Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-29, 16:35
  #1
Medlem
Letar efter en svensk medelstor stad som är vacker, har nära till vatten/hav och skog/parker samtidigt som man har en bra arbetsmarknad inom IT, sjukvård och annat företagande. Staden ska vara attraktiv för barnfamiljer, studenter och pensionärer.

Vilken stad anser ni passar bäst in på min beskrivning? Har kollat lite på Örebro och Kalmar. Örebro känns som en het kandidat med nära till vatten, vacker stadskärna och ett universitet, dock verkar inte arbetsmarknaden vara så het där.

Vilka andra kandidater finns det?
Citera
2017-09-29, 16:39
  #2
Medlem
fraess avatar
Örebro är som sagt nice. Men Norrköping är också fint med bara 4 mil till Linköping, blir i praktiken som ett sammanhängande storstadsområde utan dess problem.
Citera
2017-09-29, 16:55
  #3
Medlem
NickSonnys avatar
Jag vill veta samma sak, med den skillnaden att jag även vill slippa asylsnyltare. Finns det några såna städer kvar?
Citera
2017-09-29, 17:14
  #4
Medlem
Drinkycrows avatar
Jag har alltid gillat Växjö. Jämfört med andra städer samma storlek har jag alltid hittat mycket att göra där. De kallar sig Sveriges grönaste stad och det tycker jag är att ta i(det är grått och regnar mest) men de har mycket grönområden och så. Utelivet kanske inte är fantastiskt men jämfört med städer i samma storleksklass så har det varit helt okej. Mycket musiker med, fast det kanske bara är mina kretsar och inte Växjö i stort.

Folk på flashback brukar dock mest gnälla om hur farligt Araby har blivit men har inte varit där på många år så vad vet jag. Ett minus är också att de har en polishögskola.

Fortfarande en jävla håla men det är ju alla städer utom de tre största.

edit:
Kalmar suger. riktig skitstad. Alla jag tjänar som bott där har bara velat flytta så snart de kan.

edit:
Arbetsmarknaden vet jag inte hur den är nuförtiden.
__________________
Senast redigerad av Drinkycrow 2017-09-29 kl. 17:29.
Citera
2017-09-29, 17:32
  #5
Medlem
MsOprofessionells avatar
Hade du tänkt köpa boende? Precis som i många av våra större städer är det brist på lediga hyresrätter i Örebro. Så har du inte stått i kö tio år är det svårt att få något som inte ligger i ghettodelarna.
Citera
2017-09-29, 23:03
  #6
Medlem
snillet_1s avatar
Örebro har en mycket fin stadskärna kring slottet. Annars finns ju Jönköping som tycks vara evigt expanderande.
Citera
2017-09-29, 23:11
  #7
Medlem
Visby är riktigt nice med många bra restauranger, fin innerstad och få stora problem. Känner flera som flyttat dit från Stockholm och är nöjda med det, men det är medelålders som har familj och utbildning. Har hört mkt gott om Jönköping också.
Citera
2017-09-29, 23:35
  #8
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Vilka andra kandidater finns det?
Helsingborg har allt du letar efter: Från mitt i city är det gångavstånd till både badstränder parker och skog, och havet är ständigt närvarande i 'Sundets pärla.' Håll dig bara norr om Trädgårdsgatan...
Citera
2017-09-29, 23:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Helsingborg har allt du letar efter: Från mitt i city är det gångavstånd till både badstränder parker och skog, och havet är ständigt närvarande i 'Sundets pärla.' Håll dig bara norr om Trädgårdsgatan...

Är inte även Helsingborg under ockupation?
Citera
2017-09-29, 23:57
  #10
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Är inte även Helsingborg under ockupation?
Jo, men bara söder om Trädgårdsgatan.
Citera
2017-09-30, 11:37
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fraes
Örebro är som sagt nice. Men Norrköping är också fint med bara 4 mil till Linköping, blir i praktiken som ett sammanhängande storstadsområde utan dess problem.

Vad fan är poängen med nämnda städer? De har väl samtliga de "storstadsproblem" som du menar saknas och saknar kvaliteter som fattas i exempelvis Stockholm.
Citera
2017-09-30, 13:55
  #12
Medlem
hazzos avatar
I Växjö är arbetsmarknaden inom IT mycket god. Inom sjukvården är väl arbetsmarknaden god över hela landet. Staden har ett mycket trevligt restaurangutbud. Fem sjöar inne i staden o bra gönområden. Bra kulturutbud för sin storlek. Dessutom finns universitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Jag har alltid gillat Växjö. Jämfört med andra städer samma storlek har jag alltid hittat mycket att göra där. De kallar sig Sveriges grönaste stad och det tycker jag är att ta i(det är grått och regnar mest) men de har mycket grönområden och så. Utelivet kanske inte är fantastiskt men jämfört med städer i samma storleksklass så har det varit helt okej. Mycket musiker med, fast det kanske bara är mina kretsar och inte Växjö i stort.

Folk på flashback brukar dock mest gnälla om hur farligt Araby har blivit men har inte varit där på många år så vad vet jag. Ett minus är också att de har en polishögskola.

Fortfarande en jävla håla men det är ju alla städer utom de tre största.

edit:
Kalmar suger. riktig skitstad. Alla jag tjänar som bott där har bara velat flytta så snart de kan.

edit:
Arbetsmarknaden vet jag inte hur den är nuförtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback