Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-10-11, 05:36
  #25
Medlem
Såg en röd? ekkore som va gigantisk och kunde hoppa jättehögt. Har sett en liten vanlig rödaktig ekkorre förrut, men normalt så ser jag bara bruna/gråa. Hur många sorter finns de egentligen?

Också har jag sett en upgraderad supergeting 5x större än vanligt och utröstad med massa vapen och grejer.
Citera
2017-10-11, 19:49
  #26
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w000t
Såg en röd? ekkore som va gigantisk och kunde hoppa jättehögt. Har sett en liten vanlig rödaktig ekkorre förrut, men normalt så ser jag bara bruna/gråa. Hur många sorter finns de egentligen?

Trodde att det bara fanns röda ekorrar i Sverige?

Inte så bara dock. Där jag bodde förut var husen rappade, och där kunde man se ekorrar springa upp- och nerför fasaden. De såg ut som stora supersnabba larver om man såg dom från rätt håll.
Citera
2017-10-12, 20:44
  #27
Medlem
Idealisten.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Ett tips är att köpa en billig vatten-håv och ta sig till närmsta göl, tjärn, våtmark eller sjö och dra några håvdrag i vegetationen. Många blir rätt förbluffade när de får se variationen på det som finns i våra vatten; klodyvel, ryggsimmare, buksimmare, stavlik vattenskorpion, vattenbi, de stora trollsländelarverna, iglar, husbyggande nattsländor osv, osv.

En stadig håv och en grund behållare (typ vanna) är allt man behöver
Det var ett väldigt bra tips, något simpelt jag inte tänkt på. Tack najas. Uppskattar dina andra inlägg också.
Citera
2017-10-13, 03:24
  #28
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Häftigt är att se en kungsörn uppe i luften, enormt stor. Vanligtvis ser man ormvråkar men när kungsörnen dyker upp så stannar man bara och häpnar

Såg ett par örnar rida svävande på en uppåtgående vind för några år sedan ovanför där jag stod. En stor respekt fylldes man onekligen av då det är sällan man känner sig liten inför fåglar. Ett oförglömligt minne.
Citera
2017-10-13, 10:37
  #29
Medlem
Ja, just örnar får mig att bli väldigt liten inför naturen och dess djur. Skulle förmodligen bli lika imponerad av varg eller björn men de har jag ännu inte fått se.
Citera
2017-10-13, 15:11
  #30
Medlem
buff0uts avatar
Har bott i skogen större delen av mitt vuxna liv.. det jag lärt mig är följande;
har haft lodjur intill mig de är fascinerande
Älgar är stora ser dumma och klumpiga ut men är oerhört smidiga i skogsmark
rådjur är fina och fredliga
en trängd grävling är mycket aggressiv
De mer spännande och intressanta fåglarna bor väldigt avsides och är MYCKET skygga som typ stenknäcken har en väldigt rolig karaktär och en mängd roliga läten
Hackspettar är envisa
Havsörnen är stor, stark och fullständigt obarmhärtig
taljoxen blir lätt tam
Vildharens ungar är roliga att vila ögonen på när de leker, påminner mycket om ens egen barndom
rävar är mycket klipska, en gång hade jag en hund som alltid lämnade lite mat som han inte mäktade med, en räv kom en gång och åt upp maten när hunden kvartade 10 meter ifrån, sen sket han i matskålen, antar att det var riktat som en pik
Vildsvin är riktiga bestar, de slåss ofta i skogen man hör dem på långt håll en still natt. En gång swichade ett svin över vägen bara några meter ifrån och frustade som en varulv i en dålig film
Fladdermöss är intressanta att observera och lyssna till under en stilla fullmåne
Svanar är lite burdusa, paddor är coola, salamandrar vet jag inte om jag gillar
Det är något vackert med när fåglarna drar söder ut i formation (någon form av gäss antar jag)
Gässens dagiskår håller man sig på avstånd ifrån, mer paranoida djur finns nog inte
Ekorrar kan man få bra kontakt med
möss finns det aldrig brist på
Jordgetingar låter man vara ifred
Broms, mygg och knott är jobbiga
Svalungarna som ska ta sin första färd är oförglömligt
Ugglan som rensar deras bo en mörk natt, flyger tyst och stilla
tittar till mig då och då, ibland hör jag den hoa nära
Huggormen lurar alltid i närheten
Myrorna arbetar oförtröttligt
Naturens villkor är hårda..
Citera
2018-04-29, 23:25
  #31
Medlem
Idealisten.s avatar
Jag satt ensam på en brygga för ca två veckor sedan och lät naturens skönhet omfamna mig. Hade kikare med mig som jag använde för fågelskådning men den största upplevelsen skulle jag få då jag minst ana det (som vanligt). Mobiltelefonen ringer och jag pratar någon minut eller två med en vän, precis när jag lägger på luren så tittar jag till vänster om mig och ser en utter simma förbi mig från runt 1.5-2 meters håll! Jag följer djuret med blicken tills den försvinner in i skogen. Jag gissar på att uttern var tillbaka efter en tur fiske.

Nu vet jag ej hur skygga dessa djur är men uttern var coollugn och simmade förbi som att jag vore ett träd. Vet ej hur bra hörsel de har, denna utter kanske inte märkte av att jag sätt där, jag satt rätt stilla annars. Hade kanske en väldig tur. Jävligt häftigt i alla fall. Väldigt vackert och sött djur.
Citera
2018-06-28, 07:00
  #32
Medlem
Skogsödla är ju ganska vanlig. Har sett den flera gånger när jag planterat på hyggen.
Även vid vedhögar brukar dom hålla till.

Huggorm ser man ju ibland man har tur. Vissa är riktigt stora och feta. Läskigt med tanke på att dom faktiskt är ganska giftig.

Har sett salamander några få gånger. Alldeles orange på magen.

Fjälluggla. Helt vit uggla och mycket sällsynt.
Härfågel. En av de mest iögonfallande fåglarna och ses i Sverige främst på våren.

Större dagssvärmare. En fjäril som ser ut som en liten fågel. Den är lika stor som en kollibri och vet fågelskådare som på riktigt trott det varit en fågel när dom sett dom.

Makaonfjäril. Enormt stor och vacker fjäril.

Ekoxe.

Ugglor rent allmänt. De är inte bara coola att se på. Att lyssna på ugglor en vårkväll är något av det finaste. I stugan tog jag på mig skidorna och åkte ut i skogen en månklar och kall kväll i mars. Helt tyst, så månljust att man inte behövde ficklampa och det enda man hörde var spelande pärlugglor. Magiskt.
Berguven är nog lite mer mystisk att höra med sitt hoande.
__________________
Senast redigerad av Andreashansson8 2018-06-28 kl. 07:08.
Citera
2018-06-28, 15:01
  #33
Medlem
kinky_Ms avatar
Häftiga fåglar och insekter finns det gott om. Myror kan du studera flera timmar innan du fattar hur de bara verkar irra runt men ändå når sitt mål. Stackmyror verkar mer organiserade. Lätta att studera och samlas gärna runt en äppelskrutt eller en godisbit.
Mina favoriter är istället röd ekorre och igelkotten. Hittas ofta i trädgårdar eller parker. Inte bara långt in i skogen.
Vattensalamander finns i små dammar där det inte finns fiskar.
De verkliga monstren i mikroformat är sländelarver som kan leva i larvstadiet flera år.
Citera
2021-08-31, 06:58
  #34
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Älgar, rävar, hjortar, rådjur och många däggdjur bör väl finnas i vår skog som är så mycket utav i Sverige?

Det finns väldigt mycket utav skog och bar mark och träsk, där bör ju mycket djur finnas som även är ovanlig dessutom.

Man kan nog inte vilja stöta på vildsvin dock och möjligtvis så finns det ormrädda personer.

Ta och ge er ut i skogen och ni kanske stöter på djur som är ovanliga och vanliga.
Oftast så gömmer de sig och kommer inte fram frivilligt nära människor.
Citera
2021-08-31, 07:02
  #35
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Ett tips är att låna böcker på biblioteket om naturen, på så sätt går det att upptäcka var djuret du söker finns.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback