Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-01, 12:34
  #1
Medlem
Forever Winters avatar
Hallå!
En vän till mig hävdar bestämt att om världens bästa basketspelare (typ Dream Team) skulle spela en handbollsmatch mot ett valfritt handbollslandslag så skulle basketspelarna vinna.
Han menar att deras kroppsstorlek och fysiska styrka skulle avgöra. Att de skulle kunna stå och mata skott obehindrade.
Jag håller inte med.

Vad tror ni?
Citera
2017-10-01, 12:37
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Hallå!
En vän till mig hävdar bestämt att om världens bästa basketspelare (typ Dream Team) skulle spela en handbollsmatch mot ett valfritt handbollslandslag så skulle basketspelarna vinna.
Han menar att deras kroppsstorlek och fysiska styrka skulle avgöra. Att de skulle kunna stå och mata skott obehindrade.
Jag håller inte med.

Vad tror ni?

Din vän vet inget om handboll i så fall. Det är lika roligt som mupparna som trodde att McGregor skulle ha en chans mot Mayweather. Nej, det är roligare rent av. Skillnaden är större här. Vad härnäst, konståkare som vinner hockey-vm för att dom har bättre skridskoteknik? Outa din polare så kan vi kollektivt skratta ut honom vettja!
Citera
2017-10-01, 12:38
  #3
Medlem
Knotknets avatar
Naturligtvis inte. Basket spelar man för att man föddes missbildad (lång). Basket är inget spel som handlar om teknik eller spelsinne det handlar om att vara lång. Din vän är en skitvän.
Citera
2017-10-01, 12:44
  #4
Medlem
Pfaltzs avatar
Ja, det verkar bisarrt men skulle vara kul att se.

Själv har funderat på hur en ishockey- eller innebandymatch skulle te sig om man satte en super-duper-obesity-tjocksmock som målvakt. Denne skulle fylla upp hela målburen och garanterat hålla nollan. Tricket i ishockey skulle väl vara att få honom att stå upp på skridskor. Eller får en målvakt sitta ner hela matchen?
Citera
2017-10-01, 13:36
  #5
Medlem
B-Dawks avatar
Alla sådana här frågeställningar är i mina ögon helt idiotiska. Samma sak med "ställ en sumobrottare i ett hockeymål och han håller garanterat nollan".

Idrott på elitnivå handlar om så mycket mer än bara de fysiska förutsättningarna. Du måste kunna alla grunder i sporten. Du måste kunna spelsystem och olika tekniker. Så för att du är bra på en sak betyder ju inte automatiskt att du är bra på andra saker.
Citera
2017-10-01, 14:39
  #6
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
2 november 1986
SÖDERTÄLJE Innebandylandslaget åker på en svidande förlust med 2-1 mot tennislandslaget i en uppvisningsmatch inför 1 004 åskådare

Dock vann innebandylandslaget en tidigare match

Citat:
28 oktober 1984
STOCKHOLM En PR-match spelas mellan tennislandslaget och ett hopplockat lag med Sveriges bästa innebandyspelare. Innebandyn vinner med 6-3.

Ja innebandyn var ny och inte så utvecklad 1986. Men intressant ändå.
Citera
2019-02-26, 16:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Hallå!
En vän till mig hävdar bestämt att om världens bästa basketspelare (typ Dream Team) skulle spela en handbollsmatch mot ett valfritt handbollslandslag så skulle basketspelarna vinna.
Han menar att deras kroppsstorlek och fysiska styrka skulle avgöra. Att de skulle kunna stå och mata skott obehindrade.
Jag håller inte med.

Vad tror ni?

Den gemonsnittliga NBA-spelaren är minst 10 cm längre än den genomsnittliga handbollsspelaren. De är ojämförbart mycket spänstigare, starkare och har större räckvidd. De har kommit fram ur en talangpool som är betydligt större än den för handboll. Jämför prestige och talangförädling, draftsystem och liknande.

Förklara för mig, utan att använda sportfånifierade handbollstermer, hur ett handbollslag där den absolut längsta spelaren är 195, ska kunna försvara sig mot två basketspelare som är 2.15-2.20 långa.
Den ena går in och ställer sig på linjen, den andra dribblar upp med bollen, passar den andra som vänder sig om och skjuter fritt.
Handbollsspelarna kan då inte göra annat än att täcka innanför(straff) elelr typ tag i benen på basketspelaren.

Handboll är ett ökenspel uppfunnet av hjärndöda sportfånar som var för dåliga på idrott för att spela fotboll. Den som tror att valfritt NBA-lag inte hade krossat vilket handbollslag som helst efter två veckors träning lever inte i verkligheten.
Citera
2019-02-27, 12:08
  #8
Medlem
Bjurras avatar
Nyckelordet där är nog träning. Basketspelare är inte vana vid att skjuta. De måste också hitta någon som är lämplig som målvakt. Utan förberedelser är jag rätt säker på att basketspelarna får det jobbigt. Sen håller jag helt med om att de är överlägsna som atleter.
Citera
2019-02-27, 12:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Nyckelordet där är nog träning. Basketspelare är inte vana vid att skjuta. De måste också hitta någon som är lämplig som målvakt. Utan förberedelser är jag rätt säker på att basketspelarna får det jobbigt. Sen håller jag helt med om att de är överlägsna som atleter.

Fair enough, hade ett gäng elitbasketspelare med några dagars vila i benen helt sonika ställts på en handbollsplan mot ett handbollslag hade de fått svårt. Eftersom de är basketspelare (begåvade idrottsmän) vet de säkert inte ens vad handboll är och visst finns det färdighet bakom sånt som skotteknik.
Huvudtesen i min argumentation är fortsatt dock det att handboll främst är en dumfysisk sport. Kräver liksom inte ett geni att kontrollera en jävla handboll med en hand stor som ett toalettlock. (Googla basketspelares händer). Då basketspelare är odiskutabelt bättre på alla de fysiska egenskaper som gör handbollsspelare till handbollsspelare är det efter viss träning inget snack...

Bara en sån sak som att väldigt få med afrikansk bakgrund återfinns inom handboll säger väl allt. Kolla hur de annars dominerar de amerikanska sporterna...

Handbollsspelare= korta, vita basketspelare.
Citera
2019-02-27, 14:45
  #10
Medlem
Bjurras avatar
Anledningen till att handboll är en väldigt vit sport är kulturell. I Sveriges mindre bemedlade förorter spelas det fotboll och basket och i USA är handboll en ickesport. Det har förstås stor betydelse för talangpoolen. Däremot tror jag du underskattar graden av bollskicklighet som behövs för handboll. Nu spelar det ingen större roll, hur ska en handbollsförsvarare kunna hantera en basketspelare som når över fyra meter över marken?
Citera
2019-03-01, 12:36
  #11
Medlem
400Bens avatar
Att din vän tror detta är ett hån mot handbollspelare och säger allt om hans dumhet. Folk med sådana här åsikter är aldrig riktigt smarta
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback