Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-30, 16:32
  #1
Medlem
housemannens avatar
Som rubriken säger, varför kan man inte bänka 200kg x 1 rep om man kan bänka 100kg x 2 (eller ännu mer, t.ex. 100kg x 10 reps)? Låter kanske som en väldigt dum fråga, men vill veta vilka formler som säger emot påståendet. Vad jag har för mig att jag har lärt mig är att de formlerna som påverkar inte är exponentiella, så teoretiskt sett så borde det ju gå? Eller är det något med strukturen i musklerna som förhindrar?

Valde att lägga tråden här istället för på träning, eftersom det egentligen bara är ett exempel.

Tacksam för svar om ni vet!
Citera
2017-09-30, 16:49
  #2
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av housemannen
[...] Låter kanske som en väldigt dum fråga, [...]
Ja något, i alla fall i mitt tycke. Det hela handlar ju om att energi och kraft inte är samma sak. Även om energin för att bänka 200 kg 1 gång är samma som för 100 kg 2 gånger så har ju kroppen en begränsning i hur stor kraft den kan utverka på olika håll och kanter.

Du kanske har tagit flera miljoner steg i ditt liv där du varje gång har hela din kroppsvikt på en fot. Det betyder ju inte att du skulle kunna stå på ett ben med flera miljoner personer på dina axlar en enda gång. Jag tror detta inses väldigt lätt.
Citera
2017-09-30, 16:50
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Varför kan vem som bänka nästan otal reps på 20 kg men inte vara i närheten av att klara 100 kg? Handlar om hur stor styrka man har i musklerna. 100 kg kan åtminstone då de flesta män klara av om man tränar. Sedan brukar de flesta maxa vid 130, 140 kg. Talanger kan sedan gå emot att klara nära 200 kg men då krävs bra mycket träning och väldigt bra fysiologiska förutsättningar.
Citera
2017-09-30, 17:16
  #4
Medlem
Det handlar väl om att musklerna hinner 'ladda om' på ett varv, det betyder inte att du kan ha dubbelladdning.
Citera
2017-09-30, 17:50
  #5
Medlem
Nasiphes avatar
Handlar om kapacitet.

Det är ungefär samma dumma fråga som att undra varför en hink klarar av 30l vatten två gånger och inte 60.
Citera
2017-09-30, 18:09
  #6
Medlem
housemannens avatar
Jo, det är en dum fråga och jag vet att det inte fungerar så, men det är därför som jag efter matematiska formler som motbevisar. Haka inte upp er på bänkandet, utan det var bara ett exempel. Alla formler jag har lärt mig om detta är att det krävs dubbelt så mycket kraft att lyfta någon som är dubbelt så tungt like högt.
Citera
2017-09-30, 18:36
  #7
Medlem
RiverStyxs avatar
Det är ungefär samma frågeställning som: Varför kan man inte köra en viss sträcka i tusen kilometer i timmen när man kan köra den 10 gånger i hundra kilometer i timmen.

Du inser kanske svaret? Bilen går inte i tusen kilometer i timmen.
Citera
2017-09-30, 18:45
  #8
Medlem
housemannens avatar
Men läser du ens? Redovisa med en formel som förklarar istället för att ge dåliga jämförelser som får dig att känna dig smart.
Citera
2017-09-30, 20:18
  #9
Medlem
matteyass avatar
Formel: (200 / 2)kg · 2 repetitioner ≠ 200 kg · 1 repetition.

Skämt åsido. 100 kg i vårt gravitationsfält upplever ca 1000 newton kraft riktad mot jorden.

Så länge dina muskler kan producera 1001 newton åt motsatt håll så klarar dom att lyfta vikten, teoretiskt hur många gånger som helst, men det stämmer förstås inte i verkligheten eftersom att även om du klarar 1500 newton när du är utvilad så klarar du inte ens 100 newton om du är dödligt trött.

200 kg motsvarar närmare 2000 newton mot jorden, så även om du klarar att producera 1500 newton utvilad så kommer accelerationen för vikten vara riktad mot jorden.

F = m∙a kanske du hört talas om. F är newton och m är massan. a är acceleration så om du kör F / m så får du ut accelerationen (med riktning om du anger riktning på F). Säg att riktningen mot jorden är - och riktningen mot himlen är +, om du då producerar +1500 newton och vikten -2000 newton så blir nettokraften -500 newton, och riktningen på accelerationen är alltså mot jorden eftersom den är samma som nettokraften (massa har ingen riktning). Likvärdigt så är riktningen mot himlen om du producerar +1500 newton och vikten -1000 newton.
Citera
2017-09-30, 21:46
  #10
Medlem
housemannens avatar
Schysst, tack verkligen för bra svar!
Citera
2017-10-01, 10:53
  #11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av housemannen
Men läser du ens? Redovisa med en formel som förklarar istället för att ge dåliga jämförelser som får dig att känna dig smart.
Svaret fick du i mitt svar 17 minuter efter att du ställt frågan, energi och kraft är inte samma sak. Det finns inte en formel som beskriver detta, klarar man inte att lyfta 200 kg så klarar man det inte.
Citera
2017-10-01, 14:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av housemannen
Schysst, tack verkligen för bra svar!

Principen har berättats för dig i nästan alla argument. Att matteyas använde en formel gör ingen skillnad, argumenten är detsamma.

Det enda problemet här är din idiotiska fråga från början. "Varför kan jag inte lyfta en bil fast jag kan lyfta en 1kg sten?" Ptja, vad tror du?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback