Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-29, 18:21
  #1
Avstängd
Hej

Jag har haft Enskild firma ett tag. Bestämde mig för några veckor sen för att bilda om till AB.
En person hjälpte mig med detta och beställde ett AB via Bolagspartner.
I samma veva har denna person också, tillsammans med mig, loggat in på verksam.se och avregistrerat min Enskild Firma.
Slutdatum för Enskild firma är 02 Oktober 2017. Jag börjar mer och mer tro att detta var klumpigt gjort.

Jag trodde, efter vad denna person (som jobbar med sånt) sagt till mig att jag skulle hinna vara igång med AB inom nån vecka. Detta hände i mitten av September.
Nu är september nästan slut och jag har kommit så långt att jag har fått (idag) en "generalfullmakt" från Bolagspartner.
Skapande av bakkonto och insättning av kapital har gjorts under veckan.

Vad är problemet? Jo, jag ska fakturera min kund. Och jag har alltid fakturerat sista dagen i månaden. Hur ska jag kunna fakturera min kund i morgon?
Dvs: vem ska han betala till?
Jag har ett bankkonto för det nyskapade AB:et. Men det är ju inte riktigt igång. När jag pratade med banken (som också tyckte det var klumpigt att avregistrera EF innan allt var klart med AB) så dem har postgiro kommer troligtvis vara tillgänlig ungefär i mitten av oktober.

Så, vad ska jag göra? Ett första alternativ är att vänta tills PG är igång och skicka då fakturan till kunden. Som dock kanske vänta i 30 dagar innan han betalar (och man får pengarna i mitten av november). Och man hamnar lite i osync då ju. Är van med att pengarna kommer in i slutet av månaden.
Andra alternativ (som jag inte vet om det är tillåtet) är att skicka fakturan imorgon och ange kontonummer för Enskild firma (då PG för Enskild firma finns fortfarande, dvs bankkonto har jag inte avregistrerat än som tur är).
Får jag skicka fakturan där jag anger Enskild firmas PG? Jag skulle göra det INNAN företaget har avregistrerat. Det som jag misstänker är ett problem är att min kund skulle då betala om ca en månad på Enskild firmas bankkonto och enskild firma är vid det läget avslutat. Får man göra det ändå?
Citera
2017-09-30, 07:30
  #2
Medlem
Du ska fakturera per den sista från din EF, med "gamla" bankkontot som mottagare.
Det är fakturadatum som är det datum som gäller för de juridiska omständigheterna. Och eftersom du går från EF till AB så finns ju ingen risk att pengarna/betalningen hamnar hos fel Org.nr så länge bankkontot är aktivt.

Är det en "snäll" återkommande kund som alltid betalar utan krångel så uppstår ju inga problem.
Har du en bra relation till dem så kan (kanske bör) du informera deras betalningsansvarige om den speciella situationen och att en ev påminnelse-/krav-situation kan orsaka dig oönskade kostnader.

Och är det en regelbundet återkommande kund så bör du ändå informera deras beställare om att du nästa gång/månad levererar som AB istf EF.
Citera
2017-09-30, 08:42
  #3
Medlem
Skaffa bankgiro om du inte redan gjort det.
Fakturera från aktiebolaget.
Om du inte kan vänta tills bankgirot är igång (vad är det som tar tid, det borde gå snabbt?) så använder du aktiebolagets bankkonto för just den här enda fakturan, därefter bankgiro.
Om banken krånglar, byt bank.
Citera
2017-09-30, 09:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Skaffa bankgiro om du inte redan gjort det.
Fakturera från aktiebolaget.
Om du inte kan vänta tills bankgirot är igång (vad är det som tar tid, det borde gå snabbt?) så använder du aktiebolagets bankkonto för just den här enda fakturan, därefter bankgiro.
Om banken krånglar, byt bank.

Bankgiro brukar inte ta mer än någon dag att ordna. Så den lösningen låter vettig.
Sedan är frågan om kunden informerats om att annat bolag skall fakturera än tidigare, har ni någon form av avtal så gäller det givetvis mellan de parter det skrivits, inte med ett nytt företag.
Citera
2017-09-30, 09:45
  #5
Avstängd
Hej och tack alla för svaren.
Kunden är en "snäll" och återkommande kund. Har redan berättat för han om att jag håller på att ombilda. Och han sa att han inte ens behöver skriva om avtalet.
Han sa att när jag skickar fakturan från det nya bolaget (alltså från EF till AB) kommer han behöver justera nåt men "Det tar jag med ekonomifolket hos oss, du behöver inte göra något", sa han.

Igår fick jag som sagt generalfullmakten som ger mig "rätt att agera i bolaget (det nya AB)". Bankkontot för AB:et har som sagt skapats i veckan. Och jag antar att jag nu, med generalfullmakten, kan gå igen till banken och begära att det öppnas ett bankgiro. Varpå jag skulle kunna skicka en faktura och ange det nya bankgirot (provisoriskt, sen from nästa faktura byter jag till PG).

Men jag skulle hellre vilja skicka min sista faktura från EF. iconictab skriver att det är "fakturadatum som är det datum som gäller för de juridiska omständigheterna". Men då undrar jag: när pengarna kommer in på kontot (det nuvarande PG för EF) är det OK? Min kund betalar om 1 månad (på gamla PG som sagt). Och vid det läget är EF avregistrerat. Är det OK ändå? Det sker ju transaktioner EFTER företaget lagts ner. Är det inte ett problem (kunden betalar alltid i tid, i princip exakt 30 dagar efter fakturan skickats)?
Citera
2017-09-30, 10:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Hej och tack alla för svaren.
Kunden är en "snäll" och återkommande kund. Har redan berättat för han om att jag håller på att ombilda. Och han sa att han inte ens behöver skriva om avtalet.
Han sa att när jag skickar fakturan från det nya bolaget (alltså från EF till AB) kommer han behöver justera nåt men "Det tar jag med ekonomifolket hos oss, du behöver inte göra något", sa han.

Igår fick jag som sagt generalfullmakten som ger mig "rätt att agera i bolaget (det nya AB)". Bankkontot för AB:et har som sagt skapats i veckan. Och jag antar att jag nu, med generalfullmakten, kan gå igen till banken och begära att det öppnas ett bankgiro. Varpå jag skulle kunna skicka en faktura och ange det nya bankgirot (provisoriskt, sen from nästa faktura byter jag till PG).

Men jag skulle hellre vilja skicka min sista faktura från EF. iconictab skriver att det är "fakturadatum som är det datum som gäller för de juridiska omständigheterna". Men då undrar jag: när pengarna kommer in på kontot (det nuvarande PG för EF) är det OK? Min kund betalar om 1 månad (på gamla PG som sagt). Och vid det läget är EF avregistrerat. Är det OK ändå? Det sker ju transaktioner EFTER företaget lagts ner. Är det inte ett problem (kunden betalar alltid i tid, i princip exakt 30 dagar efter fakturan skickats)?

Avtalet måste givetvis skrivas om, kan möjligen undvikas om det är öppet för att du överlåter alla åtaganden till det nya bolaget, detta måste då meddelas kunderna innan de faktureras, i princip lika enkelt att göra om avtalet.

Eftersom en enskild firma är kopplad till en enskild person så går det säkert bra, men har redan ditt ef upphört kan det innebära ett hinder att fakturera.

Varför Plusgiro (du skriver Postgiro, var länge sedan det hette så)? Få använder det numera, Bankgiro har tagit över i de flesta fall. Många har kvar båda, men allt fler har enbart Bankgiro. Båda fyller samma funktion, men med bankgiro landar inbetalda medel direkt på företagets transaktionskonto.
Citera
2017-09-30, 16:24
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Avtalet måste givetvis skrivas om, kan möjligen undvikas om det är öppet för att du överlåter alla åtaganden till det nya bolaget, detta måste då meddelas kunderna innan de faktureras, i princip lika enkelt att göra om avtalet.

Kunden har meddelats och tyckte inte att man behövde ta någon action. Dvs han tycker inte man ska behöva skriva om avtalet. Vet inte om det innebär några konsekvenser, men tror inte det.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Eftersom en enskild firma är kopplad till en enskild person så går det säkert bra, men har redan ditt ef upphört kan det innebära ett hinder att fakturera.
EF upphör 2 oktober 2017. Så om jag skickar fakturan 30 september eller 1 oktober, går det bra då?

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Varför Plusgiro (du skriver Postgiro, var länge sedan det hette så)? Få använder det numera, Bankgiro har tagit över i de flesta fall. Många har kvar båda, men allt fler har enbart Bankgiro. Båda fyller samma funktion, men med bankgiro landar inbetalda medel direkt på företagets transaktionskonto.
Skrev fel, sorry. Menade Plusgiro. Jaså, det visste jag inte detta med bankgiro.
Nordea, när jag skapade företagskonto, har bankgiro som optional. Kändes som det var mindre relevant att skaffa bankgiro, utöver PG. Märkligt.
Citera
2017-09-30, 18:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Kunden har meddelats och tyckte inte att man behövde ta någon action. Dvs han tycker inte man ska behöva skriva om avtalet. Vet inte om det innebär några konsekvenser, men tror inte det.

EF upphör 2 oktober 2017. Så om jag skickar fakturan 30 september eller 1 oktober, går det bra då?


Skrev fel, sorry. Menade Plusgiro. Jaså, det visste jag inte detta med bankgiro.
Nordea, när jag skapade företagskonto, har bankgiro som optional. Kändes som det var mindre relevant att skaffa bankgiro, utöver PG. Märkligt.

Vad avtal beträffar så beror det givetvis på om det innehåller några förpliktelser från respektive part eller är mest allmänt hållet, men avtalet som sådant faller om den är kopplad till din enskilda firma och den avregistrerad, vad kunden tror eller anser om det är i sig ointressant.

Nog går det bra att skicka exempelvis 1/10, så länge ditt konto inte avvecklas innan det blir betalt så är det knappast något problem. Med enskild firma finns ju alltid ägaren kvar även om bolaget upphör.

Som sagt, Plusgiro för en tynande tillvaro, är som bekant enbart Nordea som använder, ingår i deras system. Bankgiro står de flesta banker bakom via Bankgirocentralen. Inget som hindrar att du har båda, men enbart Plusgiro är mycket ovanligt numera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback