Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-10-03, 18:58
  #73
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Precis. Men därför är det ett mysterium att dom vill fortsätta spela teater inför väljarna att fortsätta låtsas som det regnar. Men tanken är väl att dom gör ett sista försök med Alliansen, och försöka intala sig att man ska göra ett kanonval så man slipper ta stöd av SD. Men frågan är om man inte underskattar väljarna lite väl mycket med sådana sagor?

Hur som helst. Man försöker hålla Alliansen levande till valet, därefter kan vad som helst hända.

Ja, och detta beror på att det inte finns någon ärlighet hos politiker. De är halare än ålar.
Citera
2017-10-03, 19:08
  #74
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Ja, och detta beror på att det inte finns någon ärlighet hos politiker. De är halare än ålar.

Om Alliansen ska spricka blir det nog först efter nästa val. Om det visar sig bli ett katastrofval för Alliansen. Då kan M + SD + KD samarbeta medan C+L (och ev. MP) blir nåt slags mittenläger som kan välja att rösta med högerblocket eller vänsterblocket i olika frågor.
Kanske bättre än situationen idag.
Citera
2017-10-04, 07:44
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Om V hamnar i en sån situation att det blir att välja mellan SD och inte-SD-men-inte-dröm-läge så tror jag de väljer det sistnämnda. Annars blir det väl omval tills SD eller S får majoritet eller så går svensk "demokrati" under.

Vad Korrupte Kristersson säger ger jag inte så mycket för. Vissa politiker säger ju att SD är rasistiska men deras partier anammar sen delar av SD:s partiprogram. En politikers ord borde man inte lita på.

(V) väljer inte mellan (SD) och (S). De väljer mellan en regering där (S) tvingas ta stöd hos dem eller en regering där (S) kan strunta i dem och istället regera tillsammans med de borgerliga.

Jag tror inte att man skall förvänta sig att något annat parti accepterar att bli passivt stödparti till en regeringskonstellation som för en politik som går emot deras egna ideer. Det är bara allianspartierna som gör något så korkat. Det tror jag att (V) förstått efter DÖ fiaskot.

Slutsats: (V) kommer säkert att försöka fälla en regering där (S) söker sig bort från vänstersidan för att söka stöd hos borgerliga mitten partier. Allt annat vore att frivilligt ge upp den egna politiken. Så korkade är bara allianspartierna.
Citera
2017-10-04, 09:49
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
(V) väljer inte mellan (SD) och (S). De väljer mellan en regering där (S) tvingas ta stöd hos dem eller en regering där (S) kan strunta i dem och istället regera tillsammans med de borgerliga.

Jag tror inte att man skall förvänta sig att något annat parti accepterar att bli passivt stödparti till en regeringskonstellation som för en politik som går emot deras egna ideer. Det är bara allianspartierna som gör något så korkat. Det tror jag att (V) förstått efter DÖ fiaskot.

Slutsats: (V) kommer säkert att försöka fälla en regering där (S) söker sig bort från vänstersidan för att söka stöd hos borgerliga mitten partier. Allt annat vore att frivilligt ge upp den egna politiken. Så korkade är bara allianspartierna.
Håller helt med. V agerar ofta som ett oppositionsparti, ställer höga krav och röstar emot när det inte passar dem, precis så som ett parti ska göra.

Men jag tror mycket handlar om Centerpartiet. De gjord en analys av att många av Miljöpartiets väljare var "borgliga" som tyckte/trodde MP var "företagsvänliga" men samtidigt prioriterade miljön. De tog upp kampen och fick vind i seglet ganska snabbt och i takt med att MP ingick i regeringen, visade att de inte var ett seriöst parti, så flydde stora delar av deras väljare. De närmsta alternativet var C och de steg snabbt i opinionsmätningarna vilket i sin tur gav Annie ett självförtroende om att deras politik var den rätta vägen för Alliansen. L ställde sig bakom C och KD ställde sig bakom M vilket skapade en spricka som inte går att laga eftersom C(även L) först och främst verkar vilja positionera sig som ett eget parti.
Citera
2017-10-04, 20:47
  #77
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.kingkong
Håller helt med. V agerar ofta som ett oppositionsparti, ställer höga krav och röstar emot när det inte passar dem, precis så som ett parti ska göra.

Men jag tror mycket handlar om Centerpartiet. De gjord en analys av att många av Miljöpartiets väljare var "borgliga" som tyckte/trodde MP var "företagsvänliga" men samtidigt prioriterade miljön. De tog upp kampen och fick vind i seglet ganska snabbt och i takt med att MP ingick i regeringen, visade att de inte var ett seriöst parti, så flydde stora delar av deras väljare. De närmsta alternativet var C och de steg snabbt i opinionsmätningarna vilket i sin tur gav Annie ett självförtroende om att deras politik var den rätta vägen för Alliansen. L ställde sig bakom C och KD ställde sig bakom M vilket skapade en spricka som inte går att laga eftersom C(även L) först och främst verkar vilja positionera sig som ett eget parti.

Sant, men den sprickan tror jag handlar rätt mycket om ideologi. Det ska bli jävligt intressant att se vad som händer efter nästa val. M måste tala ur skägget en gång för alla hur de ser på SD. Centern skulle vara idioter om de gav upp Lööfs mer självständiga linje nu. De kan få borgerliga liberala väljare som inte gillar högerfalangen inom Moderaterna och inte kan tänka sig samarbeta med sd. Om Alliansen förlorar stort nästa val tror jag att den spricker, sen får vi tre block.
Citera
2017-10-04, 22:21
  #78
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Sant, men den sprickan tror jag handlar rätt mycket om ideologi. Det ska bli jävligt intressant att se vad som händer efter nästa val. M måste tala ur skägget en gång för alla hur de ser på SD. Centern skulle vara idioter om de gav upp Lööfs mer självständiga linje nu. De kan få borgerliga liberala väljare som inte gillar högerfalangen inom Moderaterna och inte kan tänka sig samarbeta med sd. Om Alliansen förlorar stort nästa val tror jag att den spricker, sen får vi tre block.

Hörde den nye partisekreteraren uttala sig om att kombinera konservatism med liberalism.
Med en extremt liberal ekonomisk politik finns det väl inga som helst skäl, att ha en adel med negrer, araber och hazarer som inte klarar egenförsörjning från första dagen i landet?
Kan inte i min vildaste fantasi begripa, att liberal politik skulle innebära detta extrema avsteg från marknadspolitik?
Konservativ politik handlar väl mest om bevarande av seder, traditioner och liknande kulturella värden, men liberalism är att marknadskrafterna skall fullt råda inom den ekonomiska politiken?
Alltså negern, araben och hazaren som ej klarar egenförsörjning från första dagen, skall antingen direkt utvisas eller förpassas till ett låst läger, där kyrkan eller frivilligorganisationer står för hela kostnaden?
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2017-10-04 kl. 23:04.
Citera
2017-10-04, 22:54
  #79
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Hörde den nye partisekreteraren uttala sig om att kombinera konservatism med liberalism.
Med en extremt liberal ekonomisk politik finns det väl inga som helst skäl, att ha en adel med negrer, araber och hazarer som inte klarar egenförsörjning från första dagen i landet?
Kan inte i min vildaste fantasi begripa, att liberal politik skulle innebära detta extrema avsteg från marknadspolitik?
Konservativ politik handlar väl mest om bevarande av seder, traditioner och liknande kulturella värden, med liberalism är att marknadskrafterna skall fullt råda inom den ekonomiska politiken?
Alltså negern, araben och hazaren som ej klarar egenförsörjning från första dagen, skall antingen direkt utvisas eller förpassas till ett låst läger, där kyrkan eller frivilligorganisationer står för hela kostnaden?

Blandning av konservatism och liberalism är ju det moderaterna brukar säga sig stå för, inget nytt där. Sprickan gäller väl mer att de mörkblå och de ljusblå inte kan komma överens. Sen vet du, att prata om negern hazaren och araben som en adel, ja det är ju rasism. Så, tja, det är ju mer sd än M (än så länge i alla fall).
Citera
2017-10-05, 03:30
  #80
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Från expressen verkar lovande. Åtminstone Billström kan man ju ha viss respekt för till skillnad mot övriga som aldrig protesterade mot Ruinfeldt. Hade hoppats på Billström som partiledare själv men det var ju aldrig realistiskt...

Tobias Billström är en ryggradslös fjant som är mer intresserad av att ha en hög lön än att rädda Sverige.
Citera
2017-10-05, 03:32
  #81
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Blandning av konservatism och liberalism är ju det moderaterna brukar säga sig stå för, inget nytt där. Sprickan gäller väl mer att de mörkblå och de ljusblå inte kan komma överens. Sen vet du, att prata om negern hazaren och araben som en adel, ja det är ju rasism. Så, tja, det är ju mer sd än M (än så länge i alla fall).

I praktiken så finns det ingen genuin konservatism kvar inom M och Ulf Kristersson, som inte är ett dugg konservativ, lär inte ändra på detta.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback