Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-29, 19:24
  #1
Medlem
jagdpanzer3s avatar
Tjena!

Satt nyss med min mamma, pappa och syster och åt middag.

Min mamma började att klaga på hur pappa tog för mycket mat etc.
Min lillasyster bryter då ut i gråt och frågar varför mamma alltid skäller på pappa osv. Hon går sedan från bordet och efterföljs snart av pappa. Hon skäller ofta på honom att han är lat osv. Min pappa har MS och har svårt i vardagen, vilket hon ofta glömmer.
Vad ska/kan jag göra för att få en bättre stämning hemma mellan alla?
Citera
2017-09-29, 19:53
  #2
Medlem
RadikalFails avatar
1. Hur gammal är du?

2. Dina föräldrar måste lösa saker själva. Och ja det är jobbigt när någon är sjuk, men om föräldrar är oense så får som lösa det själv.
Citera
2017-09-29, 19:54
  #3
Medlem
Familjeterapi?
Brukar erbjudas gratis eller billigt från kommunen.

Om du försöker göra det till ditt ansvar att fixa din familj kommer du bara göra dig själva olycklig. Men du kan ju alltid snacka med dina föräldrar.
Citera
2017-09-29, 19:56
  #4
Medlem
Du kan alltid ta din mamma åt sidan och fråga henne hur hon mår och vad som är fel.... Kan vara att hon är olycklig i sin situation och tar ut det över din pappa..... kan även finnas annat i bakgrunden som ni inte vet .. ex ekonomisk situation...

Men tro inte att det blir underverk för det.... dom måste lösa detta med varandra ..

Gör dock klart för dem båda att ni två mår dåligt av detta och säg åt dom att skärpa sig... dom är vuxna människor och borde kunna ta detta utan att ni blir inblandade eller kommer emellan.

Jag önskar dig och din syster all lycka.
Citera
2017-09-29, 19:59
  #5
Medlem
jagdpanzer3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
1. Hur gammal är du?

2. Dina föräldrar måste lösa saker själva. Och ja det är jobbigt när någon är sjuk, men om föräldrar är oense så får som lösa det själv.

Född 1998 alltså 19 år
Citera
2017-09-29, 20:06
  #6
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagdpanzer3
Född 1998 alltså 19 år

Som jag skrev så är det inte du som ska lösa deras problem. Det är dom som måste göra det.
Citera
2017-09-30, 09:25
  #7
Medlem
Zovroys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allvetaren79
Du kan alltid ta din mamma åt sidan och fråga henne hur hon mår och vad som är fel.... Kan vara att hon är olycklig i sin situation och tar ut det över din pappa..... kan även finnas annat i bakgrunden som ni inte vet .. ex ekonomisk situation...

Men tro inte att det blir underverk för det.... dom måste lösa detta med varandra ..

Gör dock klart för dem båda att ni två mår dåligt av detta och säg åt dom att skärpa sig... dom är vuxna människor och borde kunna ta detta utan att ni blir inblandade eller kommer emellan.

Jag önskar dig och din syster all lycka.

^ Allt hen skrev ^
Ibland beter sig människor dumt för att de själva mår dåligt.
Citera
2017-09-30, 10:29
  #8
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagdpanzer3
Tjena!

Satt nyss med min mamma, pappa och syster och åt middag.

Min mamma började att klaga på hur pappa tog för mycket mat etc.
Min lillasyster bryter då ut i gråt och frågar varför mamma alltid skäller på pappa osv. Hon går sedan från bordet och efterföljs snart av pappa. Hon skäller ofta på honom att han är lat osv. Min pappa har MS och har svårt i vardagen, vilket hon ofta glömmer.
Vad ska/kan jag göra för att få en bättre stämning hemma mellan alla?
Du har redan fått bra råd i tråden så i det fallet håller jag mig kortfattat. Be din mamma att hålla käften när hon gnäller över småsaker.

Nu till det du ska tänka på o där jag kan ha fel, beroende på omfattningen.
Du är 19 år gammal vilket innebär att dina föräldrar har varit tillsammans i minst 19 år. Själv stod jag ut i 17 år o då med en kärring som ständigt gnatade samt vägrade utföra något vettigt för familjen.
Då ska du veta att jag bet ihop, länge.
Nu handlar det inte om att jag är bra på något sätt utan mer om dina föräldrar i ett samhälle där skilsmässa är mer vanligt än att kärnfamiljer håller ihop.
Det jag ser i din beskrivning är en helt vanlig familj där det ständig smågnälls lite o där du överreagerar.
Att dina föräldrar fortfarande är tillsammans tyder på att min tolkning blir som den blir.

Sedan har du MS.
Nu har jag ingen erfarenhet av just den sjukdommen. Men med tanke på hur den utvecklas så kan jag lova att den påverkar din mor väldig negativt då den slutar på ett vidrigt sett. Något din mor är mkt medveten om. Även detta bör du tänka på.
Citera
2017-10-03, 15:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zovroy
^ Allt hen skrev ^
Ibland beter sig människor dumt för att de själva mår dåligt.

Hahahahha.. . Ungefär
Citera
2017-10-11, 16:26
  #10
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Du har redan fått bra råd i tråden så i det fallet håller jag mig kortfattat. Be din mamma att hålla käften när hon gnäller över småsaker.

Nu till det du ska tänka på o där jag kan ha fel, beroende på omfattningen.
Du är 19 år gammal vilket innebär att dina föräldrar har varit tillsammans i minst 19 år. Själv stod jag ut i 17 år o då med en kärring som ständigt gnatade samt vägrade utföra något vettigt för familjen.
Då ska du veta att jag bet ihop, länge.
Nu handlar det inte om att jag är bra på något sätt utan mer om dina föräldrar i ett samhälle där skilsmässa är mer vanligt än att kärnfamiljer håller ihop.
Det jag ser i din beskrivning är en helt vanlig familj där det ständig smågnälls lite o där du överreagerar.
Att dina föräldrar fortfarande är tillsammans tyder på att min tolkning blir som den blir.

Sedan har du MS.
Nu har jag ingen erfarenhet av just den sjukdommen. Men med tanke på hur den utvecklas så kan jag lova att den påverkar din mor väldig negativt då den slutar på ett vidrigt sett. Något din mor är mkt medveten om. Även detta bör du tänka på.

Det är pappan som som MS

Din mor är säkert bitter som Fan, detta var inte livet hon drömde om
Citera
2017-10-11, 17:28
  #11
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Det är pappan som som MS

Din mor är säkert bitter som Fan, detta var inte livet hon drömde om
Ja, jag vat att pappan har den sjukdomen. Det står i trådstarten. Själv beskrev jag hur livet är när anhöriga lever med en sjukdom.

Varför bör min mor vara bitter? Senast i morse la hon ut bilder från sin månadsresa i Sydafrika. Efter att jag komenterat dessa så gick jag ut till garaget för att påbörja rekonditioneringen av hennes bil.
Vad vet du om henne som jag inte vet?
Citera
2017-10-11, 22:02
  #12
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Ja, jag vat att pappan har den sjukdomen. Det står i trådstarten. Själv beskrev jag hur livet är när anhöriga lever med en sjukdom.

Varför bör min mor vara bitter? Senast i morse la hon ut bilder från sin månadsresa i Sydafrika. Efter att jag komenterat dessa så gick jag ut till garaget för att påbörja rekonditioneringen av hennes bil.
Vad vet du om henne som jag inte vet?

Den sista paragrafen var avsedd till TS, ber om ursäkt för. Missförståndet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback