Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-30, 12:52
  #1
Medlem
Läste någonstans att kantareller är skogens svamp, men växer inte alla svampar i skogen?
Citera
2017-09-30, 12:54
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Läste någonstans att kantareller är skogens svamp, men växer inte alla svampar i skogen?
Skogens guld ska det vara mannen. Guld!
Citera
2017-09-30, 12:56
  #3
Medlem
Helenedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Läste någonstans att kantareller är skogens svamp, men växer inte alla svampar i skogen?

Egendomligt uttryck, som jag inte riktigt förstår. Kantareller hittar du oftast i skogen, men jag har plockat dem både i diken längs gärden och ängsmark och på folks gräsmattor.
Citera
2017-09-30, 13:06
  #4
Medlem
123....s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Läste någonstans att kantareller är skogens svamp, men växer inte alla svampar i skogen?


Champinjoner verkar trivas bäst i stadsmiljö? I min hemstad frodas de på gräsplättar i omedelbar närhet till tung trafik.
Vet inte om det är avgaserna de gillar men i skogen hittar man dem inte så rikligt som i staden iaf.

Sen tycker jag du ska sluta puffa röksvamp och komma in i matchen! - "Skogens Guld" ska det naturligtvis vara, det borde alla fatta, även du!
Citera
2017-09-30, 14:10
  #5
Medlem
Klart det är, första svamp jag tänker på i skogen är kantareller. Sen om det är skogens svamp eller skogens guld är väl vad man själv tycker.
Citera
2017-09-30, 14:12
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Läste någonstans att kantareller är skogens svamp, men växer inte alla svampar i skogen?

Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Skogens guld ska det vara mannen. Guld!

Guld är det rätta, ja.

Kantareller är skogens guld. Liknelsen (det finns fler) med färgen är uppenbar.
Citera
2017-10-01, 09:17
  #7
Medlem
Asklords avatar
Det är ju den mest uppskattade, om TS syftar på Gula kantareller.

Annars är nog "skogens svamp" Goliatmusseron.
Citera
2017-10-12, 21:40
  #8
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Läste någonstans att kantareller är skogens svamp, men växer inte alla svampar i skogen?

Alla svampar växer inte i skogen. Vissa svampar kan faktiskt odlas, och så finns det en del svampar som växer i exempelvis vanliga villaträdgårdar.
Citera
2018-01-02, 18:24
  #9
Medlem
Pinkiess avatar
Svart trumpetsvamp är ju väldigt god!
Tyvärr hittar jag aldrig i vårt område,syster däremot som bor 15 mil norrut plockar kassvis.
God att torka och ha i såser ex
Citera
2018-01-02, 22:15
  #10
Medlem
Baalzamons avatar
Kantareller växer i symbios med träd, de klarar sig inte utan det tillskott av kolhydrater som träden ger i utbyte mot mineraler. Så därför kan man säga att kantareller är en skogssvamp, även om det i teorin räcker med ett enda träd.
Citera
2018-01-02, 22:18
  #11
Medlem
TuckerandDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Det är ju den mest uppskattade, om TS syftar på Gula kantareller.

Annars är nog "skogens svamp" Goliatmusseron.
Nja då är det enligt mig blomkålssvampen som är skogens svamp👍😊
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback