Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-30, 16:05
  #1
Medlem
willzors avatar
Hej!

Jag blev nyfiken på en annons "fri värdering" och tänkte testa att värdera huset.
Jag förstår att varje bolag/person värderar olika och
antagligen lite "för högt", men nyfikenheten finns kvar.

Vad bör jag tänka på innan "värderingsmannen" kommer och knackar på
dörren?

Jag vill veta vad jag realistiskt sett skulle kunna få för huset.
Köpte det "billigt" för ca 3-4 år sedan, har uppgraderat uppvärmningen och isolerat det ordentligt.
Annars är det kök och badrum från 2012 (ikea) och original-golv som behandlats, "klick" i hallen och den vanliga ny-målningen där det behövdes.

Kort och gott; Vad mer än att ha det städat bör jag titta på inför värdering?

Mvh
Citera
2017-10-01, 06:48
  #2
Medlem
Om eget avlopp, när gjordes det?

Borrad,grävd brunn eller kommunalt vatten.
Citera
2017-10-01, 08:20
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Om eget avlopp, när gjordes det?

Borrad,grävd brunn eller kommunalt vatten.

Du missförstod nog trådstarten. Det är det egna huset som ska värderas, inget intressant objekt som ska tittas på.
Citera
2017-10-01, 15:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du missförstod nog trådstarten. Det är det egna huset som ska värderas, inget intressant objekt som ska tittas på.

Är det eget avlopp som är över 20-25 år så kommer det att väga in negativt vid en värdering, har man inte gjort det nyligen så vet man oftast inte vilket år det är gjort.
Citera
2017-10-01, 15:17
  #5
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Är det eget avlopp som är över 20-25 år så kommer det att väga in negativt vid en värdering, har man inte gjort det nyligen så vet man oftast inte vilket år det är gjort.

Det var ju ingen förklaring.

Det handlar om en värdering av ren nyfikenhet för att få ett värde på huset.

Att ett äldre avlopp påverkar negativt på värdet är självklart, men det är ju inget man tittar på och åtgärdar bara för en värdering. Frågan var just vad man skulle titta på för att få upp värdet. Att byta avlopp är inget alternativ.
Citera
2017-10-01, 16:06
  #6
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det var ju ingen förklaring.

Det handlar om en värdering av ren nyfikenhet för att få ett värde på huset.

Att ett äldre avlopp påverkar negativt på värdet är självklart, men det är ju inget man tittar på och åtgärdar bara för en värdering. Frågan var just vad man skulle titta på för att få upp värdet. Att byta avlopp är inget alternativ.

Nej, man gör förstås inget åt det. Men det är inte fel att vid en värdering kunna svara på när olika saker är gjorda på huset, eftersom det spelar in och är sånt som framtida intressenter kommer att fråga om. Nu har jag aldrig haft hus själv, men generellt är väl sånt viktigare på ett hus eftersom det drar såna jävla kostnader om det är gammalt skit som är på väg att rasa. I lägenheter handlar det väl mer om att svara på när vitvarorna byttes ut och liknande.

Jag har själv haft mäklare som gjort har gjort fri värdering ett par gånger. Man ska vara inställd på att det självklart är ett säljbesök och inget annat, de vill få in foten genom dörren och få uppdrag att sälja. Så en glädjekalkyl är nog det normala. Men i kombination med prisstatistik behöver det inte vara fel.
Citera
2017-10-02, 16:19
  #7
Medlem
willzors avatar
Tack för alla svar, trots att jag inte blev klokare.

Kort och gott; Allt är i ordning med huset. Allt fungerar som det ska, allt är rätt "gjort".
Besiktning gjordes när jag köpte huset, och inte mycket har förändrats, förutom att jag gjort det "vanliga" underhållande uppgifterna.

Huset har varit bebott sedan 1911, och endast varit "tomt" under tiden då det renoverats.
Det har "renoverats", vad jag förstår, 2 gånger (Edit; två gånger innan aktuellt skick).
En gång på 50 talet, en gång -85, och senast -12.

-12 gjordes alla "stora" grejer.
Ny isolering, ny panel, nytt tak, ny isolering av krypgrund, kök, badrum, väggar och tak.
Köket fick nya vitvaror(inkl tvätt/tork) och skåp när jag köpte.

Besiktigades -12 med anmärkning på ett dåligt fönster (ersatt) och "vinddrag vid vissa fönster", det är ändå orginalfönster från 1911.

Jag har kittat och målat fönstren under sommaren -16.

Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
text


Finns det någon "procent" på hur mycket högre mäklare värderar mot slutpris? (Jag förstår att det är fruktansvärt skiftande beroende på marknad, efterfrågan, objekt osv..)

Omöjlig fråga att svara på kanske, men tänk såhär;
Huset ligger i ett attraktivt område, strax utanför en större stad.
Generellt sett så går hus för 10-15% över utgångspris.

Har du något tips på vad jag skall prata med mäklaren om vid aktuell mätning?


Edit; ang. avlopp.
Huset ligger i ett numera väl populerat villområde.
Vatten och avlopp är kommunalt. Fiber är installerat.
__________________
Senast redigerad av willzor 2017-10-02 kl. 16:36.
Citera
2017-10-02, 19:12
  #8
Medlem
TeEsErs avatar
Det är ett säljbesök av en mäklare som vill få sälja ditt hus. Du kan inte använda värderingen mot din bank för att låna, de vill bara använda sina egna mäklare/värderingsmän.
Citera
2017-10-02, 19:44
  #9
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willzor
Finns det någon "procent" på hur mycket högre mäklare värderar mot slutpris? (Jag förstår att det är fruktansvärt skiftande beroende på marknad, efterfrågan, objekt osv..)

Omöjlig fråga att svara på kanske, men tänk såhär;
Huset ligger i ett attraktivt område, strax utanför en större stad.
Generellt sett så går hus för 10-15% över utgångspris.

Har du något tips på vad jag skall prata med mäklaren om vid aktuell mätning?


Edit; ang. avlopp.
Huset ligger i ett numera väl populerat villområde.
Vatten och avlopp är kommunalt. Fiber är installerat.

Nä, det är lite "hur långt är ett snöre". Det beror på den individuella mäklaren och lite vilken vinkling han vill ha när han säljer in sig hos dig. För det är ju ett säljbesök, inte en värdering på det traditionella sättet. Det är väl bara att berätta de relevanta detaljerna och höra resonemanget från mäklaren, låter det vettigt eller inte? Du har säkert också hyfsad koll på priserna i området.

Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det är ett säljbesök av en mäklare som vill få sälja ditt hus. Du kan inte använda värderingen mot din bank för att låna, de vill bara använda sina egna mäklare/värderingsmän.

Precis, man brukar i regel inte få något papper på värderingen över huvud taget, utan det är en muntlig mellan-tummen-och-pekfingret grej. Men säkert finns ett visst värde för den som exempelvis har ett hus som inte har varit på marknaden på länge och inte vet alls.
Citera
2017-10-02, 20:37
  #10
Medlem
willzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Nä, det är lite "hur långt är ett snöre". Det beror på den individuella mäklaren och lite vilken vinkling han vill ha när han säljer in sig hos dig. För det är ju ett säljbesök, inte en värdering på det traditionella sättet. Det är väl bara att berätta de relevanta detaljerna och höra resonemanget från mäklaren, låter det vettigt eller inte? Du har säkert också hyfsad koll på priserna i området.

100% vettigt!
Mitt första hus, min första värdering. Därav mina frågor/funderingar.

Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det är ett säljbesök av en mäklare som vill få sälja ditt hus. Du kan inte använda värderingen mot din bank för att låna, de vill bara använda sina egna mäklare/värderingsmän.

Jag kommer inte använda denna värdering för att låna.
Tvärtom.
Jag köpte billigt, och har en känsla av att fastigheten ökat kraftigt i värde.

Tack!
Citera
2017-10-04, 07:22
  #11
Medlem
PaulPaljetts avatar
Det handlar även mycket om vad folk i ditt område söker. Har du inte två badrum, men det är just det som folk vill ha, så sjunker värderingen en smula.
Citera
2017-10-04, 08:28
  #12
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willzor
Hej!

Jag blev nyfiken på en annons "fri värdering" och tänkte testa att värdera huset.
Jag förstår att varje bolag/person värderar olika och
antagligen lite "för högt", men nyfikenheten finns kvar.

Vad bör jag tänka på innan "värderingsmannen" kommer och knackar på
dörren?

Jag vill veta vad jag realistiskt sett skulle kunna få för huset.
Köpte det "billigt" för ca 3-4 år sedan, har uppgraderat uppvärmningen och isolerat det ordentligt.
Annars är det kök och badrum från 2012 (ikea) och original-golv som behandlats, "klick" i hallen och den vanliga ny-målningen där det behövdes.

Kort och gott; Vad mer än att ha det städat bör jag titta på inför värdering?

Mvh

Du anger inte om du vill få villan högt eller lågt värderad..Så det är svårt att ge råd om man inte vet målet med din värdering.

Vill man få den högt värderad ex inför ett utökat lån/försäljning eller liknande så finns det vissa saker man kan göra..

Likaså om man vill få den lågt värderad vid en bodelning eller något sådant så kan man göra andra saker..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback