Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-01, 21:38
  #1
Medlem
Hej! Jag tänkte att jag börjar med lite bakgrund

Kille, 26 som är lite missnöjd med sin situation i livet hade behövt lite råd. Efter gymnasiet som jag gick ut 2 år senare än min årskull började jag jobba och gjorde så i nära 4 år innan jag hoppade på en YH-utbildning som jag läser för tillfället. En uppenbarelse väcktes inom mig när jag stod och grisade på mitt monotoma industrijobb, att jag har inte gjort ett skit vettigt med mitt liv.

Jag började plocka upp fler hobbies och tog en språkkurs i Spanska som jag läst innan i högstadiet men droppade ur 3e året i av diverse anledningar trots att jag egentligen hade ganska lätt för det. Nu när jag också börjat ledsna på min utbildning, med ett halvår kvar har jag blivit enormt sugen på att läsa utomlands och har googlat efter förmåga men jag tycker det är svårt att hitta.

Jag tänker att, är det värt att åka för att bara plugga språket?, för det är ungefär det jag hittar. Jag har också ett stort intresse av framförallt styrketräning och det vore kul om man kunde hitta någonting givande att läsa samtidigt, eller om man kunde bli utbildad till något, någon som kan ge tips och hjälpa mig vart man kan leta så är jag enormt tacksam!

Jag tänker Sydamerika / Spanien
Citera
2017-10-01, 21:54
  #2
Moderator
Elrosss avatar
Du får vara lite mer tydlig med vad du tänkte, hade du tänkt plugga spanska och undrar om det är värt att åka till ett spansktalande land för att lära dig eller hade du tänkt plugga andra kruser som du blir utbildad inom någonting men på spanska och på så sätt få språket samtidigt?

Om det är alternativ nummer två så måste du först kolla att du är behörig att läsa de kurserna, de kanske har exempelvis språkkunskaper som du kanske inte uppfyller, sedan måste du nog först bestämma dig vad du vill bli för att söka kurser.

Jag vet inte hur stort det är i Sydamerika eller Spanien men personlig tränare kanske, med tanke på att det är enda intresset vi vet om så blir det lite svårt att ge fler råd.


Får du chansen så varför inte testa på att åka ut i världen och se dig om? Hemorten finns nog alltid kvar och det är bra att passa på medan man är ung tycker jag. Beroende på vilken levnadsstandard du vill ha kan du alltid börja med att exempelvis jobba på hostels eller liknande, då får du mat och boende (inte ett fulltidsjobb) men du kan söka runt lite i landet efter exempelvis studier eller annat. Tänk bara på att du kanske behöver annan typ av visa (jämfört med om du bara ska resa runt) om tanken är att jobba
Citera
2017-10-01, 22:03
  #3
Medlem
AA-suiteds avatar
Vad du än gör så gå kvar det sista halvåret på utbildningen så du får den klar och inte har slösat all den tiden innan du väljer nästa steg.
Citera
2017-10-03, 04:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Om det är alternativ nummer två så måste du först kolla att du är behörig att läsa de kurserna.

Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Vad du än gör så gå kvar det sista halvåret på utbildningen så du får den klar och inte har slösat all den tiden innan du väljer nästa steg.

1. Gå klart det du påbörjade.
2. Se till att du kan få CSN-bidrag.
3. Om du är behörig och hittar en utbildning i utlandet, så kör på bara. Kontakta studievägledaren för kursen om du behöver hjälp och råd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback