Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-02, 08:46
  #1
Medlem
Jag hyr ett hus,jag har installerat en värmepump,Här jag rätt att ta med mej den när jag flyttar
Citera
2017-10-02, 09:02
  #2
Medlem
flaskborstes avatar
Har du betalat den och har papper på att den är din så ser jag inga direkta hinder mot att du tar med den vid en flytt. Däremot så blir du nog skyldig till att återställa håltagningen genom vägg ev borrhål och liknande så att du lämnar platsen i samma skick som när du hyrde huset. ev måste du även återställa eldragning och annat som installationen av pumpen orsakat.

Ett annat alternativ kan vara att erbjuda husägaren att köpa pumpen där den sitter och på så sätt köpa ut dig. Allt baserat på att det är en Luft-Luft värmepump.. lite svårt att veta exakt vad för värmepump du menar då du enbart anger värmepump..

Är det en Luft-Vatten värmepump så kan det tillkomma en del andra kostnader för att fylla/tappa av värmekretsen i huset.
Citera
2017-10-02, 10:46
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljungabo
Jag hyr ett hus,jag har installerat en värmepump,Här jag rätt att ta med mej den när jag flyttar

Allt som är fast monterat ingår vid försäljning om du inte uttryckligen säger att den inte ingår vid försäljningen.

Edit: hyr stod det ja...

Då är det precis som sades tidigare. Du är skyldig att återställa till ursprungsskick om du tar den med dig. Ägaren kan även kräva att du tar bort och återställer vid flytt oavsett om du kommer överens med kommande hyresgäst.
Citera
2017-10-02, 17:55
  #4
Medlem
janwindahls avatar
Flytt.

Övrig hemelektronik --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2017-10-04, 09:22
  #5
Medlem
Tack för ditt svar.
Mvh
Ljungabo
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Har du betalat den och har papper på att den är din så ser jag inga direkta hinder mot att du tar med den vid en flytt. Däremot så blir du nog skyldig till att återställa håltagningen genom vägg ev borrhål och liknande så att du lämnar platsen i samma skick som när du hyrde huset. ev måste du även återställa eldragning och annat som installationen av pumpen orsakat.

Ett annat alternativ kan vara att erbjuda husägaren att köpa pumpen där den sitter och på så sätt köpa ut dig. Allt baserat på att det är en Luft-Luft värmepump.. lite svårt att veta exakt vad för värmepump du menar då du enbart anger värmepump..

Är det en Luft-Vatten värmepump så kan det tillkomma en del andra kostnader för att fylla/tappa av värmekretsen i huset.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback