Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-29, 18:42
  #1
Medlem
Tjena! Har en gammal massey furgeson runt 1950 som jag har fått lånna av grannan för att han är för gammal för att använda den ändå.
Men iallafall så kunde jag köra hem den men nu har den ingen gnista! Jag tror det är tändnings låset för att vi hade problem med det när vi skulle starta traktorn så jag tog en jag hade i källarn men det passade inte.

Kan jag tjuvkoppla på nåt sätt? Behövde använda startkabel från batteriet till startmotorn ändå så jag bryr mig inte om att köpa nyt lås vill bara veta hur jag ska göra för att få tillbaka gnistan utan ett tändningslås.

Tack för alla svar!
Citera
2017-09-29, 18:55
  #2
Medlem
jagboffades avatar
Hahah har du snott en massey Ferguson på släp utan att veta om den startar???

Tyvärr kan jag inte mycket om tjuvkoppling tillfall traktorer, men genom att den e såpass gammal kan du väl bara bryta upp det, sätta en sockerbit med röd och blå sladd sen en skruvmejsel?
Citera
2017-09-29, 19:04
  #3
Medlem
PTHJs avatar
Har du hunnit tanka den än?
Nyfiken på om det är bensin eller diesel, men eftersom du efterfrågar gnista är det väl en bensinare.
Citera
2017-09-29, 19:07
  #4
Medlem
Mackemyras avatar
En T20 Ferguson?
http://bjtractors.co.uk/html/fergusonT20TED.html

1. Se till att alla spakar är som de ska vara...
2. + Tankad.
3. Sätt en skruvmejsel i startmotorn, med tändning på.

(4). Ferguson kräver att växelspakarna är i neutralt läge. Detta gäller alltså även H/L-växeln.
__________________
Senast redigerad av Mackemyra 2017-09-29 kl. 19:10.
Citera
2017-09-29, 20:10
  #5
Medlem
Ok för det första så har jag inte stulit traktorn!
Förresten så är det en bensinare efter som jag körde den hem på bensin och så har den tändstift och förgasare.

Och nu när jag tänker på det så har den inte varit i friläga på h/l spaken kanske är därför.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback