Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-30, 10:06
  #1
Medlem
Häromdagen såg jag att min hund låg på trappan och slickade på något, och när jag kollade vad det var så upptäckte jag att det var en liten kattunge. Den verkade oskadd och var inte rädd varken för mig eller hunden. Jag tänkte att den måste ha råkat komma igenom staketet från närmsta grannen så jag lyfte tillbaks den in på deras tomt och åkte hemifrån.

Nyss så kom hunden med något i munnen och när jag tog ifrån honom det så var det samma kattunge igen, blöt men oskadd och nöjd. Jag kan i princip ingenting om katter men är väldigt orolig för den här lilla krabaten, så hoppas att någon med mer kunskap kan ge mig råd om vad jag borde göra.

Har frågat runt bland de närmsta grannarna men ingen har skaffat kattunge. Om den har en ägare, hur långt kan en liten kattunge gå, och släpper man verkligen ut en sån liten ensam? Vet inte hur gammal den är men den är riktigt liten, får plats i munnen på en stor hund.

Det börjar bli kallt nu och med tanke på att den två gånger hamnat i gapet på en hund så verkar den inte vidare väl rustad för att överleva, så att lämna den ute igen känns som ett hemskt alternativ. Men om det är normalt att även små kattungar går iväg på upptäcksfärd så kanske den inte är vilse och då hindras den ju från att gå hem om jag tar in den, och jag kan ju inte leta efter ett nytt hem till den om den redan har ett hem.

Kan någon med mer kattkunskap ge mig råd om vad jag bör göra?
Citera
2017-09-30, 10:32
  #2
Medlem
Provocative2.0s avatar
Om du nu inte hittat en ägare så har du bara två alternativ. Antingen så behåller du den eller så ser du till att den blir avlivad. Alternativet att lämna den ute betvivlar jag att du som djurägare själv förstår att det är djurplågeri.
Ps. Avlivningsalternativet kan du överlåta till polisen som är skyldiga att ta hand om upphittade djur.
Citera
2017-09-30, 10:43
  #3
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Nej, inte lämna in den för avlivming så klart, så gör man väl inte ändå? Det finns katthem och kattorganisationer som kan ta den, beroende på var du bor. Ett annat alternativ skulle kunna vara att hitta ett hem åt den på egen hand. Själv hade jag behållt den.

Vad du bör göra först är nog att ta in den och sedan peppra området med lappar om upphittad kattunge. Den som ringer återfår den mot beskrivning.
Citera
2017-09-30, 10:47
  #4
Medlem
Scarlettstorms avatar
Ta in den och ta hand om den, sätt upp lappar med bild osv vid närmsta matvarubutik och vid soprum osv. Lägg ut en annons på blocket. Om ingen hör av sig så har du väl valet att behålla den eller lägga ut en annons till på blocket och ge bort den till någon.

Avliva inte en stackars liten kattunge.
Citera
2017-09-30, 11:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Om du nu inte hittat en ägare så har du bara två alternativ. Antingen så behåller du den eller så ser du till att den blir avlivad. Alternativet att lämna den ute betvivlar jag att du som djurägare själv förstår att det är djurplågeri.
Ps. Avlivningsalternativet kan du överlåta till polisen som är skyldiga att ta hand om upphittade djur.
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Nej, inte lämna in den för avlivming så klart, så gör man väl inte ändå? Det finns katthem och kattorganisationer som kan ta den, beroende på var du bor. Ett annat alternativ skulle kunna vara att hitta ett hem åt den på egen hand. Själv hade jag behållt den.

Vad du bör göra först är nog att ta in den och sedan peppra området med lappar om upphittad kattunge. Den som ringer återfår den mot beskrivning.
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlettstorm
Ta in den och ta hand om den, sätt upp lappar med bild osv vid närmsta matvarubutik och vid soprum osv. Lägg ut en annons på blocket. Om ingen hör av sig så har du väl valet att behålla den eller lägga ut en annons till på blocket och ge bort den till någon.

Avliva inte en stackars liten kattunge.
Har ni en aning om hur långt en sån liten kan ta sig själv? Vet ju inte om den har varit ute i minst två dygn eller om den har varit hemma emellan och bara tittat in här under sina promenader. För mig som saknar katterfarenhet så känns den för liten för att få vara ute ensam, men jag har inte en aning om när en utekatt blir en utekatt, så risken är ju att jag har knyckt någons kattunge😬.

Kan tyvärr inte behålla den själv och att avliva en fullt frisk kattunge är uteslutet, så hittar jag inte ägaren får jag hitta ett nytt hem till den. Han/hon (hur ser man vilket kön en kattunge har?) är inte chipmärkt, så det går inte att hitta ägaren på det sättet heller.
Citera
2017-09-30, 11:33
  #6
Medlem
PTHJs avatar
Kattungen kan vara chippad om den kommer från en seriös ägare och med lite tur kan den då vara registrerad. Kontakta polisen för att få reda på vem som enlast och snabbast kan läsa chippet.
Citera
2017-09-30, 11:36
  #7
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Har ni en aning om hur långt en sån liten kan ta sig själv? Vet ju inte om den har varit ute i minst två dygn eller om den har varit hemma emellan och bara tittat in här under sina promenader. För mig som saknar katterfarenhet så känns den för liten för att få vara ute ensam, men jag har inte en aning om när en utekatt blir en utekatt, så risken är ju att jag har knyckt någons kattunge😬.

Kan tyvärr inte behålla den själv och att avliva en fullt frisk kattunge är uteslutet, så hittar jag inte ägaren får jag hitta ett nytt hem till den. Han/hon (hur ser man vilket kön en kattunge har?) är inte chipmärkt, så det går inte att hitta ägaren på det sättet heller.
Att jag nämner avlivning beror på att det tyvärr föds fler kattungar än det finns presumtiva ägare till.
Jag har i grunden samma inställning som de flesta andra.
Men om det nu är en liten unge du har samt att det inte finns någon ägare i närområdet är nog chansen stor att det är en förvildad katt som fått en kull ungar i ditt närområde.
Citera
2017-09-30, 12:06
  #8
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Hittar du ingen ägare och råkar bo i Stockholm så kan jag ta den. 🙂
Citera
2017-09-30, 12:15
  #9
Medlem
Du ska leta på ett katthem, då den förmodligen är en viltfödd kattunge.
Den kan tom vara så liten den behöver en fosterförälder och det finns på katthem så det är dit du ska vända dig. Om någon är sån idiot o släpper ut en så liten katt så får dom hämta den på katthemmet.

Så ring runt, inte bara sälja bort den den behöver fosterförälder om den är under 12v det är en viktig tid i kattungars liv då de behöver uppfostran av en annan katt.
Citera
2017-09-30, 12:23
  #10
Medlem
Finns även sidor som http://www.vilse.nu/ där man kan rapportera saknade och upphittade katter.

I värsta fall får du väl se det som att katten adopterat er. Vänta bara tills den växer upp och visar sig vara ett lodjur
Citera
2017-09-30, 18:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PTHJ
Kattungen kan vara chippad om den kommer från en seriös ägare och med lite tur kan den då vara registrerad. Kontakta polisen för att få reda på vem som enlast och snabbast kan läsa chippet.
Jag har egen chipläsare och kattungen var inte chippad, Men det är ju himla bra att chipmärka sina djur!

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Att jag nämner avlivning beror på att det tyvärr föds fler kattungar än det finns presumtiva ägare till.
Jag har i grunden samma inställning som de flesta andra.
Men om det nu är en liten unge du har samt att det inte finns någon ägare i närområdet är nog chansen stor att det är en förvildad katt som fått en kull ungar i ditt närområde.
Så är det ju tyvärr. Fast den här kattungen ska både leva och bli väl omhändertagen, så jag håller på att övertyga vår vän och hundvakt om att han vill ha den😊.

Min veterinär var snäll och tittade på kattungen trots att det är lördag,och hon trodde att den var ca 6 veckor. På tok för liten för att vara ute ensam alltså och inga grannar inom gångavstånd saknar en kattunge, så troligen har den ingen ägare fast den verkar såpass orädd.

Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Hittar du ingen ägare och råkar bo i Stockholm så kan jag ta den. 🙂
Vad fint av dig! Den här kattungen får troligen ett hem, men som veterinären sa så är det ju möjligt att den har syskon i närheten, så om min hund plockar fler kattungar så ska jag tänka på dig😊.

Citat:
Ursprungligen postat av Onyxer
Du ska leta på ett katthem, då den förmodligen är en viltfödd kattunge.
Den kan tom vara så liten den behöver en fosterförälder och det finns på katthem så det är dit du ska vända dig. Om någon är sån idiot o släpper ut en så liten katt så får dom hämta den på katthemmet.

Så ring runt, inte bara sälja bort den den behöver fosterförälder om den är under 12v det är en viktig tid i kattungars liv då de behöver uppfostran av en annan katt.
Oj, jag trodde att kattungar precis som hundvalpar var redo att flytta hemifrån vid 8 veckors ålder. Enligt veterinären så är kattungen bara ca 6 veckor, men hon äter vanlig kattmat iallafall.

Hon tyr sig väldigt till min hund och ser ut att känna sig trygg med honom så min tanke var väl att låta henne hänga med honom tills hon är stor nog att flytta. Fast det kanske inte är bra för en kattunge att präglas på en hund, även om hon själv har valt honom som sin ”mamma”? Med tanke på att hon redan vid 6 veckors ålder orädd kliver in i munnen på en hund så kanske det inte är nyttigt för henne om hon börjar tro att hon är en 50 kgs hund😱, men brukar vuxna katter vara snälla mot främmande kattungar?

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Finns även sidor som http://www.vilse.nu/ där man kan rapportera saknade och upphittade katter.

I värsta fall får du väl se det som att katten adopterat er. Vänta bara tills den växer upp och visar sig vara ett lodjur
Haha, om den är ett litet lodjur så kan jag behålla den, jag har bara lovat min man att inte skaffa nån katt😎!
Citera
2017-09-30, 19:31
  #12
Medlem
Någon skriver "vildkatt" glöm det jag har tagit omhand en "vildkatt" för många år sedan och det är något man inte glömmer kan jag tala om.
Pappa kom in i mitt rum och slängde något i min säng för en evighet sedan och jag blev tvungen att lägga täcket över den för att inte bli sönderbiten.
Nä glöm det med vildkatter och ta hand om den istället eller ge mig den så tar jag hand om den.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback