Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-30, 11:06
  #1
Medlem
Hej, har en ASUS X555QA Laptop.

AMD A12 7th gen processor
Raedon R7 graphic card
8gb ram

Det finns en lucka på baksidan som man enkelt kan addera ram till. Vilket jag gjorde med 1x8GB SODIMM DDR4 2133 1.2V CL 15 från Crucial. Fick sagt att det var den jag skulle ha, efter inspektion av expert på laptopen)

När jag startar datorn så fungerar allt som den ska och det finns totalt 16GB och jag kan använda datorn i någon/några minuter men sen så kommer Windows Blue screen.. Datorn startas då bara om och samma sak händer. Felmeddelanderna är olika men mest förekommande; "Attempted Execute Of Noexecute Memory". ( se bilder för dom andra)

https://imgur.com/a/MhYF5 (flera bilder)

Jag läste även att det hänt för någon annan och han hade löst det genom att återgå till "senast sparad fungerade inställningar" men min dator har inget sparat att gå tillbaka till när jag provar detta.

När jag tar ut ram minnet så funkar datorn som vanligt men sen när jag sätter in den igen händer samma sak..

Plz kan någon hjälpa mig med detta??
Tack på förhand
Citera
2017-09-30, 11:57
  #2
Avstängd
Jockiboiis avatar
Kör du ramen i XMP eller har du pillat på någon egen volt? Vet att när jag körde mina 3000mhz stickor på för låg volt så blev det ofta BSOD.
Citera
2017-09-30, 12:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Kör du ramen i XMP eller har du pillat på någon egen volt? Vet att när jag körde mina 3000mhz stickor på för låg volt så blev det ofta BSOD.
Inte pillat eller ändrat på någonting alls
Citera
2017-09-30, 17:37
  #4
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaschWeed
när jag sätter in den igen händer samma sak..
Verkar som den inte gillar de minneskretsar du satt i. Så kan det vara ibland. Antingen är det nån defekt/skada på det minne du satt i, eller så är det inte 100% kompatibelt med datorn, eller så är det nån liten skillnad mellan stickorna och som datorn inte kan hantera, eller så är det nån bugg i bios och det vore inte ett dugg förvånande. kan vara kombinationer av detta också.

Vilket fabrikat/modell är det på originalbrickan? Det kan vara kinkigt att mixa olika stickor, försök alltid få tag på exakt lika som redan finns där.

Testa ta ur originalminnet och kör enbart med den nya stickan på plats 1 (av 2), se hur det funkar.

Se om det finns uppdateringar till bios att hämta på asus supportsidor. Det kan finnas många varianter, så var noga att matcha mot det fullständiga modellnumret på datorn, inte bara de 5-6 första tecknen.
Citera
2017-09-30, 19:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Verkar som den inte gillar de minneskretsar du satt i. Så kan det vara ibland. Antingen är det nån defekt/skada på det minne du satt i, eller så är det inte 100% kompatibelt med datorn, eller så är det nån liten skillnad mellan stickorna och som datorn inte kan hantera, eller så är det nån bugg i bios och det vore inte ett dugg förvånande. kan vara kombinationer av detta också.

Vilket fabrikat/modell är det på originalbrickan? Det kan vara kinkigt att mixa olika stickor, försök alltid få tag på exakt lika som redan finns där.

Testa ta ur originalminnet och kör enbart med den nya stickan på plats 1 (av 2), se hur det funkar.

Se om det finns uppdateringar till bios att hämta på asus supportsidor. Det kan finnas många varianter, så var noga att matcha mot det fullständiga modellnumret på datorn, inte bara de 5-6 första tecknen.

Tack för svar, inte öppnat laptopen och kollat/provat byta plats än, ska göra det alldeles strax.

På Asus service sida finns bios versions: 314, 315 och 318. Jag har 316...
Ska jag inte ladda ner någon annan?
Citera
2017-09-30, 20:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaschWeed
Tack för svar, inte öppnat laptopen och kollat/provat byta plats än, ska göra det alldeles strax.

På Asus service sida finns bios versions: 314, 315 och 318. Jag har 316...
Ska jag inte ladda ner någon annan?
Låter som du har en version som Asus själva återkallat eftersom den innehållit något känt fel. Du skall solklart uppgradera, eftersom BIOS-uppdateringarna till mångt och mycket handlar just om stabilitets- och kompatibilitetsfixar.
Citera
2017-09-30, 20:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Låter som du har en version som Asus själva återkallat eftersom den innehållit något känt fel. Du skall solklart uppgradera, eftersom BIOS-uppdateringarna till mångt och mycket handlar just om stabilitets- och kompatibilitetsfixar.
Okej! Vilken ska jag ta, 18 då eller?

Angående att jag skulle kolla befintliga minnet så öppna jag laptopen men man måste skruva bort alla delar typ, så avvaktar med det...

Körde precis ett memtest som visa att "CPU clock:2496 MHz
Och mitt ram var 2134 MHz

Utan att vara så kunnig, men misstänker efter lite läsning att dom ska ligga på samma. Kanske är där felet är, ska jag sänka CPU Clocken på ngt sätt? Fått för mig att man ska va försiktigt med sånt vill inte göra fel å sabotera ngt liksom..
Citera
2017-09-30, 21:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Låter som du har en version som Asus själva återkallat eftersom den innehållit något känt fel. Du skall solklart uppgradera, eftersom BIOS-uppdateringarna till mångt och mycket handlar just om stabilitets- och kompatibilitetsfixar.

Oj, kollade på fel modell...
Fanns visst 316, skall prova installera den nu

Edit; hade installerat samma(senaste) sen tidigare.. provade sätta in ramen igen och det är samma problem med BSOD :/
__________________
Senast redigerad av HaschWeed 2017-09-30 kl. 21:24. Anledning: Edit
Citera
2017-09-30, 21:45
  #9
Medlem
Vad tror ni om att köpa ett nytt Minne med annat märke, kan det lösa problemet?
Finns ett med exakt samma "specs" från Corsair, som det stod mellan att köpa när jag köpte det som jag inte får det att fungera med.
Citera
2017-09-30, 22:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaschWeed
Okej! Vilken ska jag ta, 18 då eller?

Angående att jag skulle kolla befintliga minnet så öppna jag laptopen men man måste skruva bort alla delar typ, så avvaktar med det...

Körde precis ett memtest som visa att "CPU clock:2496 MHz
Och mitt ram var 2134 MHz

Utan att vara så kunnig, men misstänker efter lite läsning att dom ska ligga på samma. Kanske är där felet är, ska jag sänka CPU Clocken på ngt sätt? Fått för mig att man ska va försiktigt med sånt vill inte göra fel å sabotera ngt liksom..
Nej, minne och CPU kör i olika hastighet.

CPU-hastigheten är hur fort processorn tickar på när den utför instruktioner.
RAM-hastigheten däremot anger hur snabbt CPU:n får skicka data in/ut ur minnet.

Men det är mer komplicerat än så - det finns en hel bunt ytterligare parametrar för att minnet skall fungera optimalt förutom då själva klockhastigheten. Och dessa parametrar skiljer mellan olika moduler även om de anger samma klockfrekvens. Så finns ett litet parameter-minne i RAM-modulen som listar modulens krav. I teorin skall det automagiskt fungera helt smärtfritt, men det behövs ofta work-around i BIOS-uppdateringar just för att det inte fungerar så bra som man ursprungligen tänkte sig. Och BIOS innehåller bara workarounds för de specifika minnesmoduler som tillverkaren har gjort provkörning med - därför brukar det finnas en lista att hitta på specifikt kompatibilitetstestade moduler.

Grundregeln brukar vara att köra senaste BIOS-version. Den är normalt mest stabil. Skulle den riva sönder någonting så får man antingen backa eller vänta på att det kommer ytterligare en uppdatering.
Citera
2017-10-01, 10:13
  #11
Medlem
Inga framsteg, problemet kvarstår... :/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback