Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-03, 16:25
  #13
Medlem
Walvaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Från deras håll pratas om alltifrån alla bolag till OMXS30.

En svensk kan sitta i flera styrelser, både inrikes och utrikes. En fransman kan sitta i svenska bolag.

Så länge du inte snävar av frågan lite eller vi får ett globalt skatteverk lär vi aldrig veta.
Vad tror du då? Du kan använda din bekantskapskrets som urval.
Citera
2017-10-03, 16:33
  #14
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walvater
Vad tror du då? Du kan använda din bekantskapskrets som urval.

Jag har själv haft mer än ett bolagsengagemang, min far har haft, flera av föräldrarna till mina barns vänner (lets face it, det utgör en pinsamt stor del av bekantskapskretsen under småbarnsåren) har styrelseuppdrag.

Går jag på min bekantskapskrets blir det ca 30% av svenska folket som antingen är eller har varit berörda.

Känner du dig hjälpt nu? Fick du svaren du var ute efter?
Citera
2017-10-03, 16:40
  #15
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walvater
Vad tror du då? Du kan använda din bekantskapskrets som urval.

Vad tror du då om du använder din bekantskapskrets?
Citera
2018-02-08, 07:40
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercatoria
En intressant del i frågan är att i de större börsbolagen är det ca 50 % fördelning. Det är i de mindre bolagen som män är överrepresenterade. Detta är inte så konstigt då det oftast rör sig om relativt nya bolag som grundats av män med vänner till styrelseledamöter, sm är män. Blir konstigt när ma pratar om kvotering, ska småbolag kicka ledamöter som hjälpt att bygga upp bolaget för att ta in kvinnor? Ett större icke-problem får man ju leta efter.

Ännu mer intressant är att akademiska studier visar att kvinnlig representation i bolagsstyrelser gör varken till eller från.

Results of numerous academic studies of the topic suggest that the presence of more female board members does not much improve — or worsen — a firm’s performance. In this opinion piece, Wharton management professor Katherine Klein summarizes academic research on the topic and discusses the possible reasons and implications for these surprising findings.

http://knowledge.wharton.upenn.edu/a...ampaign=buffer
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback