Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-30, 12:09
  #1
Medlem
Hej alla finanshajar på Flashback! Det är så att jag har en ganska ogenomtänkt fondportfölj hos Avanza och jag vill nu åtgärda detta och styra upp den lite.

Min """"""strategi"""""" har typ varit en kalopsartad mix av att köpa fonder som Avanzas tidning Placera rekommenderade, fonder som nyligen gått upp mycket, fonder som har funnits med i många år och klarat sig bra genom krascherna 2001 och 2008 (och alltså sett ut som att de kunde ge säker avkastning på sikt). Vissa fonder har ju dykt ungefär lika mycket under kraschen 2008 som de nu hunnit gå upp, och dessa har jag försökt undvika. Tänkte knappt på förvaltningsavgift eller nånting annat. Annars har jag försökt hålla mig till Sverige då jag känner att jag fattar bättre vad som händer här än t ex Brasilien, Asien.

Men nu vill jag ändra på detta och faktiskt ha en genomtänkt strategi. Jag skulle vilja styra upp min portfölj för att vara så säker och högt avkastande som möjligt på 5-10 års sikt. Saker som jag tänker spontant är att göra mig av med är fonder med hög förvaltningsavgift, och att jag inte behöver fyra olika globalindexfonder.

Som ni märker har jag lite dålig koll och skulle därför uppskatta tips på 1) hur ni skulle fördela innehavet i procent över de olika fonderna (och varför) 2) vilka fonder ni skulle sälja av (och varför) 3) om ni skulle köpa till några fonder (och varför). Sen undrar jag också om det är någon idé att vara aktiv och t ex sälja i dåliga tider och köpa när det vänder? Har hört en del om att det är bättre att bara låta allt vara i 10 år.

Här är min portfölj (fondnamn följt av förvaltningsavgift)

AVANZA ZERO 0%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 0.20%
Didner & Gerge Aktiefond 1.22%
Didner & Gerge Småbolag 1.40%
Carnegie Småbolagsfond 1.60%

SPP Aktiefond USA 0.20%

Cliens Mixfond B 1.75%
AMF Balansfond 0.40%
Swedbank Robur Access Mix 0.20%

Danske Invest Global Index 0.50%
DNB Global Indeks 0.30%
SPP Aktiefond Global A 0.30%
Länsförsäkringar Global Indexnära 0.20%

Spiltan Räntefond Sverige 0.10%
Carnegie Corporate Bond A 0.95%
AMF Räntefond Lång 0.10%
SPP Obligationsfond 0.20%
Citera
2017-09-30, 18:58
  #2
Medlem
Avskalats avatar
18 innehav!?
Du behöver läsa strategitråden.
Citera
2017-09-30, 23:20
  #3
Medlem
Tack för svar. Har läst den och tyckte det var lite oklart hur många fonder man faktiskt skulle ha, utan den visade mer hur många procent av varje typ av fond man skulle ha typ? De portföljer som faktiskt hade fonder hade 5, men jag hade uppfattningen att man brukar ha typ 8-12 eller fler? Avanzas portföljgenerator ger mig 10 fonder t ex. Hur ska man tänka här?

Jag vill absolut slå ihop "dubblerade" fonder, jag antar t ex att mina fyra globalfonder skulle kunna sparas i en fond istället?
Citera
2017-10-01, 14:11
  #4
Medlem
Lysepinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseCorner
Tack för svar. Har läst den och tyckte det var lite oklart hur många fonder man faktiskt skulle ha, utan den visade mer hur många procent av varje typ av fond man skulle ha typ? De portföljer som faktiskt hade fonder hade 5, men jag hade uppfattningen att man brukar ha typ 8-12 eller fler? Avanzas portföljgenerator ger mig 10 fonder t ex. Hur ska man tänka här?

Jag vill absolut slå ihop "dubblerade" fonder, jag antar t ex att mina fyra globalfonder skulle kunna sparas i en fond istället?

Är du ute efter att ha ett aktivt eller passivt sparande?
Citera
2017-10-01, 17:00
  #5
Medlem
Hittills har det varit passivt (har aldrig sålt, bara köpt) med genomsnittlig årsavkastning på 8-9%, men jag är intresserad av att lära mig mer och kan tänka mig sitta och pyssla 1 gång/vecka till 1 gång/månad, speciellt om det skulle kunna resultera i mer.
Citera
2017-10-01, 20:30
  #6
Medlem
Lysepinnes avatar
Kolla sinewaves inlägg de första sidorna i (FB) Tråden om strategier för fonder , han går igenom mycket bra ett gäng vanliga strategier som kräver varierande grad av aktivitet. Allt från i princip ingenting, till 1 gång i veckan eller mer.
Citera
2017-10-02, 11:22
  #7
Medlem
Du behöver bara en fond av varje sluta fega för fan hjälper inte. Dock inom Sverige kan du ha kvar en småbolagsfond utöver Avanza Zero som du borde ha. AMF är billigaste småbolagsfonden välj den.

Sen en globalfond kanske Asien också så är du hemma
Citera
2017-10-02, 11:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Du behöver bara en fond av varje sluta fega för fan hjälper inte. Dock inom Sverige kan du ha kvar en småbolagsfond utöver Avanza Zero som du borde ha. AMF är billigaste småbolagsfonden välj den.

Sen en globalfond kanske Asien också så är du hemma

Hehe säger ju att jag behöver styra upp portföljen Med passiva indexfonder kan jag verkligen förstå varför jag inte behöver dubbletter. Men vad gäller aktivt förvaltade, hjälper det inte att ha flera om jag vill sprida risken, typ om en av fonderna förvaltas klantigt men inte den andra? Den här snubben har ju t ex massor av fonder i varje "kategori": https://rikatillsammans.se/rikatills...t-borsens-3-2/

Så baserat på ditt tips och strategitråden, borde jag försöka göra om portföljen något sånt här?

Indexfonder:
Avanza Zero
En Globalfond (vilken av de jag har skulle du välja och varför?
En USA-fond (SPP Aktiefond USA)
+Eventuellt en Asienfond

Aktiefonder:
En Småbolagsfond (AMF Småbolag har 3 stjärnor Morningstar rating medan mina har 4 - betyder inte det att AMF är sämre?)
+En-två fonder? (Spiltan Aktiefond Investmentbolag <- bäst avkastning av alla mina fonder, eller Didner & Gerge Aktiefond)

Blandfonder:
En eller två (AMF Balansfond, Swedbank Robur Access Mix)

Räntefonder:
Spiltan Räntefond Sverige
En Lång räntefond
__________________
Senast redigerad av HouseCorner 2017-10-02 kl. 11:58.
Citera
2017-10-02, 12:10
  #9
Medlem
Avskalats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseCorner
Hehe säger ju att jag behöver styra upp portföljen Med passiva indexfonder kan jag verkligen förstå varför jag inte behöver dubbletter. Men vad gäller aktivt förvaltade, hjälper det inte att ha flera om jag vill sprida risken, typ om en av fonderna förvaltas klantigt men inte den andra? Den här snubben har ju t ex massor av fonder i varje "kategori": https://rikatillsammans.se/rikatills...t-borsens-3-2/

Så baserat på ditt tips och strategitråden, borde jag försöka göra om portföljen något sånt här?

Indexfonder:
Avanza Zero
En Globalfond (vilken av de jag har skulle du välja och varför?
En USA-fond (SPP Aktiefond USA)
+Eventuellt en Asienfond

Aktiefonder:
En Småbolagsfond (AMF Småbolag har 3 stjärnor Morningstar rating medan mina har 4 - betyder inte det att AMF är sämre?)
+En-två fonder? (Spiltan Aktiefond Investmentbolag <- bäst avkastning av alla mina fonder, eller Didner & Gerge Aktiefond)

Blandfonder:
En eller två (AMF Balansfond, Swedbank Robur Access Mix)

Räntefonder:
Spiltan Räntefond Sverige
En Lång räntefond

Varför blandfonder som vanligen kostar mer när du har aktiefonder/räntefonder? Känns som du har noll kontroll och gör allt för svårt.

Globalfond innehåller 50-60% USA, så vrf global + USA?

Om jag var dig skulle jag titta på 3 indexfonder som inte korrelerar allt för mycket. Tex Sverige, USA, Asien. Och en kort räntefond som krockkudde om du vill det.

Tror du på aktiva fonder så har Didner & Gerge, Lannebo, Spiltan och enstaka till varit pålitliga.

Öppna två olika ISK och jämför aktiva/passiva om du gillar bägge alternativen.
Citera
2017-10-02, 12:17
  #10
Medlem
sinewaves avatar
Anledningen till att det totala antalet fonder i strategitråden är lågt är för att det helt enkelt inte behövs fler samt att det för vanligt folk blir drygt att varje månad investera 11,28% i vardera fond mot att istället investera 20% i fem olika. Det är liksom inte hållbart att "vanligt folk" sitter och överkomplexifierar saker. Detta då särskilt när det inte behövs eller ens kan motiveras.

Det du behöver, förutsatt att du vill ha något enkelt, är:

3x högre risk
2x lägre risk

...i en 60/40-konstellation t ex:

20% Spiltan Invest
20% Asien
20% Något annat index du gillar
-
20% Korta räntor
20% Långa räntor

"Global" är inte global som folk verkar tänka utan är i regel 60%+ USA och 35% EU. Har du Sverige/Spiltan Invest/AMF Småbolag har du således i princip investeringar i det man kan kalla för "västvärlden" och behöver således inte salta på utan bara helvette med ytterligare innehav i detta.

Festliga kombinationer man ser i det här forumet är bland annat t ex Sverige + USA + Global vilket med ovan i åtanke bäst kan beskrivas med en sådan här:

Alternativ till allt detta är att rakt av köra 100% Swedbank Mix, jämförelse:
https://i.imgur.com/l4ggFnn.png
Swedbank Robur Access Mix kontra Svenskt index (OMXSPI) kontra Swedbank Robur Sverige, år 2000-2017

Detta ger dock en lite sämre utdelning då man sitter med 50% räntor, men då är också risken lägre.
Citera
2017-10-05, 23:43
  #11
Medlem
Tack för era svar!

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave

Festliga kombinationer man ser i det här forumet är bland annat t ex Sverige + USA + Global vilket med ovan i åtanke bäst kan beskrivas med en sådan här:

Det är ju vad jag har

Vilken asienfond rekommenderar ni?

Jag tänker försöka mig på att aktivt allokera med hjälp av MA10 som föreslagits i strategitråden. Jag tänker att jag skulle kunna ändra så att min portfölj ser ut så här:

Spiltan Aktiefond Investmentbolag 0.20% Behåll
Carnegie Småbolagsfond 1.60% Behåll

AVANZA ZERO 0% Behåll
SPP Aktiefond USA 0.20% Behåll
Köp: indexfond asien

Köp: Guld, råvaror

Carnegie Corporate Bond A 0.95% Ev. behåll då den ger bäst avkastning av räntefonderna
AMF Räntefond Lång 0.10% Behåll
Spiltan Räntefond Sverige 0.10% Behåll

Didner & Gerge Aktiefond 1.22% Sälj
Didner & Gerge Småbolag 1.40% Sälj

Cliens Mixfond B 1.75% Sälj (synd för den ger bra avkastning)
AMF Balansfond 0.40% Sälj
Swedbank Robur Access Mix 0.20% Sälj

Danske Invest Global Index 0.50% Sälj
DNB Global Indeks 0.30% Sälj
SPP Aktiefond Global A 0.30% Sälj
Länsförsäkringar Global Indexnära 0.20% Sälj

SPP Obligationsfond 0.20% Sälj

Vad tror ni?
__________________
Senast redigerad av HouseCorner 2017-10-05 kl. 23:47.
Citera
2017-10-10, 09:46
  #12
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseCorner
Tack för era svar!



Det är ju vad jag har

Vilken asienfond rekommenderar ni?

Jag tänker försöka mig på att aktivt allokera med hjälp av MA10 som föreslagits i strategitråden. Jag tänker att jag skulle kunna ändra så att min portfölj ser ut så här:

Spiltan Aktiefond Investmentbolag 0.20% Behåll
Carnegie Småbolagsfond 1.60% Behåll

AVANZA ZERO 0% Behåll
SPP Aktiefond USA 0.20% Behåll
Köp: indexfond asien

Köp: Guld, råvaror

Carnegie Corporate Bond A 0.95% Ev. behåll då den ger bäst avkastning av räntefonderna
AMF Räntefond Lång 0.10% Behåll
Spiltan Räntefond Sverige 0.10% Behåll

Didner & Gerge Aktiefond 1.22% Sälj
Didner & Gerge Småbolag 1.40% Sälj

Cliens Mixfond B 1.75% Sälj (synd för den ger bra avkastning)
AMF Balansfond 0.40% Sälj
Swedbank Robur Access Mix 0.20% Sälj

Danske Invest Global Index 0.50% Sälj
DNB Global Indeks 0.30% Sälj
SPP Aktiefond Global A 0.30% Sälj
Länsförsäkringar Global Indexnära 0.20% Sälj

SPP Obligationsfond 0.20% Sälj

Vad tror ni?

Ursäkta sent svar, men har varit utomlands.

Tycker omfördelningen ser helt okej ut. Mer diversifierad utan att offra för mycket av det som du tror på/vill hålla. Du har också sänkt komplexiteten en del vilket kommer göra det enklare i framtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback