Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-18, 18:34
  #25
Medlem
rostigamazons avatar
Ju längre man väntar med räntehöjningen, desto värre blir det.
Citera
2017-10-18, 21:00
  #26
Medlem
Spännande tider väntar många som inte varit med förr. När vi köpte vår 3a i Vasastan på 90-talet låg räntan på 13,5%. Å andra sidan kostade den inte mer än 675k, säljaren gick drygt 400k back...
Citera
2017-10-20, 14:45
  #27
Medlem
rostigamazons avatar
Man kommer höja räntan, först när svensk ekonomi går sämre, det här kommer sluta illa.
Citera
2017-10-20, 16:36
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Man kommer höja räntan, först när svensk ekonomi går sämre, det här kommer sluta illa.

Okej, så din hypotes är att när konjunkturen vänder ner kommer Riksbanken att uppsåtligen och med berått mod förvärra läget för svensk ekonomi.

Jag har en annan hypotes. Jag tror att Riksbanken kommer att försöka mildra effekterna av en lågkonjunktur, inte förvärra den.
Citera
2017-10-20, 17:38
  #29
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av USP89
Okej, så din hypotes är att när konjunkturen vänder ner kommer Riksbanken att uppsåtligen och med berått mod förvärra läget för svensk ekonomi.

Jag har en annan hypotes. Jag tror att Riksbanken kommer att försöka mildra effekterna av en lågkonjunktur, inte förvärra den.

Lånefesten måste ta slut nu, varför trissa upp bostadspriserna ännu mer ?
Citera
2017-10-20, 17:51
  #30
Avstängd
Jag litar mer på riksbanken än konspirationsteoretiker och domedagsförespråkare som du.
Citera
2017-10-21, 10:00
  #31
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitbmw
Jag litar mer på riksbanken än konspirationsteoretiker och domedagsförespråkare som du.


Gör du det, dom har redan förbrukat alla sina verktyg, hoppas att du inte förlorar allt för mycket.
Citera
2017-10-21, 10:18
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Lånefesten måste ta slut nu, varför trissa upp bostadspriserna ännu mer ?
Du skulle ju kunna sänka bostadspriserna genom att bygga bostäder och sälja till lägre pris.

Varför gör du inte det?
Citera
2017-11-01, 15:00
  #33
Medlem
rostigamazons avatar
Lånefesten måste ta slut, människor med skulder måste få ordning på sin ekonomi. Dags att gå till en mer vanlig och normal ekonomisk politik i Sverige. Vi kan inte låtsas ha en bra ekonomi bara för att en massa människor skuldsätter sig. Och det är dags att storbanker inför sparränta, svenskar som sparar har förlorat miljarder på regeringens politik.
Citera
2017-11-01, 18:39
  #34
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Ju längre man väntar med räntehöjningen, desto värre blir det.

Värre för vilka och varför skulle jag bry mig om dessa?

Ett övervärderat hus som jag idag inte får låna till, kommer förmodligen - om räntan höjs och marknadsvärdet därmed sjunker - vara lika oköpbart för mig pga just räntehöjningen (och sannolikt även ännu hårdare amorteringskrav) som i sin tur kommer driva upp månadskostnaden och därmed ge mig avslag på låneansökan.
Citera
2017-11-01, 19:29
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Lånefesten måste ta slut, människor med skulder måste få ordning på sin ekonomi.
Utan skulder finns inga pengar.
Tänker du dig en återgång till en mer medeltida ekonomi och levnadsstandard?

Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Dags att gå till en mer vanlig och normal ekonomisk politik i Sverige. Vi kan inte låtsas ha en bra ekonomi bara för att en massa människor skuldsätter sig.
Vad menar du med normal. Vi har sedan år 2000 haft en riskfri realränta som varit mellan 0%-2% (undantaget just vid finanskrisen).
Var menar du att riskfri realränta skall ligga för att vara normal då?

Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Och det är dags att storbanker inför sparränta, svenskar som sparar har förlorat miljarder på regeringens politik.
Det är Riksbanken som bestämmer räntenivån. Inte storbankerna.

För övrigt är perioden med 0% inflation och 0% ränta den bästa i mannaminne för spararna. Då har dom fått 0% real ränta.
Vid högre ränta och inflation så kompenserar räntan bara för inflation. Men (S)taten säger att spararna har kapitalinkomster och tar en del av inflationskompensationen. Dvs då åker spararna på en negativ real ränta. I praktiken tar (S)taten av sparkapitalet.

Av outgrundlig anledning så godkänner de som gnäller över skulder och dålig sparränta statens bestialiska plundring. Man har inga klagomål över det.
Då ränta i stort sett bara är inflationskompensation borde det inte beskattas alls.
Citera
2017-11-01, 23:15
  #36
Medlem
Man kan likna Sveriges ekonomi vid bruk av steroider. Just nu går Sverige på det mesta, alla parametrar är optimera för att teoretiskt visa på bra ekonomi men vad som sker inuti är det färre som vill prata om. När man gått på steroider tillräckligt lång tid, så börjar biverkningarna komma och dessa brukar vara permanenta skador både invärtes och utvärtes. Ni fattar metaforen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback