Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-30, 18:28
  #1
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Hej. Tror ni att man skulle kunna göra alkohol på cola eller energidryck?
Man häller till exempel cola i en hink och sen tillsätter man turbojäst.

Måste man tillsätta extra socker?

Tacksam för svar ☺
2017-09-30, 18:33
  #2
Medlem
Nasiphes avatar
Så länge det innehåller socker så går det väl. Frågan är väl snarare om det är gott eller ens drickbart.
2017-09-30, 18:34
  #3
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nasiphe
Så länge det innehåller socker så går det väl. Frågan är väl snarare om det är gott eller ens drickbart.
Ja precis. Hur många procent tror du det Blir? ☺
2017-09-30, 18:39
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
cola innehåller en massa tillsatser som jag tror jästsvamparna inte är så förtjusta i.
2017-09-30, 18:46
  #5
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
cola innehåller en massa tillsatser som jag tror jästsvamparna inte är så förtjusta i.
Okej. Det stämmer nog ☺
2017-09-30, 18:52
  #6
Medlem
Sunimods avatar
Varför skulle man göra det på sötad dryck?
Vill du ha billig alkohol?

Olagligt men möjligt.

Gör "vin" på vatten, socker och turbojäst.
Sedan skaffar du jäststopp och klarningsmedel.
Stoppar jäsningen när det jäst färdigt och därefter klarningsmedel och låter det klarna några dagar och sedan med hävert suger ut allt utom bottensatsen.
Detta kallas mäsk och används till att destilera fram alkoholen, "bränna sprit"

Detta blandar du sedan med kola för att gå att dricka. Skulle dock aldrig själv dricka sådant då det med stor sannolikhet ger kraftig baksmälla.

Olagligt då det ej finns frukt med i ditt "vin" men ger bra alkoholstyrka
Utgår från att du är straffmyndig och får avgöra om du vill hålla på med sådant här.

Men att försöka jästa kola är också olagligt då det krävs frukt för att kallas vin.
2017-09-30, 18:56
  #7
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Varför skulle man göra det på sötad dryck?
Vill du ha billig alkohol?

Olagligt men möjligt.

Gör "vin" på vatten, socker och turbojäst.
Sedan skaffar du jäststopp och klarningsmedel.
Stoppar jäsningen när det jäst färdigt och därefter klarningsmedel och låter det klarna några dagar och sedan med hävert suger ut allt utom bottensatsen.
Detta kallas mäsk och används till att destilera fram alkoholen, "bränna sprit"

Detta blandar du sedan med kola för att gå att dricka. Skulle dock aldrig själv dricka sådant då det med stor sannolikhet ger kraftig baksmälla.

Olagligt då det ej finns frukt med i ditt "vin" men ger bra alkoholstyrka
Utgår från att du är straffmyndig och får avgöra om du vill hålla på med sådant här.

Men att försöka jästa kola är också olagligt då det krävs frukt för att kallas vin.

Yes. Jag har gjort mäsk å nu håller jag på att göra vitt vin från en vinsats. Jag visste inte att det var olagligt att göra mäsk utan frukt.

Jag ställde frågan bara för att jag var nyfiken på om det funkar ☺
2017-09-30, 19:01
  #8
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddeiboi98
Yes. Jag har gjort mäsk å nu håller jag på att göra vitt vin från en vinsats. Jag visste inte att det var olagligt att göra mäsk utan frukt.

Jag ställde frågan bara för att jag var nyfiken på om det funkar ☺

Vissa slänger i ett par citroner för att stilla sin "ångest" inför att det är olagligt. Skulle dock låta bli då det förorenar blandningen. Olagligt just för att sätta dit de som jäser mäsk inför kommande spritbränning.

Precis som tidigare svar så innehåller kola massa tillsatser och vissa har försökt med att göra "vin" med saft och många innehåller konserveringsmedel vilket effektivt dödar jästen eller kraftigt försämrar jästprocessen och kan skapa otrevliga biprodukter.
2017-09-30, 19:04
  #9
Moderator
vfs avatar
[BTtrådar om mäsk finns/Mod[/b]

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback