Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-01, 06:17
  #1
Medlem
adddicts avatar
Hallå allihopa. Är flygintresserad men ruggigt dåligt insatt och vissa frågor kan säkert låta helt hjärndöda för er kunniga.
Har några frågor jag undrar över efter att sett massa videos.
1. Vad betyder 80- check när man har landat?
2. Vad för typ av bromsalternativ finns? Hört: Speedbreaks? Rudder breaks?
3. Vem/När bestämmer vilken gate man ska taxa emot? Har hört på radion att de snackar på svenska när planet är nära gaten.
4. När vet man att man ligger "på" glide slopen?
5. Är finalen då man är rakt i kurs mot banan eller hur funkar det?
6. Kontaktar piloterna tornet vid "approach" eller är det tvärtom?

Tacksam för svar. Om dessa frågor hör hemma i en annan tråd så ber jag om ursäkt. Och tråden kan låsas.
Citera
2017-10-01, 12:01
  #2
Moderator
Neksnors avatar
Jag är inte pilot, men (2) man kan bromsa med hjul, genom att reversera ("vända") motorerna och på olika sätt öka luftmotståndet med roderytor. Kanske annat också. (3) bör bero på flygplats, på JFK har jag för mig att olika terminaler har olika operatörer. (4) handlar väl ofta om att följa två riktade radiostrålar (snarare skivor, som bildar ett kors), en som visar om du ligger rätt i höjd (vinkel) och en som visar om du ligger rätt i sidled? Finns också något med lampor där man ser olika lampor/färger beroende på vinkel.
Citera
2017-10-09, 22:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adddict
Hallå allihopa. Är flygintresserad men ruggigt dåligt insatt och vissa frågor kan säkert låta helt hjärndöda för er kunniga.
Har några frågor jag undrar över efter att sett massa videos.
Med reservation för att en del sånt här skiljer sig mellan olika flygplanstyper och bolag.
Citat:
1. Vad betyder 80- check när man har landat?
Skulle misstänka att det har med flygplanstypen att göra. Har för mig att på Boeing 737 ska man minska till idle reverse vid 80 knop, kan vara med det att göra? Alternativt flygbolagets SOPs (Standard Operating Procedures) som säger at tman ska göra en check då, kan vara för t.ex. att gå över till manuell broms eller liknande.
Citat:
2. Vad för typ av bromsalternativ finns? Hört: Speedbreaks? Rudder breaks?
Beror lite på flygplanstyp. Men du har här blandat två olika saker.

Speedbreaks används i luften för att minska lyftkraften och låta flygplanet bli av med energi fortare (mindre lyftkraft gör att man kan sjunka/minska farten fortare).

Citat:
3. Vem/När bestämmer vilken gate man ska taxa emot? Har hört på radion att de snackar på svenska när planet är nära gaten.
Vet inte riktigt vad du fått svenskan från, inget jag känner till.

Gater tilldelas normalt av flygplatsen och meddelas till flygledningen. Dessa meddelar den sen till piloten över radio.

Det här varierar dock mycket, i USA är ofta flygplatser uppsplittade och varje terminal har sin egen ramp-kontroll som sköter sina egna gater och har sin egen radiofrekvens. Piloterna meddelar då ATC vilken taxiväg man behöver ha till plattan.

Finns även ställen i Europa där plattor kontrolleras separat utav personer som inte är flygledare (även om det nog låter väldigt likt). Har för mig att tyskland har såna uppdelningar.



Tilldelning av gater planeras ofta preliminärt långt i förväg. Har för mig att flygplatsen jag jobbar på har en plan på typ en veckas basis i detalj. Sedan ändras det ofta närmare inpå när man får en bättre uppfattning av exakt hur schemat kommer att se ut, dessutom tillkommer och försvinner ibland flygningar på rätt kort varsel.

På en stor flygplats händer det också att det inte finns gater, då kan det bero på vilken gate som finns tillgänglig först, det händer också att man får vänta på marken för en gate.

Citat:
4. När vet man att man ligger "på" glide slopen?

Följer man en ILS (Instrument landing system) får man en indikation i cockpit som visar det.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pfd_ILS.jpg

Många banor har också ljus som visar hur man ligger i höjdled, vanligast är PAPI.
https://goo.gl/images/3JJmk8
Citat:
5. Är finalen då man är rakt i kurs mot banan eller hur funkar det?

Finalen är den förlängda grundlinjen på banan. Sen kan man ibland flyga off-set på final av diverse anledningar, men i 9 fall av 10 är finalen rakt ut ifrån banan.

Citat:
6. Kontaktar piloterna tornet vid "approach" eller är det tvärtom?

Beror på. Men om vi förutsätter kommersiella flygningar på större flygplatser kontaktar piloterna normalt tornet när man är etablerade på en inflygning (vilket normalt är på finalen). Det gör man i sin tur när efter att ha blivit instruerad av föregående flygledare (som ansvarar för inflygningskontrollen) att kontakta tornet.

Citat:

Tacksam för svar. Om dessa frågor hör hemma i en annan tråd så ber jag om ursäkt. Och tråden kan låsas.


Allt sånt här beror på, det finns alltid undantag till allting inom flyget. Men jag har försökt svara i stora drag för att inte göra det alltför komplicerat.
Citera
2017-10-10, 11:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag är inte pilot, men (2) man kan bromsa med hjul, genom att reversera ("vända") motorerna och på olika sätt öka luftmotståndet med roderytor.

Inte heller pilot...
Man "vänder" luftströmmen på jetmotorn genom att fälla ut anordningar som får luften att byta riktning så den blåser framåt. På större propellerplan kan man vrida propellerbladen så att även de blåser framåt för att hjälpa till med inbromsningen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Thrust_reversal

Vissa skriver "Break" men det heter "Brake"
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2877736

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback