2017-09-30, 10:15
Medlem
Gnastys avatar
Hej!

Har en Mercedes Benz CLC180 Kompressor (2010) som jag nyligen monterat in en nummerplåt med backkamera. Problemet nu är att det tycks vara mer komplicerat än väntat att koppla in strömmen från backljusen in till kameran. Video-kabeln är monterad in till huvudenheten där fram, men nu återstår alltså strömmen.

Har tittat runt lite på Google och YouTube och en koppling mellan backljuset och kameran verkar vara lite speciell när bilen innehar en CAN BUS eftersom minsta lilla felkoppling kommer att varnas på instrumentbrädan.

Jag har nu börjat fundera på att kanske inte ge mig in på detta själv utan istället hitta en verkstad som kan göra det åt en. Jag förmodar att detta är en ytterst liten process att göra eftersom det mesta redan gjorts. Även kablaget från bakluckan är lättåtkomligt eftersom alla plastväggar är demonterade.

Bor i norra Stockholmsområdet och vet inte vilken verkstad som kan göra detta för billigast pris? Får känslan att Mekonomen, Autoexperten osv kan ta ett saftigt pris bara för en sån liten sak ändå. Några tips?

Tack på förhand!
Citera
2017-09-30, 12:30
Medlem
Man kan dra en kabel direkt från batteriet med en hängsäkring om du vill komma billigt undan.
Nackdelen är att det inte går via tändningen utan den har ständig ström.
Citera
2017-09-30, 12:34
Medlem
Att bilen har CAN-buss har egentligen ingenting med saken att göra (CAN är en kommunikationslänk mellan styrenheter som använder sig av två tvinnade kablar, vanligtvis grön och vit), problemet är om det finns en "glödtrådsvakt" på backljuset, eller någon form av spänningsreglering.

Men det enklaste är väl egentligen att testa detta. Mät spänningen på backljuset, är den stabil på 12-14V när du har backen i? Får du ett felmeddelande om "trasig lampa" om du tar ur glödlampan? Är spänningen bara stabil 12-14V så kan du prova att prova att koppla in kameran parallellt med backljuset och se om det fungerar.

Glödtrådsvakter kan dessutom fungera lite olika, i vissa fall så övervakar man strömförbrukningen och då är det inte troligt att inkoppling av en kamera som knappt drar någon ström kommer påverka. I andra fall så skickar glödtrådsvakten strömpulser till lampan då belysningen är av, vilket kan orsaka problem med kameran.
Citera
2017-09-30, 15:38
Medlem
Yggdrasil12s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=xOh0sXqAuic
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in