Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-01, 09:41
  #1
Medlem
-spitzlix-s avatar
Tjena. Har suttit och försökt läst om hur man ska göra för att få min gamla router till en repeater/extender, men fattar typ noll(?).

Det är från polarens wifi in till mig det ska! Har ibland typ full signal (När jag sitter i köket.). Och han bor ungefär 25-30m bort.

Kan någon vägleda/hjälpa mig?
Citera
2017-10-01, 10:00
  #2
Medlem
Vilken router är det du har? Märke och modell. Annars är det svårt att hjälpa till. Men allmänt så kopplar du upp dig mot routerns egen hemsida och ställer om den till Repeater läge. I nödfall är det bättre att köpa en ny Repeater. De är inte så dyra. Kan också gå med homeplug som går via elnätet. En sändare i hans eluttag och en mottagare hos dig.
Citera
2017-10-01, 10:02
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Tjena. Har suttit och försökt läst om hur man ska göra för att få min gamla router till en repeater/extender, men fattar typ noll(?).

Det är från polarens wifi in till mig det ska! Har ibland typ full signal (När jag sitter i köket.). Och han bor ungefär 25-30m bort.

Kan någon vägleda/hjälpa mig?

Prova open source firmware:

lättaste är http://www.dd-wrt.com/

https://openwrt.org/ är mer komplicerad med har mer val

Var är din router modell?
Citera
2017-10-01, 10:10
  #4
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sargasso
Vilken router är det du har? Märke och modell. Annars är det svårt att hjälpa till. Men allmänt så kopplar du upp dig mot routerns egen hemsida och ställer om den till Repeater läge. I nödfall är det bättre att köpa en ny Repeater. De är inte så dyra. Kan också gå med homeplug som går via elnätet. En sändare i hans eluttag och en mottagare hos dig.
Routern heter Technicolor TG799vac, Telias skit.
Citat:
Ursprungligen postat av idkidkidk
Prova open source firmware:

lättaste är http://www.dd-wrt.com/

https://openwrt.org/ är mer komplicerad med har mer val

Var är din router modell?
Technicolor TG799vac.
Citera
2017-10-01, 10:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Routern heter Technicolor TG799vac, Telias skit.

Technicolor TG799vac.

Technicolor TG799vac har inga möjligheter att flasha open source firmware, jag kan göra det men behöver jag verktyg och måste jag göra det själv

Bäste sättet att koppla med nätverk kabel sen sätta ger en annan IP då fungerar det som access piont
Citera
2017-10-01, 10:25
  #6
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idkidkidk
Technicolor TG799vac har inga möjligheter att flasha open source firmware, jag kan göra det men behöver jag verktyg och måste jag göra det själv

Bäste sättet att koppla med nätverk kabel sen sätta ger en annan IP då fungerar det som access piont
Jaha.. Är det såpass. :/
Hmm får testa det senare när han vaknat.
Citera
2017-10-01, 11:52
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Tjena. Har suttit och försökt läst om hur man ska göra för att få min gamla router till en repeater/extender, men fattar typ noll(?).

Det är från polarens wifi in till mig det ska! Har ibland typ full signal (När jag sitter i köket.). Och han bor ungefär 25-30m bort.

Kan någon vägleda/hjälpa mig?

Repeater går inte men accesspunkt borde gå. Med accesspunkt måste du dra kabel från en LAN-port på din router till en LAN-port på TG799. Innan du gör det måste du stänga av DHCP i TG799. Där är jag lite tveksam till om det går då firmware i TG799 är lite begränsad av Telia. Logga in på TG799 och kolla vad som finns om DHCP.

En sak till du måste ändra:
Din router och TG799 ska ha olika IP-adresser. Om TG799 har adressen 192.168.1.1 så ställ in din router på 192.168.0.1. Likadant där att jag är tveksam om det går att ändra adressen i TG799 så bäst att ändra i din router.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-10-01 kl. 11:57.
Citera
2017-10-01, 11:57
  #8
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Repeater går inte men accesspunkt borde gå. Med accesspunkt måste du dra kabel från en LAN-port på din router till en LAN-port på TG799. Innan du gör det måste du stänga av DHCP i TG799. Där är jag lite tveksam till om det går då firmware i TG799 är lite begränsad av Telia. Logga in på TG799 och kolla vad som finns om DHCP.
Jahapp.. Jo, såg någon liknande lösning dock bodde dom närmre varandra haha.
Citera
2017-10-01, 19:35
  #9
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Jahapp.. Jo, såg någon liknande lösning dock bodde dom närmre varandra haha.

Om du har 35 meter till kompisen så drar du 25 meter kabel i riktning mot honom och sätter accesspunkten där. Hans router når åtminstone 10 meter till din AP.

Jag ser inte problemet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback