Tack på förhand!

Ref: (FB) Vegansk mat (Recept, inspiration, tips)
Citera
2017-10-08, 10:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silentmind
Hejsan. Jag vill ändra mina levnadsvanor och jag vill börja må bättre. Jag önskar lite tips på recept och rätter till "enkel" vardagsmat för min nuvarande diet består av makaroner, falukorv, spagetti osv. När det gäller matlagning är jag helt oinsatt och vill därför ha lite hjälp och inspiration, mitt mål med det här är att minska fettintaget och helt enkelt minska intaget av dålig mat, problemet är att jag inte riktigt vet vad som är bra mat!

Jag är smal men har en väldigt odefinierad mage med tildens till lite små fett och det vore väldigt skönt om jag kunde bli lite mer slimmad och piggare. Kalla mig fåfäng men jag vill äta bättre och se lite mer i form ut för jag ska också börja springa.


Tack på förhand!


Som tidigare svar; satsa på bönor, gryner, fisk, grönsaker mm. Det behöver inte vara så avancerat.
Tex;

*Öppna en burk makrill, ös ut på knäckebröd, skiva upp lite hårdkokt ägg om du vill.

*koka gröt (havre, råg mm) ät med mjölk / frysta upptinade bär

*stek kycklingfiléer, ät med typ råris och valfria grönsaker

ha alltid ägg, tonfisk, makrill, kyckling, bönor/ linser, havregryn, knäckebröd, avokado hemma.

Lycka till!
Citera
2017-10-09, 16:04
  #12
Medlem
Silentminds avatar
Tack så mycket allesammans! Jag har nu fasat ut allt bröd mot fullkorn, äter frukt istället för snacks och har satt igång med mer variation i middagarna, mycket ris och grönsaker dock men hellre det än mycket pasta och ketchup typ.

Tack igen!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback