Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-06, 14:29
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugTracersbutt
Men man kan hoppas trenden vänder. Känns som det finns alldeles för många aktörer just nu dessutom, fattar inte hur alla kan överleva på att sälja vidare begagnade spel - förstår självklart att de vill maximera vinsten. Jag ser både negativa och positiva saker med återförsäljare - På sätt och vis tror jag att det hjälper att få ut spel i cirkulation, som annars kanske skulle ligga kvar på vinden. Många försäljare är dock knepiga har jag listat ut (kanske inte så konstigt om man försörjer sig på en sån sak), folk som sätter "ge offer", men ändå vägrar ge med sig från ett orealistiskt högt utropspris, hur mycket man än köpslår.

Sen har det blivit mycket svårare att köpa flera spel i paket på grund av detta, eftersom alla ska leka retailer så ska allt styckas upp och även vanliga spel, ta till exempel lejonkungen till Mega Drive, går för minst 200SEK på ebay, helt vanvettigt.

Hur kul är det att samla på gamla spel efter att folk tappat intresse? Jag tror samlandet är stort just pga av att andra samlar. Det fanns inte många NES samlare i början på år 2000. Ändå fanns det mängder med spel att plocka upp på marknader gratis. Nu är det samma med Xbox. Men Xbox kommer också bli kul igen när det kommer igång. Bara att köpa på sig och ha sparat på vinden. Även om vi tycker det är trist med Xbox idag kommer det bli kul när samlingen ökat med 1000%. Då kanske man har skiten framme till o med.
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2017-10-06 kl. 14:49.
Citera
2017-10-06, 16:31
  #38
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Inplastat? Vad för spel syftar du på?

Fotnot ergsala plastade inte in Nes och SNES spel. Bara utläsk "skit" som är plastat. Allt Bergsala som är plastat är fake

Är du säker på det? Runt 2004 köpte jag ett inplastat Bergsala-exemplar av Zelda 3 på tradera för 700kr, efter nåt år sålde jag det vidare för samma pris.

Menar du att det var en piratkopia eller ett original som var inplastat i efterhand?
Jag hade aldrig råd med ett snes på 90-talet så jag minns inte om spelen var inplastade.
Citera
2017-10-06, 16:41
  #39
Medlem
gonesexuallywrongs avatar
För några år sen kunde man få tag i gamla spel för någon 150kr köpte mitt Super Mario bros 3 för den summan. Gissningsvis nu när populariteten öka lär andrahandsmarknaden se ett ökat pris fler har fått upp ögonen för gamla nes, snes, 64, playstation med flera. Jag kom in rätt tidigt och började samla när priserna var överkomliga.
Citera
2017-10-06, 16:52
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Är du säker på det? Runt 2004 köpte jag ett inplastat Bergsala-exemplar av Zelda 3 på tradera för 700kr, efter nåt år sålde jag det vidare för samma pris.

Menar du att det var en piratkopia eller ett original som var inplastat i efterhand?
Jag hade aldrig råd med ett snes på 90-talet så jag minns inte om spelen var inplastade.

Är före detta köp och säljare av retro så är 100% säker på att du köpt ett fake. Har själv ägt massor av oöppnade Bergsala utgåvor av nes o Snes. Dock kan spelet vara nytt men en privatperson har plastat det.
Citera
2017-10-06, 16:59
  #41
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Är före detta köp och säljare av retro så är 100% säker på att du köpt ett fake. Har själv ägt massor av oöppnade Bergsala utgåvor av nes o Snes. Dock kan spelet vara nytt men en privatperson har plastat det.

Ok, spelet i sig var säkert original då.
Citera
2017-10-06, 17:04
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Ok, spelet i sig var säkert original då.

Omöjligt att veta. Finns mycket fake kartonger som cirkulerar. Minns dock inte om Bergsala var kopierade. Slutade att sälja spel för 15år sedan när jag tyckte det slutade vara lönsamt. Svårt att minnas
Citera
2017-10-06, 20:25
  #43
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Omöjligt att veta. Finns mycket fake kartonger som cirkulerar. Minns dock inte om Bergsala var kopierade. Slutade att sälja spel för 15år sedan när jag tyckte det slutade vara lönsamt. Svårt att minnas

Det ligger ett inplastat Zelda 3 ute just nu: https://www.tradera.com/item/301501/...last-helt-nytt

Undrar hur de gått tillväga för att plasta in det med Nintendo-texten på avrivningsremsan.

Det är ett episkt spel inplastat. Det finns inte många PAL Zelda kvar inplastade i världen. -Det är väl bara att plasta in några fler om de tar slut.
__________________
Senast redigerad av Lillstark 2017-10-06 kl. 20:28.
Citera
2017-10-06, 22:32
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Det ligger ett inplastat Zelda 3 ute just nu: https://www.tradera.com/item/301501/...last-helt-nytt

Undrar hur de gått tillväga för att plasta in det med Nintendo-texten på avrivningsremsan.

Det är ett episkt spel inplastat. Det finns inte många PAL Zelda kvar inplastade i världen. -Det är väl bara att plasta in några fler om de tar slut.

Det är mer än jag visste! Har köpt mängder av Bergsala spel till SNES direkt från affären vid konkurrser och aldrig sett ett inplastat. Jag är skeptisk till detta spel, men som tur är så är jag inte det minsta sugen på att köpa heller så slipper få huvudbry! =D
Citera
2017-10-06, 22:42
  #45
Medlem
Mackan52s avatar
Ärligt talat så tror jag det kommer fortsätta till nivån "samlarfrimärken", det blir någonting att ha genom ren spekulation genom samlarvärde.
Citera
2017-10-07, 00:00
  #46
Moderator
memymos avatar
Som insatt i retrovärlden ganska djupt, så ser det ut att öka istället.

Vad som är retro för mig är inte retro för den som är yngre än mig. Men den personen har i sin tur sina "retro" kriterier.

Och då marknaden i form av "säljare" hela tiden flyter med om vad som ser ut att bli nästa retro pryl inom teknik håller priserna uppe, samtidigt som dessa "säljare" samtidigt har äldre saker. Och då blir den yngre generationen även intresserade av att samla på dessa prylar.

På RSM detta året får jag säga att "retro" åldern ligger på mellan 22-50 års ålder. Och 22 åringarna samlade på sig mest PS1 saker i den nivån. Samtidigt som dom köpt på sig ett Nes eller ett SNES.

Så teknik är nog något som kommer öka i pris, och ju färre ex av varje spel det finns ju högre värde då "samlarna" letar efter dom.
Citera
2017-10-07, 00:07
  #47
Medlem
BigFatCones avatar
Vid ungefär 360-generationen så spår jag att samlandet kommer att avta. I och med att allt fler spel är enbart digitala och det är ju ungefär vid 360-tiden som det började slå.
Citera
2017-10-07, 10:46
  #48
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Det är mer än jag visste! Har köpt mängder av Bergsala spel till SNES direkt från affären vid konkurrser och aldrig sett ett inplastat. Jag är skeptisk till detta spel, men som tur är så är jag inte det minsta sugen på att köpa heller så slipper få huvudbry! =D

Jag såg nu att säljaren ljuger om att det är ett Bergsala-exemplar, tittar man på den här bilden ser man att det är sålt i England: https://img.tradera.net/images/566/2...9d9bc89623.jpg

Såhär ser en Bergsala-utgåva ut: https://img.tradera.net/images/233/2...ba4be6e80f.jpg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback