Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-01, 18:28
  #1
Medlem
Hej, det är så att min pc fryser inom ett par minuter efter uppstart, ibland direkt ibland när jag startar nåt program,
Felet uppstår även i felsäkert läge,
Vad tror ni, kan det vara hårddiskfel?
( har provat att starta utan andra diskar, alltså enbart primärdisken inkopplad med utan resultat)
Tack
Citera
2017-10-01, 18:29
  #2
Medlem
Noose..s avatar
Överhettad CPU?
Citera
2017-10-01, 18:45
  #3
Medlem
Nej, kollat med program temp ligger lite olika beroende på hur länge datorn varit på, men max typ 45 grader
Citera
2017-10-01, 18:57
  #4
Medlem
Nasiphes avatar
Formatera om datorn och återkom.
Citera
2017-10-01, 18:57
  #5
Medlem
Ska testa disken i en annan dator (aha!)
Citera
2017-10-01, 19:29
  #6
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2017-10-01, 19:34
  #7
Medlem
Om CPU är sval hela tiden tror jag mer på nätaggregatet eller om det är ett äldre moderkort så möjligen spänningsomvandlarna på moderkortet.

En disk som inte klarar att program startar borde inte heller klara att boota datorn.
Citera
2017-10-01, 19:44
  #8
Medlem
Datorn går inte att formatera. Kommer till 8% sen fryser den. Datorn fryser oavsett om jag startar program eller inte
Citera
2017-10-01, 19:46
  #9
Medlem
Testat primärdisken i min bärbara o får samma fel där. För skojs skull pluggade jag in den bärbaras disk i problemdatorn och nu funkar det som det ska, bara väldigt långsamt. Blir o köpa ny ssd imorgon :/
Citera
2017-10-01, 19:47
  #10
Medlem
Nasiphes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strachild
Datorn går inte att formatera. Kommer till 8% sen fryser den. Datorn fryser oavsett om jag startar program eller inte

Men är du dum eller? Formaterar gör du inte i windows.
Citera
2017-10-01, 19:54
  #11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strachild
Datorn går inte att formatera. Kommer till 8% sen fryser den. Datorn fryser oavsett om jag startar program eller inte
Testa Linux on a stick, alltså med en fungerande dator skapar du en bootbar USB-sticka, och bootar från den på den krånglande burken. Går det att köra Ubuntu problemfritt, så är det inte moderkortet+cpu+grafikkortet det är fel på i alla fall. Se till att ha kopplat bort alla eventuella hårddiskar och kringutrustning förutom bildskärm, tangentbord och mus. Krånglar det ändå, kan det vara kasst grafikkort. Har du GPU i CPU och grafikutgång på moderkortet så koppla dit skärmen och dra ut grafikkortet. (Mitt Radeonkort som gett upp, gav samma bekymmer som du har, drog ut det och kör på Intels inbyggda grafikdel. Funkar lika bra ändå, kör aldrig spel..)

Här är länken för att fixa ett bootbart Ubuntu-usbminne: https://tutorials.ubuntu.com/tutoria...k-on-windows#0

Krånglar datorn ändå, är det antagligen fel på moderkort eller RAM.
(Ändra i BIOS/UEFI så att burken bootar från USB när du testar mitt tips)
Citera
2017-10-02, 05:35
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strachild
Testat primärdisken i min bärbara o får samma fel där. För skojs skull pluggade jag in den bärbaras disk i problemdatorn och nu funkar det som det ska, bara väldigt långsamt. Blir o köpa ny ssd imorgon :/
Ja, även man tar sig förbi eller struntar i fel som kan dyka upp så bruka den bli långsammare än vad det borde vara (seg) om man gör så där. Även om man har en SSD så vill man att den ska funka så bra och snabbt som möjligt.

Vissa fel kräver att man tar bort alla partitioner på disken det gäller. Det fixar olika fel där det INTE räckte att bara formatera och installera om. Tar bara några sekunder extra när man ändå håller på så man kan lika gärna passa på.

Det kan man göra när man startar datorn från Windows DVD/USB. Lagrings diskar kan man göra det från diskhanteraren.

Höger klicka på Dator / Hantera / Diskhanteraren / nedre halvan av fönstret.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback