Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-23, 14:53
  #349
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Halvskugga är en felaktig benämning!

Antingen står man i månskuggan (=måndiametern, månkroppen), eller så gör man det inte, finns inget mellanting!


Eclipse Type

https://eclipse.gsfc.nasa.gov/SEcat5/SEmapkey.html

There are four basic types of solar eclipses:

1. Partial – Moon’s penumbral shadow traverses Earth (umbral and antumbral shadows completely miss Earth).
2. Annular – Moon’s antumbral shadow traverses Earth (Moon is too far from Earth to completely cover the Sun).
3. Total – Moon’s umbral shadow traverses Earth (Moon is close enough to Earth to completely cover the Sun).
4. Hybrid – Moon’s umbral and antumbral shadows traverse Earth (eclipse appears annular and total
Shadow betyder skugga, om du inte visste det. Vilken form har skuggan, du svarade aldrig på det?
Citera
2017-10-23, 14:55
  #350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Halvskugga är en felaktig benämning!

Antingen står man i månskuggan (=måndiametern, månkroppen), eller så gör man det inte, finns inget mellanting!


Eclipse Type

https://eclipse.gsfc.nasa.gov/SEcat5/SEmapkey.html

There are four basic types of solar eclipses:

1. Partial – Moon’s penumbral shadow traverses Earth (umbral and antumbral shadows completely miss Earth).
2. Annular – Moon’s antumbral shadow traverses Earth (Moon is too far from Earth to completely cover the Sun).
3. Total – Moon’s umbral shadow traverses Earth (Moon is close enough to Earth to completely cover the Sun).
4. Hybrid – Moon’s umbral and antumbral shadows traverse Earth (eclipse appears annular and total


Penumbra (partiell förmörkelse, ingen månskugga) under en solförmörkelse, är området där man ser solen partiellt förmörkas (olika procent). Penumbra befinner sig alltid i solsken, ett område som alltså inte befinner sig i någon som helst månskugga. Detsamma vad gäller antumbra, ingen månskugga (umbra) då!

Penumbra har inget att göra med att partiellt, delvis befinna sig i månskugga, halvskugga, som många har förletts att tro. Antingen befinner man sig i månskugga (vid total 100% solförmörkelse, umbra), eller så gör man det inte. Finns inga mellanlägen som att befinna sig i 80, 85, 90, 95% månskugga, befinnande sig hundratals kilometer från umbra. Penumbra har bara att göra med hur stor del av solen (aldrig 100%) man ser förmörkad från en viss given vinkel, vid sidan om månskuggan/månkroppen.




Hur i Herrens Namn skulle månen kunna vara 32 gånger större (3 476 km) än dess skugga som kastas på jorden under totala solförmörkelser (110 km), då månen totalt täcker solskivan, 0,53 vs 0,53 grader vinkeldiameter?


Sådär, nu får trollen fortsätta blåneka bäst de vill...

A Dieu!
Jahaja, du skrev att du skulle lämna tråden. Efter mindre än två dygn återkommer du och skriver ett "a dieu". Ska bli intressant att se hur länge du är borta den här gången!

I sak gör du ingenting annat än upprepar samma felaktigheter och galenskaper som du har vräkt ur dig i hela tråden. Du fortsätter strunta i alla frågor du får och visar därmed upp din totala okunnighet både i astronomi och i geometri!

Återigen: Solen är 400 gånger större än månen. Kärnskuggan som månen orsakar i rymden blir därför konformad. Enkel, självklar geometri för alla. Utom för dig som antingen vägrar begripa, eller inte förstår denna självklarhet. Var jorden råkar befinna sig har naturligtvis inget med månens skugga att göra.

Om jorden rör sig genom denna konformade kärnskugga, så får vi total solförmörkelse på en del av jorden. Det rör sig alltid om en mycket liten del, ofta är jorden så pass långt bort att denna skuggkon inte når fram till jorden alls och solförmörkelsen blir i stället ringformig. Allt detta är enkel geometri.

Ditt påstående att zonen med total solförmörkelse alltid är 110 km bred är helt fel. Bredden varierar vid olika solförmörkelser från 0 km (gränsfall mot ringformig solförmörkelse) till ca 250 km, främst beroende på att avståndet jorden - månen varierar.

Vid sidan av området där förmörkelsen är total eller ringformig finns ett betydligt större område där månskivan täcker en del av solen. Alltså partiell solförmörkelse.

OKEJ??OKEJ!
__________________
Senast redigerad av pewana 2017-10-23 kl. 15:43.
Citera
2017-10-23, 15:07
  #351
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Hur i Herrens Namn skulle månen kunna vara 32 gånger större[/b] (3 476 km) än dess skugga som kastas på jorden under totala solförmörkelser

Det har vi förklarat typ 99 gånger: Solen är större än månen vilket leder till en konformad skugga.

Studera nedan skiss, en normalbegåvad 3-åring begriper varför skuggan, vid jorden, blir mindre än månen.
https://spaceplace.nasa.gov/review/v...oon-lrg.en.jpg
Citera
2017-10-23, 17:36
  #352
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Halvskugga är en felaktig benämning!

Antingen står man i månskuggan (=måndiametern, månkroppen), eller så gör man det inte, finns inget mellanting!
Det finns mellanting. När solen delvis skyms av månen så minskar ljuset i det området på jorden. Man kan kalla det halvskugga om man vill men det är det som är penumbran, Fast det fattar inte du utan smiter som vanligt utan att ta debatten. Att månen är större än kärnskuggan verkar du vara för dum för att förstå. Det är okej, alla kan inte vara lika duktiga.
Citera
2017-10-23, 17:51
  #353
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Halvskugga är en felaktig benämning!
Vad vill du kalla det?

Hur kommer det sig att ljuset som träffar jorden är svagare när En del av solskivan är skymd?
Citera
2017-10-24, 01:59
  #354
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Om solens ljus som träffar jorden INTE skulle vara parallellt, utan skulle vika av inåt mot jorden med en vinkel på 0,53 grader, så skulle det ju innebära att vi ALDRIG skulle kunna se Totala solförmörkelser på jorden, med tillhörande månskugga!

Att solljuset INTE viker sig inåt mot jorden med 0,53 grader efter att ha passerat månen, motbevisas ju av att även månen har en vinkeldiameter på 0,53 grader vid Totala solförmörkelser!

Det skiljer alltså inte ens 0,01 grader under Totala solförmörkelser!

Kan du förklara för mig, som är svagbegåvad, hur månen kan låta bli att lämna skugga Utom vid total solförmörkelse om stålarna Är parallella?
Citera
2017-10-24, 20:11
  #355
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det har vi förklarat typ 99 gånger: Solen är större än månen vilket leder till en konformad skugga.

Studera nedan skiss, en normalbegåvad 3-åring begriper varför skuggan, vid jorden, blir mindre än månen.
https://spaceplace.nasa.gov/review/v...oon-lrg.en.jpg
Ja, tänk om DoÅ kunde begripa denna självklarhet lika bra som den normalbegåvade treåringen! Då hade vi sluppit drygt 350 inlägg i den här tråden. Igår visade jag den länkade skissen för en sjuårig släkting. Hon begrep omedelbart att skuggan på jorden måste bli mindre än månen i storlek.

Jag höll också upp en tvåkrona mot solen. Solskivan täcktes helt. Trots att solen är större än en tvåkrona.

DoÅ är helt besatt av det faktum att både solen och månen upptar en synvinkel på drygt en halv grad, sedda från jorden. Sant - javisst, men det har inte ett dugg med månens skugga i rymden att göra. DoÅ kan inte förstå detta. Och jag förstår inte hur DoÅ kan låta bli att förstå det!

Märkligt nog ger DoÅ en i stort sett riktig förklaring till ringformig solförmörkelse. Utan att begripa att för att en solförmörkelse ska kunna bli ringformig måste månens kärnskugga vara konformig.
Citera
2017-10-25, 10:43
  #356
Medlem
Jazzils avatar
Nej faaaan!!!

Har hållit mig borta från denna avdelning lääänge!!!
Och vad ser jag. Att TS inte begriper att ljuset från solen ytterkanter (sett från jorden) sprider sig i 360 graders vinkel åt ALLA håll.

Är det någon som försökt förklara detta till honom? Läst sida efter sida och när han tar upp detta med 90 grader förstår jag direkt hans tankevurpa.
Tittade på filmen där han fick denna med 90 grader ifrån och jag blir chockad hur sjukt korkat videon är vid 11-12 minuer.

TS begriper inte att HELA solens massa lyser åt ALLA håll. Att ytterkanten (sett från jorden) lyser inte in 90 grader från solen mot vårt öga.
Om TS teori stämde hade vi sett solen som en prick lika liten som baksidan på vårt öga där våra stavar och tappar finns.
Citera
2017-10-25, 17:09
  #357
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Nej faaaan!!!

Har hållit mig borta från denna avdelning lääänge!!!
Och vad ser jag. Att TS inte begriper att ljuset från solen ytterkanter (sett från jorden) sprider sig i 360 graders vinkel åt ALLA håll.

Är det någon som försökt förklara detta till honom? Läst sida efter sida och när han tar upp detta med 90 grader förstår jag direkt hans tankevurpa.
Tittade på filmen där han fick denna med 90 grader ifrån och jag blir chockad hur sjukt korkat videon är vid 11-12 minuer.

TS begriper inte att HELA solens massa lyser åt ALLA håll. Att ytterkanten (sett från jorden) lyser inte in 90 grader från solen mot vårt öga.
Om TS teori stämde hade vi sett solen som en prick lika liten som baksidan på vårt öga där våra stavar och tappar finns.
Jag förklarade det tidigare i tråden, innan DoÅ gjorde entré.
Men, det spelar ingen roll, DoÅ är endast här för att predika sin tro, inte för att diskutera och ta till sig av vad andra skriver.
Citera
2017-10-25, 17:22
  #358
Medlem
Denoms avatar
Är solen 110 km också alltså?
Citera
2017-10-25, 18:34
  #359
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Är solen 110 km också alltså?

Inte i den riktiga världen,
men i DoÅ's overklighet kan den nog vara lite hur stor som helst, där är det bara fantasin som begränsar.
Citera
2017-10-25, 19:25
  #360
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Nej faaaan!!!

Har hållit mig borta från denna avdelning lääänge!!!
Och vad ser jag. Att TS inte begriper att ljuset från solen ytterkanter (sett från jorden) sprider sig i 360 graders vinkel åt ALLA håll.

Är det någon som försökt förklara detta till honom? Läst sida efter sida och när han tar upp detta med 90 grader förstår jag direkt hans tankevurpa.
Tittade på filmen där han fick denna med 90 grader ifrån och jag blir chockad hur sjukt korkat videon är vid 11-12 minuer.

TS begriper inte att HELA solens massa lyser åt ALLA håll. Att ytterkanten (sett från jorden) lyser inte in 90 grader från solen mot vårt öga.
Om TS teori stämde hade vi sett solen som en prick lika liten som baksidan på vårt öga där våra stavar och tappar finns.
Jodå, det är förklarat flera gånger. Bland annat förklaras det i länkar som han själv lagt upp som bevis på att solstrålarna är parallella.

Annars är nivån på Död o återfödd ungefär som vanligt.
Så här låter det i denna tråd angående avståndet till månen:
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
TYDLIGEN FÅR JAG ÄNTRA TRÅDEN YTTERLIGARE, DÅ LÖGNERNA INTE TAR SLUT...


1. Med tanke på att både solens och månens bågvinkel är c:a en halv grad, och där månen alltså täcker solen under solförmörkeler, så kan ju månskuggan OMÖJLIGT bli så lite som 110 km, med tanke på att månens diameter sägs vara 3 476 km...

2. Eftersom månens diameter uppenbart är 110 km, så är det ju fullständigt självklart att du får fram även avståndet till månen, som just ligger på kring 12 000 km , med tanke på att både dess diameter och avstånd är närmare 32 gånger mindre än NASA:s påhitt!


Så här låter det i en annan tråd när det gäller avståndet till solen.
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Inte 5 000 mil, utan ca 500 mil!

Kan ni förnekare nån gång försöka hålla er till sanningen?

Jag ber er...
Månen befinner sig med andra ord mer än dubbelt så långt bort från jorden än solen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback